Sportgazdaság

Z generáció: mindenki értük harcol – a tévék, a streamingszolgáltatók és a sportvilág is

A sportközvetítések első számú terepe továbbra is a lineáris televízió – főleg Magyarországon. Mégis egyre inkább keresi az alternatív megoldásokat a sportvilág összes szereplője, hogy megnyerje a Z generáció fogyasztóit, mert az ő szokásaik merőben eltérőek. Mit gondolnak a jelen helyzetről és a jövőről a tévés szakértők, a nézettségmérők és a szponzorok?

Magyarországon abszolút uralkodó még a lineáris tévézés, de érdemes szegmentálni a tartalom és a korosztályok szempontjából, mert például a Z generációsoknak már csak 30 százaléka fogyasztja így a sportközvetítéseket – hangzott el a Digital-Media Hungary 2024 vonatkozó panelbeszélgetésén.

Z-generáció
Mindenki nézi a meccseket, a kérdés csak az, hogy hol? A Z generáció például egyre inkább mobilon / Fotó: Szabó Miklós

A konferencia egyik szakmai partnere kiadónk, a Mediaworks, amely a Media Hungary első napjának sportmarketinggel foglalkozó termének házigazdája. Itt került sor az „Élő sport: a lineáris tévétől a podcastig” című beszélgetésre Radnai Péter, AMC International Central & Northern Europe kreatív producere moderálásával és az alábbiak részvételével:

  • Felkai György (MVM)
  • Harcsa Beáta (Mizo-Bonafarm)
  • Juhász-Váczi Heni (Whitedog Media)
  • Pataky Piroska (MBH Bank)
  • Sántha Tamás (Magyar Telekom)
  • Schneider Henrik (Nielsen)

Pataky Piroska amolyan felütésként elmondta, hogy amikor az MBH-nál összeállították a 2024-es marketingtervet és költségvetést, akkor a sport kiemelkedett a presztízsértéke miatt, idén ráadásul a labdarúgó-Európa-bajnokság és a nyári olimpia, valamint paralimpia okán abszolút sportévet írunk.

Szerinte az ilyen események idején még azokból is szurkoló válik, aki egyébként nem elkötelezett követő. Hozzátette, a tévé kényelme nem megkérdőjelezhető, de kell foglalkozni a fogyasztói szokások változásával, például, hogy egy mai fiatalnak a szülői házban még van tévéje, viszont amikor önállóan él, akkor már nem feltétlenül. 

Sántha Tamás, a Magyar Telekom márka aktivációs csapatának vezetője megjegyezte: 

a Z generáció nagyon is hajlandó akár a mobilja kisebb képernyőjén is tartalmat fogyasztani, illetve egyre jellemzőbb a többképernyős használat is, 

hogy a háttérben megy a tévé, de kézben van a mobil, és akár a látottakat vitatják meg chaten.

Mindezek nyomán adja magát a kérdés, hogy milyen csatornákon és milyen üzenetekkel lehet elérni a potenciális fogyasztót?

Ami Amerikának a Super Bowl, az Indiának a krikett, Kínának pedig a gyorskorcsolya

Harcsa Beáta, a Mizo stratégiai és marketingigazgatója azzal csatlakozott rá a gondolatmenetre, hogy a lineáris tévé abszolút nyertesnek tűnik egyelőre – a panel résztvevői ebben apáról fiúra szálló hagyományokat is felfedezni véltek –, de érdemes szegmentálni a generációk és a tartalom szempontjából, hiszen a boomerek több mint 80 százaléka lineáris tévét használ a közvetítésekhez, az Y generáció tagjainak már csak 60, a Z-seknek pedig csupán a 30 százaléka.

Super Bowl LVII - Kansas City Chiefs v Philadelphia EaglesFans get ready for kickoff during Super Bowl LVII between the Kansas City Chiefs and the Philadelphia Eagles at State Farm Stadium in Glendale, Arizona, on February 12, 2023. (Photo by ANGELA WEISS / AFP)
Amerikában minden szempontból az NFL nagydöntője, a Super Bowl a csúcs / Fotó: AFP

A sportokat tekintve a populárisak nem feltétlenül vannak rászorulva, de a peremsportágak már eddig is keresték az alternatív megjelenési lehetőségeket, az újszerű platformokat. Ezt a sportok szerinti szegmentálási szükségletet húzták alá azon adatok, miszerint Amerikában a Super Bowl ver mindent, Európában a foci, Indiában a krikett, Kínában pedig a téli olimpia 1000 méter gyorskorcsolya-száma produkálja a legnagyobb nézettséget. 

Mit akar a Z generáció?

Felkai György kifejtette, hogy a Z generáció más tartalmakat és főleg máshogy fogyaszt, illetve nem is feltétlenül van tévéje.

A szponzoroknak is végig kell gondolniuk, milyen szerepük van a sportban, milyen lesz a támogatáspolitika

– tette hozzá az MVM csoport termelési területének kommunikációjáért felelős igazgatója. Emlékeztetett, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság friss kutatása szerint a világon mindenhol csökken a lineáris tévézés – kivéve nálunk: egész Európában a miénk negyedik legtöbbet tévéző nemzet.

Ám nem mindegy, hogy hol és kikkel nézzük a meccseket.

Hogyan lehet mérni egy sportkocsma tévénézőit?

Schneider Henrik, Nielsen Közönségmérés ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a nagy sportesemények idején, amilyen az idén nyári foci-Eb és olimpia is lesz, közkedvelt a csoportos, közösségi tévézés és szurkolás, akár az otthoni családi körre, akár a sportkocsmákra, akár a nagy, szabadtéri rendezvényekre gondolunk.

Ennek a nézőszámmérése azonban problémás, ezért a Nielsen jelenleg azon dolgozik egy partnerével, hogy ennek a metodikáját és módszerét kialakítsa.

Friends,Watches,Football,On,Tv,In,A,Sport,Bar
Ez a csoport statisztikailag egy nézőnek számít jelenleg / Fotó: Shutterstock

Nem általános sportnéző van, hanem eltérő szempontú fogyasztók

– közölte Schneider Henrik, azt hozva példának, hogy a kriptóvilág szereplői a tengerentúli sportok közül az észak-amerikai kosárlabda-bajnokságban, az NBA-ben hirdetnek, mert a profilozás szerint a kosárkedvelőknél a legnagyobb a demográfiai és általános viselkedésbeli átfedés.

Ebből vezette le azt is, hogy meg kell találni az optimális találkozási pontokat és piaci réseket – utóbbira a bizonyíték ismét a kosárlabda volt, amelynek főiskolai bajnoki rájátszását betolták a tévézési szempontból kopár márciusra, és óriási őrület kerekedett a becenévvel is ellátott March Madnessből.

„Lehet, hogy Magyarországon is érdemes abban gondolkodni, hogy több ilyen, szezonon belüli eseményt megfuttassanak” – mondta Schneider Henrik, amihez Pataky Piroska annyit tett még hozzá, hogy a sport azért is fontos, mert olyan értékekkel bír, amiket a civil életre vagy egy cég életére is érdemes leképezni.

Kiderült, kiket szerződtet az RTL

A Digital-Media Hungary 2024 első napján a számos előadás és panelbeszélgetés között szóltak arról, hogy digitális szülőket kell képezni – így meg lehet védeni a gyerekeket az interneten is, továbbá az RTL bejelentette, hogy kik lesznek ősztől a csatornához kerülő Bajnokok Ligája-közvetítések műsorvezetői.

 

 

boomer Z-generáció media hungary fogyasztó tévézés
Kapcsolódó cikkek