Kedden, 45 éves korában meghalt Joshua Dean, aki korábban azzal vádolta az amerikai Boeing egyik beszállítóját, hogy súlyos gyártási hibákat hagyott figyelmen kívül olyan kulcsfontosságú alkatrészek esetében, amelyek például a közelmúltban több balesetet is elszenvedő 737 Max modellekbe is bele lettek szerelve.

The Boeing Co. logo is displayed outside of company offices near Los Angeles International Airport (LAX) in El Segundo, California on January 18, 2024. (Photo by Patrick T. Fallon / AFP)
Újabb két hónapon belül két Boeing-szivárogtató is életét vesztette / Fotó: Patrick T. Fallon / AFP

A Seattle Times értesülése szerint Dean két hete került kórházba, miután légúti panaszai támadtak, s bár az orvosok megállapították, hogy egy súlyos bakteriális fertőzés következtében tüdőgyulladást kapott, a halál okát egyelőre nem sikerült megállapítani.

Lélekben Josh Dean családjával vagyunk. Ez a hirtelen veszteség megdöbbentő hír a cégünk és szerettei számára is

– nyilatkozta Buccino, a Spirit AeroSystems szóvivője kedd reggel. Az elhunyt egyébként már több mint egy éve nem dolgozott a cégnél, amely többek között a Boeing repülőgépgyártó fő beszállítója.

Még minőségellenőrként Dean tavaly egy részvényesi perben tanúskodott a Spirit ellen, a vállalatot több esetben is gondatlansággal és a gyártási problémák elhallgatásával vádolta:

  • a 737 Max utasszállítók ajtótömítését például hétköznapi szappannal zsírozták;
  • a géptörzsbe fúrt lyukak pedig gyakran a gyártási és a biztonsági előírásoknak sem feleltek meg.

A vállalat a perirat megjelenésekor tagadta a vádakat, és közölték, hogy megvédik magukat a bíróságon a „hazugságokkal szemben”.

A Spiritnél köztudott, hogy ha túl nagy zajt csapsz, és túl sok bajt okozol, akkor el fognak lehetetleníteni. Nem akarják, hogy minden hibát megtalálj és felírj, ám ami itt folyik, az elfogadhatatlan

– nyilatkozta a minőségellenőr egy éve a The Wall Street Journalnek, majd a bírósági ügy kezdete után nem sokkal ki is rúgták a cégtől.

Hullanak a Boeing-szivárogtatók, mint a legyek

Dean keddi halála nem sokkal a 62 éves John Barnett esete után következett be, ő márciusban hunyt el, a volt középvezető halálát a rendőrség jelentése szerint „látszólag önkezűleg okozott lőtt sebb okozta”, további részleteket azonban nem közöltek.

A két férfit ráadásul ugyanaz az ügyvéd, Brian Knowles képviselte, aki azt nyilatkozta, hogy nem kíván találgatásokba bocsátkozni az ügyekről, ám kijelentette, hogy az iparági problémák felderítéséhez és a közlekedés biztonságossá tételéhez nincs más lehetőség, szükség van a szivárogtatókra.

 

A különös halálesetek mellett a repülőgépgyártó pénzügyi problémákkal küzd. Múlt havi eredménybeszámolójában a Boeing vezetése elárulta, hogy 355 millió dolláros nettó veszteséget könyveltek el a legutóbbi negyedévében.

Ehhez az is hozzájárult, hogy három hónap alatt mintegy 3,9 milliárdnyi készpénzt költöttek el, miközben egyre szorosabb a verseny az olyan riválisokkal szemben, mint az európai Airbus.

Nehéz pillanatban vagyunk, és drasztikus lépésekre van szükség ahhoz, hogy lábra álljunk. Mi azonban magabiztosak vagyunk, hogy az átmeneti problémák után újra az ágazat vezető helyére kerülünk

– írta a Boeing vezérigazgatója, Dave Calhoun április 24-én a dolgozóinak írt levelében.

Padlóra kerültek a Boeing részvényei, a cég botrányaitól hangos a világsajtó

A Boeing folyamatos gyártási és biztonsági problémái, valamint az egyre keményebb jogi csaták súlyosan rontják a társaság pénzügyi teljesítményét és kilátásait. A haváriahelyzeteket övező negatív sajtóvisszhang, valamint a jelentős pénzbüntetések és kártérítések veszélye pedig folyamatosan aláássa a befektetők bizalmát.