Németországban a radikális jobboldali Alternative für Deutschland (AfD) az elmúlt években a politikai peremvidékről a főáramba került, és a közelgő választások előtt a második legnagyobb párttá vált. Növekedését pedig elsősorban a TikToknak köszönheti, ahol rengeteg fiatal szavazónak tudják eljuttatni az üzeneteiket.

State party conference of the AfD Saxony-Anhalt német szélsőjobb tiktok
Az AfD a TikTok-kampányaival rengeteg fiatalt csábított magához / Fotó: AFP

Az AfD radikális jobboldali pártként bevándorlás- és iszlámellenes, kilépne az euróövezetből, eltörölné az Oroszország elleni szankciókat és a zöldek klímapolitikáját, azaz szöges ellentétben áll Olaf Scholz baloldali kormányával, és tabunak számítanak a liberálisabb német politikában.

S bár a közelmúltban több nagy botrányba keveredtek – állítólagos migránskitoloncolási tervektől kezdve a kínai kémvádakig –, a kormánykoalíció tüntetéseket szervezett ellenük, több politikus pedig a betiltásukat követeli, megvetették a lábukat, és még pár százalékos eséssel is az ország második legerősebb pártja maradtak.

Ez elsősorban a fiatal szavazóknak köszönhető, akik az AfD egyik leggyorsabban növekvő táborává váltak.

Bár a fiatalokat hagyományosan inkább baloldali beállítottságúnak tartják, a szavazási adatok azonban ennek az ellenkezőjét mutatják, a szakértők pedig a közösségi médiát és a jobboldali kampányok sikerét tartják ezért felelősnek.

Az Infratest Dimap közvélemény-kutató cég elemzése szerint

  • a 2023-as bajor tartományi választásokon a 18–24 éves választók 16 százaléka támogatta az AfD-t – ez 9 százalékpontos növekedés az előző választáshoz képest.
  • Szintén Bajorországban a 18 éven aluliak számára tartott szeptemberi próbaválasztáson a párt a szavazatok 14,9 százalékával a második helyen végzett.
  • A hesseni választáson pedig 8 százalékponttal magasabban végezetek a 18–24 évesek körében a szavazatok 18 százalékával.

Egy április elején közzétett tanulmány szerint Németországban a 14–29 évesek több mint fele használja a közösségi médiát, hogy naprakészen tájékozódjon a hírekről és a politikáról. Nyolcvan százalékuk rendszeresen használja az Instagramot, 51 százalékuk pedig gyakori TikTok-felhasználó – az AfD sikerének a kulcsa pedig ezekben a felületekben rejlik.

AfD-uralom a TikTokon

Míg más német pártok még mindig hagyományos kampányokkal dolgoznak, és alig vannak jelen az online platformokon, addig a jobboldali radikálisok szinte minden erejükkel erre fókuszálnak, a politikusok saját oldalain keresztül érik el a választókat, a TikTokon osztják meg a legújabb beszédeiket, a plakátokat pedig kifejezetten az Instagramra tervezik.

Ez a taktika gyorsan be is vált: míg a legnagyobb ellenzéki párt, a kereszténydemokrata CDU parlamenti frakciójának a hivatalos fiókja még a legnépszerűbb posztok esetében sem éri el a 15 ezer megtekintést, addig az AfD anyagainak naponta 50 ezer feletti a nézettsége, a videóit pedig milliók tekintik meg.

Idén már szavaznak a tinédzserek Németországban – a radikális jobboldal jól járhat

A TikTokon is tarol az AfD. Idén már 16 éves kortól lehet szavazni, ez pedig a közösségi médiát uraló német radikális jobboldalnak is kedvez.

Az AfD parlamenti frakciójának jelenleg 414 ezer követője volt a TikTokon, jóval több, mint más közösségi médiaplatformokon, például az Instagramon, ahol 108 ezret gyűjtöttek össze.

Ezeken a felületeken ráadásul a szlogeneket, a fontosabb programpontokat és a politikusok beszédeit sokkal gyorsabban és természetes módon lehet terjeszteni, mivel a felhasználók gyakran maguk is megosztják a posztokat, exponenciálisan megnövelve az anyagok elérését.

Chiang,Mai,,Thailand,-,March,07,2023:,Top,View,Of német szélsőjobb
A TikTokhoz hasonló közösségi médiaplatformok hatékony kampányeszközzé váltak a német politikában / Fotó: Shutterstock

Rövid videók, egyértelmű üzenetek, kicsit botrányos viselkedés: a langyos német politikában az emberek örülnek, hogy végre valaki egyértelműen beszél hozzájuk, az oldalaink pedig kapuként működnek azok számára, akik meg akarják ismerni a programunkat és a küldetésünket

– nyilatkozta a nemrég kémbotrányba keveredett Maximilian Krah, az AfD európai parlamenti képviselője, aki a párt egyik legnépszerűbb TikTok-oldalát vezeti. Szerinte a közösségi médiában azért sikeresek, mert a fiatalok a gazdasági problémák, a háború és a tömeges migráció mellett maguk is egyetértenek a nézeteikkel, csak bátorítás kell nekik a szavazáshoz.

Egyre kevésbé bíznak az államban a németek

Sosem bíztak még ennyire kevesen az állam cselekvőképességében Németországban egy szerdán ismertetett felmérés szerint. Az ötödik alkalommal, a német köztisztviselők érdekvédelmi szervezetének (DBB) megbízásából lefolytatott kutatás szerint.

Ezt az AfD szóvivője is megerősítette a CNBC-nek, aki szerint pártjuk azért tört előre a német platformokon, mert az álláspontjaikkal a polgárok érdekeit szolgálják, és kimondják azt, amit mindenki gondol.

Valójában azonban a TikTok algoritmusán múlik, hogy az AfD ennyire népszerű tud lenni az interneten. Az új felhasználók bevonásakor a gyorsan alkalmazkodó rendszer, amely hasonló tartalmakat mutat a fiataloknak, mint amelyeket korábban is megnéztek, könnyen kizárhatja más pártok üzeneteit – ha azok jelen lennének a platformon.

Egyelőre azonban a Scholz-kormány és a többi ellenzéki párt sem tudta kihasználni az online kampányolás előnyeit, a fiatalokra szabott tartalmakkal pedig csak a jobboldal tudott sikereket aratni.

Az AfD-t kritizáló politikusok a TikToktól követelik, hogy a párt posztjait távolítsák el, ugyanis azok gyűlöletkeltő tartalomnak számítanak. A platform közleménye szerint a szabályzatot sértő anyagok 90 százalékát perceken belül törlik, az AfD anyagai pedig látszólag nem tartoznak ebbe a kategóriába.

A közelgő európai parlamenti és a német tartományi választásokon fog kiderülni, hogy a pár éve még elhanyagolható bázissal rendelkező radikális jobboldal mekkora szeletet kanyarít ki az uniós és a hazai politikából, de kétségtelen, hogy a lendületet a fiatal támogatók adják majd az AfD-nek.

A radikális jobboldal felé fordulnak a német fiatalok, kétségeiken hízik az AfD

Az EP-képviselők egyik legnagyobb rémálma a radikális jobboldal hatalomátvétele a választás után.