Megjavították a boszniai Pocitelj-hidat, de azt még nem tudni, hogy a forgalom előtt pontosan mikor nyitják meg a Sarajevo Times szerint. Ahogy mi is beszámoltunk róla, tavaly augusztusban derült ki, hogy repedéseket találtak a Neretva folyó fölött átívelő, az európai VC-korridor részeként épülő, egyébként gyönyörű látványt nyújtó híd szerkezetén, és emiatt el kellett halasztani a tavaly őszre tervezett átadást.

BOSNIA AND HERZEGOVINA - A HIGHWAY BRIDGE IS BUILT BEHIND THE CITADEL OF POCITELJ
Fotó: Hans Lucas via AFP

A Bosznia-hercegovinai Föderáció Autópályái Közvállalat (FBiH) azt közölte, hogy a VC folyosó leghosszabb hídját a nyári szezon elejére meg kell nyitni. 

A hiányosságok megszüntetésére irányuló munkálatok után a hidat a tervezett állapotba állítottuk vissza, vagyis a főprojektben előirányzottakkal megegyező teherbíró képességgel, használhatósággal és tartóssággal rendelkezik

– tette hozzá a társaság. Ennek megfelelően a tervek szerint a nyári szezon elejére megnyitják a forgalom előtt a Pocitelj–Zvirovici szakaszt, amely magában foglalja a már említett Pocitelj-hidat, illetve 11 kilométer hosszúságú autópályát.

A magyar M6-os is a közlekedési folyosó része

A beruházás már idén nagyban megkönnyíti azoknak az autósoknak életét, akik a dalmát tengerpartra vagy Montenegróban tervezik a nyaralásukat, ugyanis a Mostartól mintegy 20 kilométerre délre épülő szakasz része annak az V. páneurópai folyosónak (VC-korridornak), amely a magyarországi M6-os autópályával és a horvátországi A10-es, A5-ös, illetve a bosnyák A1-es sztrádával együtt biztosít kapcsolatot Budapest és a horvát kikötő, Ploce között. 

A teljes magyarországi szakaszból már csak 20 kilométer hiányzik, amelyet a tervek szerint 2024 májusában adnak át a forgalomnak. Így ha a horvátok jövőre befejezik a rájuk eső 5 kilométeres hiányzó szakaszt, akkor 2025-re 300 kilométer egybefüggő gyorsforgalmi kapcsolat jön létre Budapest és a bosnyák határ között.

Folytatódnak a munkák Boszniában

Bár a bosnyákok le vannak maradva, mivel a rájuk eső 350 kilométerből eddig csak 93-at adtak át, ez a nyáron az említett szakaszokkal tovább bővülhet. Sőt, a helyi autópályakezelő-vállalat azt ígéri, hogy az idei év végére további szakaszokon is megkezdődnek az építési munkálatok:

  • a Mostar dél – Kvanj-alagút,
  • a Kvanj-alagút – Buna-szakaszokon,
  • a Mostar észak – Mostar déli szakaszán, valamint 
  • a teljes folyosó legbonyolultabb építményén, a Prenj-alagúton.

A Pocitelj-híd építése a 20 kilométeres szakasszal együtt 111 millió euróba került, a kivitelezést egy kínai konzorciumra bízták.