BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már a járműipar presztízse a tét a Volkswagen-botrányban

Több európai kormány, sőt még a dél-koreai is vizsgálatokat sürget annak kiderítésére, hogy a Volkswagen mellett mely cégek csalhattak még a környzetterhelési értékek kapcsán. Mindeközben a nem kis büntetés elé néző VW igyekszik hűteni a kedélyeket.

Presztízs- és jelentős pénzveszteséggel járhat az egész autóipar számára, ha kiderül, hogy a Volkswagen mellett más járműgyártók is csaltak a környezetterhelési normák kapcsán – vélik a szakértők. A napokban derült ki, hogy a Volkswagen (VW) 482 ezer dízelüzemű járművébe olyan szoftvert telepített, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások.

Ennek következtében elkezdtek zuhanni a cég papírjai, de ennyivel nem érheti be az autógyártó. Egyes hírek szerint akár komoly visszahívás is lehet a történet vége. Az MTI beszámolója szerint a Volkswagennek autónként akár 37 500 dollárba is kerülhet a büntetése, ami felszorozva a darabszámmal 18 milliárd dollár.

A VW amerikai lépése akár az egész autóiparba vetett hitet is megingathatja, bár a VW keddi közleményével igyekezett hűteni a kedélyeket. A Volkswagen ugyanis azt közölte, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. „Diszkrepanciák” lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut – áll a közleményben.

A botrányban érintett Euro 5-ös EA189-es dízelmotorból (R4 motorcsalád) a győri Audi gyárban több mint 2,7 millió készült. Az Audi Hungaria a Volkswagen-csoport sajtóosztályához irányította Autopro.hu-t, s ott azt közölték, hogy folynak a vizsgálatok, későbbre ígértek tájékoztatást, de megerősítették, hogy a jelenlegi kínálat Euro 6-os motorjai megfelelnek minden törvényi és kibocsátási előírásnak, illetve megismételték, hogy a Volkswagen mindenben együttműködik a hatóságokkal, és mindent megtesznek azért, hogy a vásárlók bizalmát visszaszerezzék.

Környezetvédők szerint a VW-ügy csak a jéghegy csúcsa – ez természetesen egyelőre egy vélekedés, de a különböző kormányok egymás után sürgetnek lépéseket. Egész Európára és nem csak a Volkswagenre kiterjedő vizsgálatot sürgetett a VW-botrány kapcsán a francia pénzügyminiszter. „Európai piac vagyunk európai szabályokkal, amelyeket be kell tartani” – mondta Sapin kedden az MTI tudósítása szerint a Europe 1 rádiónak. Hangsúlyozta, hogy a fogyasztók megnyugtatása érdekében a vizsgálatnak nemcsak a VW-re, hanem a többi közt a francia gyárakra is ki kell terjednie, de mindjárt hozzáfűzte: nincs oka azt hinni, hogy ezek hasonló praktikákat követtek. A francia gyártók támogatták Sapin javaslatát.

Az EU bizottságának szóvivője ugyanakkor elsietettnek tartotta azonnali európai szintű vizsgálat megindítását, mert még folyamatban vannak a vizsgálatok magánál a Volkswagennél, továbbá Németországban és az Egyesült Államokban, és nem tudni, hogy az Európában eladott járművek érintve vannak-e. Mindeközben Dél-Korea kormánya is bejelentette, hogy meg fogja vizsgálni a Volkswagen dízeles autóit: ötezer VW Jettát és Golfot, valamint Audi A3-ast fognak bemérni. Ha problémákat találnak, a vizsgálatot más német dízeles autókra is kiterjesztik.

– Ha kiderül, hogy a Volkswagen mellett más gyártók is csaltak, annak beláthatatlan következményei lesznek – véli az Origo beszámolója szerint Richard Westcott, a BBC szakújságírója. A bírságok elérhetik a sok milliárd dollárt. A Deu­tsche Institut für Wirtschaftsfor­schung kutatóintézet attól tart, hogy a botrány a minőség fogalmával egyenlő „Made in Germany” megjelölésre is árnyékot vet. – Félő, hogy emiatt más német exportőrök is kárt szenvednek – mondta a Bild-Zeitungnak Marcel Fratzscher, a DIW vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy sürgős kármentésre van szükség.

Rendszerszerű hamisítás?

Az emissziós értékek meghamisítása rendszerszerű gyakorlat az európai autóiparban – állította az MTI beszámolója szerint Christiane Brunner, az osztrák Zöldek szóvivője. A teszteljárások abszurdak, úgy vannak kialakítva, hogy a laboratóriumban teljesen más eredmények születnek, mint az utakon. Független vizsgálatok azt mutatták, hogy 23 tesztelt kocsiból 20 nem felelt meg az emissziós normáknak. – Alapos a gyanú, hogy valóságos üzemben a különösen tisztának tekintett EU-6 motor is sokkal rosszabb emissziós adatokat mutat, mint a próbapadon – mondta Brunner.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.