BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Startolhat az M3-as metró felújítása - felhívás az utolsó utáni pillanatban

A Fővárosi Közbeszerzési Kft. ha kis csúszással is, de benyújtotta az M3-as metró felújításának közbeszerzési pályázatát.

Kedden hajnalban érkezett meg a Közbeszerzési Hatóság adattárába az M3-as metró infrastruktúrafelújításának kivételezéséről szóló pályázati felhívás – tudta meg a Világgazdaság. Az alagút, a vágányok, a biztosító- és távközlési berendezések rekonstrukciójára vonatkozó tender ajánlatkérője a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt., képviselője pedig a Fővárosi Közbeszerzési Zrt.

Ez utóbbi azért fontos, mert Tarlós István szeptember 2-án azt jelezte: ha tíz napon belül nem jelenik meg a pályázati felhívás, akkor meneszti a Fővárosi Közbeszerzési Zrt. vezetőjét, aki ezek után minden bizonnyal megússza, hiszen „csak” két órával csúsztak ki a határidőből (jó ideje ismert beruházásról van szó). Az érdeklődőknek azonban néhány napot még így is várniuk kell ahhoz, hogy megismerjék a felhívás pontos tartalmát: információink szerint ez szombat körül jelenhet meg az Európai Unió hivatalos lapjában, a TED-ben, és a jövő héten lesz olvasható a Közbeszerzési Hatóság oldalán.

Ezzel startolhat az M3-as metró felújítása, amely hónapok óta húzódik, részben a kormány és a főpolgármesteri hivatal egymásra mutogatása miatt. A főváros sokáig azért nem lépett, mert nem látta biztosítottnak a forrásokat, és ezért a kabinetet tette felelőssé, utóbbi viszont a fővárost hibáztatta a késlekedésért. Sokáig az is kérdéses volt, hogy uniós forrásból finanszírozható-e a beruházás, illetve ha nem, akkor miből lesz rá pénz. Ha a főváros ebben a helyzetben elindította volna a pályázatot, az fedezet nélküli kötelezettségvállalást jelentett volna. A megoldás végül Brüsszelben született meg nemrég: az Európai Unió támogatja a fejlesztést. Eredetileg 125 milliárd forintos uniós forrással számoltak, ezt egy átcsoportosítással 137,5 milliárdra emelték fel.

A munkálatokhoz eredetileg novemberben láttak volna hozzá, és 2019 végére fejezték volna be. Egyelőre nem lehet tudni, hogy a pályáztatás, illetve az esetleges jogorvoslati eljárás mennyi időt vehet majd igénybe, de Tarlós korábban úgy nyilatkozott, hogy a 2019-es határidő tartható.

Bizonyos szempontból a csúszás még jól is jön a fővárosnak, még nem tudni ugyanis, melyik cég szállíthatja majd autóbuszokkal az utasokat a felújítás alatt. A pályázat – amelyre információink szerint öt cég nyújtott be ajánlatot – még nem zárult le. Az infrastruktúra mellett a buszoztatás története is elég kalandos: először autóbuszokat vásárolt volna a BKV, ám közben megszületett a magyar buszgyártási stratégia, ebből azonban nem lesz meg rövid időn belül az elvárt 150 csuklós jármű. Így vélhetően mégis marad a szolgáltatásvásárlás, külföldi buszokkal. A gyártási kapacitás szűkössége mellett a szolgáltatás forrása is nehézséget okozhat a pályázóknak, szakértők szerint ugyanis körülbelül 20 milliárd forintos forgótőkét igényelne.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.