BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiléphet a TV2?

Megszűnhet a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME), mivel az egyik meghatározó szereplő kiléphet az egyesületből.

Megszűnhet a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME). A Világgazdaság iparági forrásokból úgy értesült, hogy a televíziós piac egyik meghatározó szereplője, a TV2 Csoport kiléphet a szervezetből, mert az elmúlt napokban megkérdőjeleződött működésének szakmaisága a televíziós reklámbevételekkel kapcsolatos adatszolgáltatást érintő szivárogtatások miatt.

A jelenleg 14 tagot számláló MEME egykor azért jött létre, hogy képviselje a részt vevők közös céljait, illetve, hogy az általuk szolgáltatott – például a bevételi - adatok alapján képet lehessen alkotni az iparág teljesítményéről, méretőről, annak változásairól. A MEME, illetve az EY egy meghatározott metodika alapján szállított adatok feldolgozása után általában február végén szokta  nyilvánosságra hozni az előző évi televíziós reklámköltési adatokat.

A MEME  idén február elején részben azt közölte a tagokkal, hogy nem külön, hanem az Magyar Reklámszövetséggel (MRSZ) közösen jelenti be a tavalyi adatokat, másrészt ebben a levélben arról is kellett szavazniuk a tagoknak, hogy az állami és a kereskedelmi bevételeket külön bontásban is publikálják-e vagy sem. (A MEME szabályzata szerint egy-egy döntő kérdést vitának kell megelőznie, ami most elmaradt). Úgy tudjuk, voltak, akik nemmel szavaztak vagy tartózkodtak. A bevételek ilyen megoszlását egyetlen más média szegmensben sem vizsgálták.

A korábbi években a tagok arról adtak számot, hogy mekkora volt a szpot, a szponzorációs és az egyéb bevételük. Idén tehát egy újabb szempont is belépett. Miután ezeket a MEME nem definiálta, a TV2 ennek meghatározására kérte az egyesületet. Erre azonban már nem került sor, csak a döntés ismertetésére, amely szerint az EY, illetve a MEME publikálni kívánja a bevételek megoszlását a szerint is, hogy az állami vagy kereskedelmi forrásból származik-e. Ehhez viszont az előbbiek miatt a TV2 nem szolgáltatott adatokat, csak a korábbi metodika szerint, vagyis a piac méretére utaló számokat adta meg. Ezek után a TV2 bár közölt adatokat, de az MRSZ nem tette közzé a televíziós piacra vonatkozó számokat, vagyis nem láthatóak a folyamatok, ráadásul ez az információ a nyilvánosságra hozatal előtt kiszivárgott a MEME vagy az EY falai közül.


Lapunknak Zájer Attila, a TV2 kereskedelmi ügyekért felelős ügyfélkapcsolati igazgatója nem kívánta kommentálni a TV2 kilépésével kapcsolatos értesüléseinket, annyit azonban elmondott az eset kapcsán, hogy a csatorna megkérdőjelezhetőnek tartja a MEME tevékenységét.

A MEME megbízásából az EY több mint tíz éve végzi a televíziós reklámpiac alakulására vonatkozó adatgyűjtést és tájékoztatást. A reklámbevételi adatokat a felmérésben részt vevő televíziók önbevallása alapján összesíti és kizárólag az összesített adatokat publikálja.
 
A bevételi adatokat a korábbi években külön összesítették a földi (majd a földfelszíni sugárzás megszűnését követően volt földfelszíni sugárzású) és kábel csatornák vonatkozásában. A tavalyi évre ez a bontás a piac átalakulása miatt teljesen relevanciáját veszítette, így a tavalyi adatok bekérésére a tagság döntése alapján módosított módszertan szerint került sor, külön mérve az állami költéseket is, hogy a felmérés a teljes televíziós reklámpiac méretén túl is támpontokkal szolgáljon az adatok, illetve trendek minél pontosabb értelmezéséhez – olvasható a MEME közleményében.

A 2016. évre vonatkozó televíziós reklámpiaci felmérés a korábbi évekhez hasonlóan az EY-jal együttműködésben készül. A teljes reklámbevételt, a korábbi évekhez hasonlóan, minden - a felmérésben részt vevő - csatorna megadta, ugyanakkor az adatszolgáltatás további rész adatok tekintetében még nem teljes, ami miatt az adatok összesítése még nem zárult le, így egyelőre nem állt módjukban megosztani az eredményeket – közölte a Világgazdasággal Kovács Krisztián, a MEME elnöke. Amint lezárul a felmérés, idén is sor kerül majd az előző évi televíziós reklámpiaci adatok ismertetésére.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.