A Magyar Gumiabroncs Szövetség adatai szerint 2019 első kilenc hónapjában az Europool statisztikai kimutatásban szereplő gumiabroncs kategóriák eladásai vegyes képet mutatnak.
Két nagyobb csoportba szokás sorolni a gumiabroncsokat a felhasználási mód alapján – az egyik az úgynevezett Consumer, vagyis fogyasztói termékkör, a másik az ún. Commercial, vagyis kereskedelmi termékkör.
Az első csoportban a személygépkocsi gumiabroncsok értékesítése 1,1 százalékkal csökkent, a kisteherautó abroncsok értékesítése pedig 2,6 százalékkal esett vissza. Ugyanebbe a csoportba tartoznak az SUV vagy crossover (városi terepjáró) járművekre való gumiabroncsok is: ezek eladásai 4,4 százalékkal bővültek ugyan, de a növekedés dinamikája megtörni látszik a Szövetség tájékoztatása szerint. A motorkerékpárgumik eladásai 5,4 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest.
A Szövetség értékesítési adatai szerint a nehézgépjárművekre való gumiabroncsok szegmensében (Commercial termékkör) a teherautó- és autóbusz gumik értékesítésénél 9,6 százalékkal több fogyott az egy évvel korábbi mennyiséghez képest, viszont a földmunkagépekre való gumiabroncsok eladásaiban 35 százalékos visszaesés tapasztalható, míg a mezőgazdasági gépek gumiabroncsaiból 11 százalékkal kevesebbet szállítottak ki a magyar piacon.
A gumiabroncs kereskedelmi piacon az első három negyedév után nagyon vegyes adatokat látunk, ami egyértelműen jelzi, hogy nem csak a gyártói képviseletek, de a kereskedők is sokkal óvatosabbak az előző évekhez képest
– nyilatkozta a friss adatok alapján Hunyadi Szabolcs, a Magyar Gumiabroncs Szövetség elnöke.
„Míg a motorkerékpár- és teherautó gumik eladásainak növekedése bizakodásra adhatna okot akár a magánszektor, akár a kereskedelmi szektor kilátásaira vonatkozóan, addig a személyautógumik és mezőgazdasági járművek gumiabroncs eladásainak visszaesése óvatosságra inti a piacunk szereplőit” – tette hozzá a szövetség elnöke.
A gumiabroncs-értékesítések évszak szerinti bontását vizsgálva kitűnik, hogy a nyári gumik piaca 1,9 százalékkal csökkent az első kilenc hónapban, a téli gumik eladásai pedig 3,1 százalékkal estek vissza, miközben az utóbbi években igencsak népszerű négyévszakos abroncsok eladása újra óriási mértékben, 50,6 százalékkal nőtt – bár a szegmens részesedése még így is csak 4,5 százaléka a teljes magyarországi gumiabroncspiacnak.
A nyári gumiabroncs szezont lezártnak tekinthetjük, és ott egyértelműen megállapítható a visszaesés. A téligumik eladásai egyelőre 3 százalékos csökkenést mutatnak, ez az utolsó negyedévben még változhat. A magyar piac adatai valójában az európai számokra rímelnek, hiszen ott is 3 százalék feletti a gyártói kiszállítások visszaesése.
A magyar abroncspiac az elmúlt évek dinamikus bővülése után valószínűleg beáll egy stagnáló méretre, vagy akár némi csökkenés is bekövetkezhet
– mondta el Hunyadi Szabolcs.
A megtorpanás ellenére a gumiabroncsipar a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata.
Az iparágban foglalkoztatottak száma folyamatosan nő, ez közvetlenül mintegy 6 ezer, közvetve pedig több mint 15 ezer fős létszámot jelent. A Magyar Gumiabroncs Szövetség becslése szerint a magyar gumiabroncs-iparág a 1,5 százalékát állítja elő. Az iparág belföldi értékesítésének és exportjának értéke tavaly már meghaladta az 528 milliárd forintot.