„A nyári gumi a puhább télinél keményebb anyagösszetételű, de úgy is mondhatjuk, hogy egy másik keverék. A hideg miatt télen nem keményedik meg az abroncs, puhább marad, ezáltal javul a fékkuplung és csendesebb lesz a gördülési zaj. A kétféle típusú gumi barázdakialakítása teljesen eltérő” – nyilatkozta a Világgazdaság stábjának Pintér Lajos, a Duna Autó Zrt. Peugeot-, Citroen-, Fiat-, Lancia- és Alfa Romeo-szerviz-vezetője. A szakember emlékeztetett az örök érvényű, 7 Celsius-fokos szabályra is, mivel a tartósan magas hőmérsékleten használt téli abroncsok nemcsak intenzívebben kopnak, hanem kevésbé jól is tapadnak, sőt gyorsabban „öregednek, fáradnak” el. Ebből – és a jelenlegi, szinte már tavaszias időjárásból – tulajdonképpen az következik, hogy azok jártak jól, akik mostanáig kivártak a gumicserével.
Pintér többek között arról is beszélt, hogy a gyártók nemcsak jelzik, de jelölik is, hogy meddig jó egy gumi: „A szakirodalomban le van írva, hogy három milliméter profilmélységig jó egy abroncs. A barázdák között van egy gumikopásjelző, ha ezt eléri, vagy ez alá megy, akkor elérte az élettartamát és cserére szorul.”
A szakember azt tanácsolja, hogy mindig az adott évszakhoz megfelelően válasszunk gumit, mert az a legbiztonságosabb. A négy évszakos szettek esetében feleződik az élethossz, ezek a típusok általában két évet bírnak. Arra is figyelmeztetett, hogy
centrírozás hiányában a kormány rázkódik, és a futómű is ütést kaphat.
Pintér Lajos rávilágított, 2021 óta a gumiabroncsok átlagosan 25-30 százalékot drágultak.
Kollégája, Karácsonyi János, a Duna Autó Zrt. Volvo-márkaszervizének vezetője pedig korábban azt mondta lapunknak, hogy bár van olcsóbb is a piacon, de:
Az abroncsok átszerelése 16 colosnál jellemzően 18-20 ezer, 18–19 colosnál 28-32 ezer forinttól indul.
Pintér szerint a drágábbak ugyan jobbak, miután a gumik által keltett gördülési zaj mellett az üzemanyag-szükségletük is könnyebben leellenőrizhető, de ha kevesebbet használjuk az autót, akkor a közepes, esetenként még az olcsóbb minőségű abroncsok is megteszik.
Karácsonyi azonban hangsúlyozta: elsősorban a gépkocsigyártó ajánlását kell figyelembe venni, attól eltérni nem szabad a választásnál. Tehát fontos
Továbbá az sem mellékes, hogy az adott modell normál vagy defekttűrő abroncsokra van tervezve, méretezve. Úgy véli, figyelembe kell azt is venni, hogy hol megyünk a kocsival. Más abroncs javasolt ugyanis egy döntően országúti használat, és más egy városi „mamataxi” esetében. „Az ajánlásaink minden esetben a prémiumabroncsokkal kezdődnek. Nem elsősorban azért, hogy a drágábbat adjuk el, hanem mert ezekkel emelkedik a menetbiztonság és csökken az esetleges problémák száma” – mutatott rá a Duna Autó Volvo-márkaszervizének vezetője.
Közeleg a téli gumicsere, mutatjuk a teendőketAz enyhe időjárás késlelteti, de így sem úszhatjuk meg az abroncscserét. Télen egyértelműen a téli gumi a jó választás a szakemberek szerint. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.