A távhőszolgáltatás, mint ellátási folyamat, négy jól elválasztható részre osztható: hőtermelésre, hőszállításra, hőátadásra és hőfogyasztásra. A termelés az erőművek és fűtőművek feladata, a szállítást és átadást a távhőszolgáltató végzi, de az épületen belüli rész már a fogyasztókhoz tartozik.
Az elmúlt 6-8 évben a távhőt is termelő erőművek mintegy 300 milliárd forint értékű beruházása csak részben szolgálta eredményesen a hőtermelés fejlesztését. Ezek az erőművek kapcsolt energiatermelést végeznek, azaz a hő mellett áramot is előállítanak. A fejlesztések, bár javították az ár versenyképességét, nem teremtették meg azt teljes körűen - mondta László György.
Magyarázatként hozzáfűzte: a hőtermelés a távhőszolgáltatás költségeinek 65-70 százalékát teszi ki, ezért a hőtermelés költségének további csökkentése jelentheti a versenyképes távhőszolgálatási ár elérését. A távhőszolgáltatók birtokában lévő mintegy 2.300 kilométer hosszú vezetékpár 25 százalék körüli arányban a legkorszerűbb, de a többi cseréje mintegy 280 milliárd forint beruházást igényelne. A közel 13 ezer hőközpont, hőfogadó legalább felét fel kellene újítani, és minden olyan épülethez, ahol még nincs, külön központot létesíteni, ami további 30-40 milliárd költséget jelentene.
Ezek a beruházások azonban - érvelt László György - csak az üzembiztonságot szolgálják, a távhő költségében nem hoznának érzékelhető megtakarítást. A fogyasztók tulajdonában lévő épületek és lakások belső fűtési rendszereinek fejújítása ugyan nem befolyásolja a távhő versenyképességét, az a hatékony, takarékos felhasználást szolgálja. A még fel nem újított mintegy 500 ezer lakásra közel 700 milliárd forintot kellene költeni a takarékos és költséghatékony távhő-felhasználás érdekében. A versenyképesebb távhő árát a versenyképesebb termelői ár alapozhatná meg, de ehhez elengedhetetlen például, hogy a távhőt termelő erőművek gáztarifáját a tényleges költségekhez igazítsák.
Az erőművek nagy földgázhasználók, de a földgázt lényegében ugyanazon az áron kapják, mint közvetlenül a lakosság. Elsősorban ebből adódik az a 20 százalékos árkülönbség, amennyivel - minden költséget figyelembe véve - drágább a távfűtés, mint ha a háztartást közvetlenül gázzal fűtenének. A hőtermelő erőműveknek eladott földgáz szállítási költségének egy köbméterre vetítve alacsonyabbnak kell lennie, mint a lakossági felhasználóké. Ezt elvileg részben elismerik a gáztarifa rendszerben, de a különbség eltűnik, mert a tarifában évi közel négyezer órás kihasználást vesznek figyelembe, a távhőtermelő erőművekben ez pedig mindössze évi 2.200 óra.
A távhőszolgáltatók szakmai szövetsége szerint a távhőtermelők csökkenteni tudnák a tüzelőanyag, és így a hőtermelés költségét például a nagyvárosokban szemétégető művek létesítésével, biomassza tüzeléssel, de ehhez is 100 milliárd forint nagyságrendű beruházásokra lenne szükség. A távhőszolgáltatók szakmai szövetsége fenntartja azt az álláspontját, hogy a távhő társadalmi haszna számokkal is kimutatható. Elméletileg lehetséges lenne a távhőrendszerek tudatos megszüntetése, de ennek megvalósíthatósága nem reális. László György megjegyezte: miközben a skandináv országokban, Németországban, Ausztriában a politika tudatosan támogatja a távhőrendszerek fejlődését a primerenergia megtakarítása és a környezetvédelmi hatások miatt, mégpedig piaci környezetben, addig Magyarországon a távhőszolgáltatás olyan gazdasági, társadalmi körülmények között tevékenykedik, amelyben versenyképessége a direkt gázfűtéssel szemben nem biztosítható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.