Az elmúlt napokban újabb autókereskedők jelentettek csődöt. Több tucat szalont most is árulnak, és nem tudni, mennyien húzzák le a rolót az idén. Több Suzuki-kereskedő zárt be, az erőltetett eladásba belefogó, más márkákat (Skoda, Citroën, Chevrolet) értékesítők egy része is bajban van. Megszűntek a kereskedőknek nyújtott forgóeszközhitelek, és az a PSZÁF-előírás is hátrányosan érinti a vállalkozásokat, hogy legalább 20 százalékos önrész kell a vevőtől, a futamidő max. 96 hónap lehet.
A bajok nem az autóvásárlások már két évvel ezelőtt, tehát a világválságot megelőzően bekövetkezett szűkülésével kezdődtek. Azt még valahogy kigazdálkodták, ám a világválság miatt a bankok kiemelt kockázatúnak minősítették az autógyártást és a -kereskedést egyaránt. Emiatt gyakorlatilag megszűntek a kereskedőknek nyújtott forgóeszközhitelek.
„Forgótőke nélkül nem lehet életben maradni, és október óta ez okozta a likviditási gondjainkat” – mondta a márciusban csődbe ment Ász-Auto vezetője, Verhás Dániel, hozzátéve: ma mindenki a csőd felé menetel, s aki tagadja, nem mond igazat.
Erre a kereskedők egyharmada simán rábólintana, ám a szakmát az is katasztrofálisan érintette, hogy a PSZÁF előírta: csupán legalább 20 százalékos önrésszel és legfeljebb 96 hónapos futamidővel adható a hitel.
A felügyelet az elsősorban a Suzuki által hirdetett, nulla önerővel tíz évre adott hitelek miatt 2007 tavaszán kiadott egy körlevelet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.