Az első reagálások az ukrajnai lakossági gázáremelés elmaradását üdvözölték, illetve az ukrán ipar versenyképességének a javításáról, a költségvetés ráncba szedéséről és a 12 milliárd dolláros IMF-hitel felvételének lehetőségéről szóltak. Felmerülhet, hogy az ukrán gázrendszer orosz segítséggel való felújítása, az így stabillá váló, Ukrajnán keresztüli tranzit révén az új óriásvezetékek lefektetése is okafogyottá válhat.
A gázszakma messze nem ilyen derűlátó. Kérdés például, Ukrajna ténylegesen mire használja majd a kizárólag belföldi célokra átvett gázt. Korábban is lehetett hallani, hogy Európában kereskedett az akkor is kedvezményes áron kapott orosz gázzal, és már most híre ment, hogy a számára tilos reexporttal próbálkozik. „Már kínálgatják a gázt az amúgy is pangó európai piacon, megfeleznék a 30 százalékos diszkontot” – mondták lapunknak gázpiaci körökből.
Problémás továbbá, hogy a gázszerződés után sem látható, pontosan milyen szerep jut az orosz félre az ukrán gázrendszer felújításában. Orosz oldalról már többször világossá tették, hogy csak olyan vezetéken való szállításért vállalhatnak garanciát, amelyben legalább 50 százalékos részesedésük van. Ám arról még nem érkezett hír, hogy Ukrajna beengedne külső tulajdonost a gázrendszerébe. Az viszont tudott, hogy a korszerűsítési projekt hatalmas összegbe kerülne. Szinte az egész ukrajnai, sőt, az oda vezető, oroszországi csőhálózatot is le kellene cserélni, a gerincvezeték mentén pedig száz kilométerenként egy kisebb település méretű kompresszorállomást kellene telepíteni. (Mellesleg a cső szlovákiai szakasza sem üzemel hasonló felújítás nélkül az idők végezetéig.)
Nem véletlen, hogy orosz részről a fenti megállapodás dacára is alapértelmezés a Déli Áramlat vezeték lefektetése és 2015-ben való üzembe helyezése. A 8,6 milliárd euróba kerülő, 900 kilométeres cső elkerülné keleti szomszédunkat. Görögországon, Bulgárián, Szerbián, Magyarországon és Horvátországon át érné el Ausztriát, ahol a Gazprom és az OMV közös gázkereskedelmi központot, illetve gáztárolót működtet. Az OMV szombaton csatlakozott a Déli Áramlathoz, amelynek másfél hónapon belül tagja lesz a francia EDF is. A projektről egy-másfél év múlva döntenek, addig még el kell készíteni az országonkénti munkaanyagokat, majd az összevont megvalósíthatósági tanulmányt is. Magyar részről az orosz–magyar Sep Co. Kft. dolga lenne a helyi dokumentum öszszeállítása, de, úgy tudjuk, még megbízást sem kapott a Gazprom és az MFB által létrehozott Déli Áramlat Zrt.-től.
Épp e lassú készülődéssel magyarázza Bayer Mihály, Magyarország energiabiztonságért felelős utazó nagykövete, hogy az általa is képviselt és orosz érdekektől független, 7,9 milliárd eurós Nabucco vezeték jövője biztosabb, mint a Déli Áramlaté. „A napokban írták ki a Nabucco szállítóinak az előminősítési pályázatot. Májusra elkészül a környezetvédelmi hatástanulmány első része, a cső kapacitásait lekötő, úgynevezett open season tender pedig az őszre várható” – sorolta lapunknak.
„Mutasson nekem valaki egyetlen szállítási szerződést is a Nabuccóra. Én egyet sem látok. Enélkül nagyon kockázatos lefektetni a vezetéket” – ezt már Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök mondta az Ausztria csatlakozása alkalmából tartott ceremóniát kihasználva a rivális projekt megemlítésére. Lapunknak egy gázkereskedő keményebben fogalmazott: „A Nabucco halott. Sem eladója a gáznak, sem vevője. Így hitel sem lesz hozzá, az a pénz pedig, amit az EU ígért, semmire sem elég.” Igaz, a Nabucco előkészítői éppen az open seasonban bíznak: ha a kereskedők kellő kapacitást kötnek le az aukción, megtérül a beruházás, gázszállítás nélkül is. BHL
Egy-két éven belül számolhatunk tehát ezen cikkek Ukrajnából történő importjának felfutásával. Ugyanakkor az ottani lakossági gázáremelés elmaradása, illetve a nemzetgazdaság erősödése növeli az ukrajnai piac árufelvevő képességét.
Egy-két éven belül számolhatunk tehát ezen cikkek Ukrajnából történő importjának felfutásával. Ugyanakkor az ottani lakossági gázáremelés elmaradása, illetve a nemzetgazdaság erősödése növeli az ukrajnai piac árufelvevő képességét. „Nem gyengül a Nabucco” Bayer Mihály energiabiztonsági nagykövet óvatosan fogalmazott az orosz–ukrán kapcsolatok javulását is jelző gázmegállapodásról, szerinte a várható hatásokról még korai beszélni. Nem tudni például, mi áll mögötte. A hivatalos közlések csak az orosz flotta krími állomásozásának meghosszabbításáról szólnak, de még az is nyitott, hogy az Ukrajnán keresztüli orosz tranzit bővítése hogyan hat a Déli Áramlat előkészítésére.
A politikus azt mondja, nem gyengíti a Nabuccót, sőt, várható is volt, hogy az OMV csatlakozik a Déli Áramlathoz, hiszen az európai országoknak fel kell készülniük Európa gázigényének hosszabb távon várható növekedésére. A majdani extra igényhez új források kellenek, a biztonságosabb importnak pedig a diverzifikáció az alapja. Nem véletlen, hogy maguk az exportőrök – például Oroszország is – minél több eladási irányban gondolkodnak.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.