Nagy figyelmet, mondhatni feltűnést keltett a formálódó pozsonyi jobbközép kormánykoalició kijelölt miniszterelnökének az a hét végi nyilatkozata, amelyet a Szlovák Televizió Öt perc múlva tizenkettő cimű műsorában tett . A pozsonyi Új Szó szerint ugyanis Iveta Radicová olyan értelemben nyilatkozott, hogy munkahelyek vesznének el a jelenlegi átrrakodó állomásokon, ha széles nyomtávú vasútvonal épülne Szlovákiában, s különben is a jelenlegi vasúti személyszállitás és teherforgalom megmentése a cél, a széles nyomtávú vonal építése pedig nem élvez prioritást.
A leköszönő miniszterelnök, Robert Fico jelentette ki tavaly február elején, hogy Szlovákiának érdeke, hogy területén széles nyomtávú vasút épüljön, ezért szeretne belépni a tervezet torosz-ukrán-osztrák közös vállalkozásba. Fico ez ügyben Pozsonyban tárgyalt Vlagyimir Jakunyinnal, az orosz vasutak elnökével. Jakunyin akkoriban kijelentette, Oroszországnak és az orosz vasutaknak érdeke egy ilyen vasútvonal mevalósitása. A terv akkor lesz jó és megvalósitható, ha az hasznot hoz minden résztvevőnek - fejtegette.
Az elképzelések szerint a szlovákiai nyomvonal Kassától egészen a szlovák-osztrák államhatárig vezetne, 432 kilométer hosszú lenne. A projekt hatástanulmányát a német Roland Berger tanácsadó cégnek kell elkészitenie, amellyel az érintett országok képviselői Pozsonyban irták alá a szerződést. A tanulmánynak legkésőbb október elejére kellene elkészülnie. A több mint 4 milliárd eurós összegből 3,694 milliárd euró jutna az új szakaszra. A nagyberuházást az orosz az ukrán, a szlovák és az osztrák vasúttársaságok közösen finansziroznák.
Tavalyi becslések szerint 2015-től a keletről nyugatiirányba tartó, Kassa és Pozsony közötti áruforgalom volumene elérné a 13 millió tonnát, 2025-ben pedig a 23,7 millió tonnát, ellenirányban pedig évente 3,5 millió, illetve 5,5 millió tonát szállitanának. Pozsony és Bécs közötti szakaszon a teherforgalom 2015-ben mindkét irányban összesen közel 15 millió tonnát, 2025-ben pedig legalább 20 millió tonnát tenne ki. Az orosz vasutak leányvállalata, a Transcontainer még 2008 novemberében szerződést irt alá a Cargo Slovakia vasúti teherfuvarozóval a kisdobrai terminál 15 évre történő bérbeadásáról. A terminál - sajtóinformáció szerint - fontos állomása lesz az Adriai-tenger partján található kikötők és az Oroszország közötti vasúti teherforgalomnak.
A pozsonyi Új Szó még idén április elején arról cikkezett, hogy a szlovákiai ellenzéki párgtok képviselői arra figyelmeztettek, a jelenlegi szlovák vasúti infrastruktúra sincs kellőképpen kihasználva. Mikulás Dzurinda, az SDKÚ-DS elnöke szerint teljesen értelmetlen a széles nyomtávú vasútnak egész Szlovákián keresztül való megépítése."A szlovák vasúttársaságnak sincs mit szállítania, s mi még beengedjük az orosz vagonokat is. Mekkora támogatást kell majd nyújtani ahoz, hogy a Cargo megéljen?" - tette fel a kérdést Dzurinda. Mindenesetre érdekes lesz majd megtudni, hogy az új szlovák kormány megalakulása után végül is mi lesz a Szlovákián keresztül építeni szándékolt széles nyomtávú vasút sorsa?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.