A hollandiai Drachtenben lévő Philips-üzem dolgozói a legrosszabbra voltak felkészülve, elbocsájtásoktól tartottak. Ám az üzemvezető azzal a hírrel lepte meg a dolgozókat, hogy a 2000 dolgozót foglalkoztató üzem befektetéssel számolhat, mert a felső ártartományba tartozó villanyborotvák gyártását a holland cég hazatelepíti Kínából - írja Handelsblatt, a német üzleti körök lapja.
Rob Karsmakers 2009 óta áll az üzem élén, előtte négy éven át Ázsiában dolgozott a Philipsnek. A Handelsblatt idézte a Bloomberg amerikai hírügynökséget, amelynek a holland szakember kijelentette: egy termékmérnök Sanghajban pontosan annyiba kerül, mint Drahtenben. Ám Kínában a létszámfluktuáció sokkal nagyobb. A Philips összesen 14 ezer főt foglalkoztat Hollandiában. Mint az euróövezet ötödik legnagyobb gazdasága, fokozza erőfeszítéseit annak érdekében, hogy Németország mellett, mint ipari hatalom pozícionálja magát.
Mint arról pár napja beszámoltunk, a General Motors is vizsgálja a lehetőségét annak, hogy egyes gyártókapacitásait Európába helyezze át, ezzel segítve a tulajdonában lévő Opel érvényesülését. Az elképzelés szerint a konszern Európa helyezné át a Chevrolet termelés egy részét Dél-Koreából, cserébe az anyacég szabad kezet kaphat az Opel megmentésére irányuló költségcsökkentő lépésekhez. Mostanra az Opel jelenti a legnagyobb terhet a 2009-ben állami támogatással megmentett óriásvállalat számára. Akerson nagy hangsúlyt fektet az európai eredményekre, miközben a GM márkái erős profitokat produkálnak a világ két legnagyobb autópiacán; Kínában és Egyesül Államokban.
Az elmúlt időszakban több béremelést hajtottak végre Kínában, a gyári dolgozók pedig – szokatlan módon – sztrájkokat szerveztek többek között a Honda kínai üzemében, megfékezve ezzel a termelést. Ugyan a bérek már a kilencvenes években is erősen emelkedtek Kínában, de ezt a termelékenység is követte, így ennek negatív hatása részben kompenzálódott, a bázis pedig nagyon alacsony volt. Azonban ha a következő öt évben évi 19 százalékkal emelkednek a fizetések, akkor a BCG becslése szerint 623 dollár lesz az átlagos havi fizetés Kínában, ez pedig az egész gazdaságon végighullámzik majd.
Kínából esetleg Vietnámba telepedhetnek azok a nyugati cégek, amelyek sokallják a bérköltségeket, ahol az átlagos fizetések 31 százalékkal alacsonyabbak. Viszont az ottani gyárak termelékenysége jóval alacsonyabb, így a költség különbség máris csak 14 százalék.
Kínában a bérköltségek – régiótól és szektortól függően – a minimálbérek tavalyi emelése miatt 5 – 20 százalékkal nőttek, ami idén a ruházat gyártási költségeit előreláthatóan 2-5 százalékkal emeli meg. A kapacitáshiány már az európai divatcégeknél is érezhető: a Tom Tailor német konszern kínálatának 31 százaléka Kínában készül, a kevesebb munkaerő miatt tovább tart a kiadott mennyiség elkészítése.Mindemellett megpróbálják a gyártást Indiába, Indonéziába, Bangladesbe és Európa fejlődő országaiba átcsoportosítani.
Ugyanígy tett a Joop, Strellston és Windsor márkákat birtokló Holy Fashion Group is, amely a napokban felmondta a szerződést kínai partnerével és a gyártás jelentős részét Vietnámba telepítette át. Ők szintén kisebb cégekkel szerződnek, de sokkal inkább az exkluzivitás megtartása miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.