Miközben a hagyományos fotókidolgozás iránti igény egyre csökken, az úgynevezett kreatív termékek – mint például az üdvözlőkártyák, naptárak vagy éppen fotókönyvek – értékesítése folyamatosan és dinamikusan nő. Jaume Torrabadella jelezte: a kreatív cikkek forgalma – amely már tavaly is meghaladta az egymilliárd eurót Európában, s az elmúlt években rendre két számjegyű növekedést mutatott – 2015-re a teljes szektor bevételének akár a felét is adhatja.
Tovább nehezíti az ágazat cégei dolgát, hogy a termékpaletta átalakulásával párhuzamosan a kiszolgálással kapcsolatos elvárások is változtak. Míg korábban a vevő leadta a negatívot, majd néhány nap múlva visszament az előhívott képekért, ma már jellemzően interneten rendelnek az ügyfelek, s bár legtöbbször továbbra is az üzletben veszik át a terméket, a korábbinál sokkal gyorsabb kiszolgálást várnak el.
Német Attila, a ComPRad kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója kiemelte: egyértelműen az európai trendek érvényesülnek hazánkban is, az átalakuló fogyasztói igények pedig új kihívások elé állítják és szemléletváltásra kényszerítik a szolgáltatókat. A cégek számára az egyik legnagyobb problémát az okozza, hogy az egyre keresettebb kreatív fotós termékek a hagyományos vegyszeres technikával nem állíthatók elő gazdaságosan, így részesedésük növekedése technológiai váltást igényel a piaci szereplőktől. A szektor ennek megfelelően szép fokozatosan a modernebb, úgynevezett száraz technológiák (például tintasugaras berendezések) alkalmazásának irányába mozdul el.
A technológiai váltás mellett ráadásul sok esetben ügyfélkezelésüket is át kell alakítaniuk a társaságoknak. Az új fogyasztói elvárások, mint az internetes rendelés, a személyre szabott termékek és a gyorsaság a korábbinál aktívabb kapcsolatot igényelnek a vevőkkel. Éppen ezért annak érdekében, hogy az alkalmazottak az eszközök kezelése helyett a fogyasztókkal foglalkozhassanak, a vállalatok szintén a jóval kevesebb kezelői beavatkozást igénylő száraztechnológiás eszközök és az önkiszolgáló rendelési lehetőségeket biztosító rendszerek irányába mozdulnak.
Nem könnyíti meg a hagyományos szolgáltatók helyzetét az sem, hogy a piacra folyamatosan lépnek be olyan kiskereskedelmi láncok (például drogériák, patikák, sőt hipermarketek is), amelyek korábban nem nyújtottak ilyen szolgáltatást. Ezen cégek elsődleges célja a portfólió bővítésével, hogy vevőket vonzzanak be az üzletekbe, s így növeljék forgalmukat, illetve nem hátrány számukra, hogy a magasabb árrést biztosító fotószolgáltatással a megtérülésüket is javíthatják. A nagy piaci szereplők ugyanakkor komoly árversenyt gerjesztenek, ez ellen szakértők szerint ismét csak a szolgáltatás színvonalának emelésével védekezhetnek a hagyományos piaci szereplők.
Jandó Zoltán-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.