BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Konvergáló kommunikációs rendszerek

Komoly átalakításra szorulnak ma már a vállalati kommunikációs rendszerek Magyarországon. Nemcsak a 10-15 éve használt technológiák avultak el, hanem jelentősen megváltozott a kommunikációs gyakorlat is, amely már nem csupán a telefonálásról szól. A jövőt a ma még szigetszerűen működő újabb rendszerek és eszközök konvergenciája jelentheti.

A magyarországi cégek jelentős részénél már igencsak cserére érettek a meglévő alközponti rendszerek, de sokan közülük mégsem teszik meg ezt a lépést. A vállalatok még mindig úgy kommunikálnak, mint 10-15 éve – mondja Sziklai András, a Magyar Telekom csoporthoz tartozó KFKI Zrt. konvergens kommunikációval foglalkozó szakértője.

Hozzáteszi, a vállalatok többségénél a kommunikáció még mindig a telefonálásra és az e-mailre épül, miközben a privát életben ugyanaz a felhasználó már teljesen más kommunikációs formákat is használ, cseveg a közösségi oldalakon, és számítógépét, táblagépét használja a telefonbeszélgetésekre (pl. Skype). Mindezt akár teljesen mobilizált módon, bárhonnan a világban. Az információ már sokkal gyorsabban áramlik, egy-egy hírt, ha kell, egyszerre több ezer főt tömörítő csoporthoz el lehet juttatni.

A szakértő megjegyzi, fontos, hogy az üzleti életben is másképpen kommunikáljunk, hiszen az emberek is másképpen dolgoznak ma már, sokan távmunkában vagy egyéb mobil környezetben, amelyet már nem szolgálnak ki kellően a hagyományos vállalati kommunikációs megoldások.

Ehhez persze fontos lenne a privát felhasználásban már megszokott megoldások biztonságos, üzleti változatának bevezetése.

A cégen belüli kommunikációnak számtalan egyéb formája létezik a hangkommunikáción kívül, az egyik legújabb, leglátványosabb a videokommunikáció, amely Szabó Péter, a KFKI Zrt. szakértője szerint Nyugat-Európában és Amerikában tízszer akkora piacot jelent, mint nálunk.

Megjegyzi továbbá: „Amikor kommunikációról beszélünk, akármilyen jelzőt is teszünk mellé, a mi gondolkodásunk a legutóbbi időkig technológiai szintű volt. A kérdés elsősorban az volt, milyen eszköz lenne jó egy adott cég kommunikációjához. Arra sokkal kisebb energia fordítódott, hogy a hatékonyabb kommunikáció az adott cég életében milyen problémákat oldhat meg. A vállalati kultúrában jelentkező gondok hátterében ugyanis legtöbbször a rossz kommunikáció áll. A kommunikációnak van egy humán oldala, ha két szervezet ellenérdekelt, akkor sosem fognak jól kommunikálni. Van egy technikai része is, amely egyebek mellett arról szól, hogy egy több telephelyes vállalatnál eleve nehézkesebb lehet a kapcsolatfelvétel, lassabban mennek az üzleti folyamatok, lassabban forog a pénz.”

A kettős probléma megoldására bevezettek egy olyan tanácsadási szolgáltatást, amelyben a kommunikáció mindkét aspektusával, a humánnal és a technikaival is foglalkoznak egy-egy adott vállalatnál.

„A magánéletben és különösen a fiatalok körében egyre jobban előretörő új technológiák új stílust is hoznak az életünkbe” – emeli ki Szabó Péter. Példaként hozza fel, hogy régebben a diákoknál egy angol szódolgozatra felkészülés során mindenki magának kereste ki az adott szavak magyar jelentését, a mai világban ezt egyvalaki megteszi, felrakja a közösségi oldalra és a többiek csak lemásolják róla.

Úgy véli, vállalati szinten is hasonló módon lehetne hasznosítani az újfajta kommunikációs formákat. A vállalati szférában azonban nem a nyílt közösségi felületekre, hanem az intranethez hasonló, vállalaton belüli zárt rendszerekre van szükség. Ennek hivatalos elnevezése sincs még, amolyan céges Facebookként szokták emlegetni. Ez ugyanakkor sokkal több az intranetnél, hiszen utóbbira nem lehet az információkat egyszerűen és gyorsan feljuttatni, az intranet ugyanis inkább olvasásra való. A céges Facebook viszont jól moderálható, ellenőrizhető, és informatikai biztonság szempontjából jól védhető.

A konvergens kommunikációban összeolvad egymással a vezetékes és a mobil, az adathálózat és a telefon, és konvergálnak egymáshoz a különféle alkalmazások is. Utóbbiakat soroljuk az úgynevezett egységes kommunikációs megoldás (Unified Communications, UC) körébe. Ennek alapján az alkalmazottak meg tudnak egymással osztani dokumentumokat, videón, rövid szöveges üzenetekben is képesek kommunikálni. Ezek régebben különálló, szigetszerű alkalmazások voltak, összekötve sokkal hatékonyabban működnek – mondják a szakértők. Az UC-rendszerek olyan üzenetek továbbítására is képesek, amelyek jelzik, hogy egy-egy adott munkatárs ténylegesen mikor nem érhető el, mert éppen tárgyal valakivel, a rendszer ugyanis a naptárral is szinkronizál.

Kérdés, hogy a kommunikáció konvergenciájához ki kell-e dobni a régi rendszereket, illetve az újat meg kell-e vásárolni. Szabó Péter a kérdés első felére határozott nemmel válaszol, szerinte léteznek olyan megoldások, amelyek a meglévő távközlési infrastruktúrával is együtt tudnak működni.

Nemleges a válasza a kérdés második felére Sziklai Andrásnak is, megjegyezve, ha egy ügyfélnek nagyon régi rendszere van, azt célszerű lecserélni. A gond a kommunikáció hatékonyságnövelésének számszerűsíthetőségével van. Ezt ugyanis nem lehet annyira adekvát mutatókkal jelezni, mint mondjuk egy áramköltség-megtakarítást. Közvetve viszont az akár számszerűsíthető is, hogy mit hoz az üzletileg, ha az adott pillanatban szükséges információt a kellő időben be tudjuk szerezni, például egy kollégával akkor is lehet chatelni, ha ő egy megbeszélésen ül. A hatékony kommunikációs rendszerek nyújtotta gyorsabb információáramlás a cégeknek jelentős üzleti előnyöket hoz.

Annak az oka, hogy a kommunikáció modernizációjával a vállalatok kivárnak, szerinte elsősorban a költségmegfontolás, egy-egy alközpont cseréje ugyanis jelentős beruházással járhat, amit a válság miatt az ügyfelek elhalasztanak, annak ellenére, hogy szükségesnek látják az áttérést egy hatékonyabb kommunikációt biztosító rendszerre.

A választás megkönnyítésére döntöttek úgy a T-Systemsnél, hogy a konvergens kommunikációt hosztolt telefonszolgáltatásként is nyújtják azoknak a cégeknek, amelyek nem kívánnak ilyen jellegű egyszeri beruházásra költeni. Az adatközponti részleggel is rendelkező társaság szerint ugyanis a telefonszolgáltatás ma már csupán egy alkalmazás, a Dataplexben üzemelő szervereken futnak az ezt vezérlő szoftverek. Ezek kiváltják a hagyományos alközpontokat is, ezekbe sem kell az ügyfeleknek beruházni. A szolgáltatást, amelyben a konvergens kommunikáció szinte minden eleme elérhető – alközponti, videokonferencia, call center, hangrögzítés-funkciók stb. – havidíjas konstrukcióban lehet igénybe venni – jegyzik meg a szakértők. Hozzáteszik, a későbbiekben a céges Facebookot is tudják majd szállítani, már dolgoznak rajta a fejlesztők.

A cégek eddig is igénybe tudtak venni havidíjas szolgáltatást, de abban a konstrukcióban a céghez klasszikus bérleti megoldásban telepített eszközökre nyújtották azt. Ennek a bővíthetősége kevésbé rugalmas és költséghatékony, mint az új megoldás, ahol az eszközök a szolgáltatónál vannak, és a tényleges igényekhez igazodóan – akár hónapról hónapra – változtathatók. Ez a mai nagyon gyorsan változó és bizonytalan kilátásokkal terhelt üzleti környezetben nagy előny lehet – hangsúlyozzák a szakértők.

Sokféle technológia egy ernyő alatt

A megoldás felöleli a teljes hang-, adat- és képátviteli technológiákat az IP-hangkommunikációs rendszerektől az egységes kommunikációs (Unified Communications) megoldásokon keresztül a videokonferencia-rendszerekig (Telepresence). A konvergens hálózatok egységesen kezelik az informatikai és távközlési kapcsolatokat, egyaránt alkalmasak hang, adat és videó továbbítására. Lehetőség a vezetékes, a wifi- és a GSM-hálózatok integrált használatára. Az új megoldások lehetővé teszik a különböző gyártók infokom és kollaborációs alkalmazásainak használatát is.


Sági Gyöngyi Sokféle technológia egy ernyő alatt A megoldás felöleli a teljes hang-, adat- és képátviteli technológiákat az IP-hangkommunikációs rendszerektől az egységes kommunikációs (Unified Communications) megoldásokon keresztül a videokonferencia-rendszerekig (Telepresence). A konvergens hálózatok egységesen kezelik az informatikai és távközlési kapcsolatokat, egyaránt alkalmasak hang, adat és videó továbbítására. Lehetőség a vezetékes, a wifi- és a GSM-hálózatok integrált használatára. Az új megoldások lehetővé teszik a különböző gyártók infokom és kollaborációs alkalmazásainak használatát is.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.