BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áttörésben a hazai interaktív televíziózás

Az idén további dinamikus növekedésre számít az interaktív tévé-előfizetők számában a Magyar Telekom. A cég ebben a szegmensben az elmúlt hetekben lépte át az első negyedmilliós előfizetői számot. Közülük is egyre többen használják már az online videotékát és az internetes alkalmazásokat.

„Jó pár évbe telt, mire eljutottunk odáig, hogy már egyre többen értik a tévézés kapcsán az interaktivitás fogalmát” – mondja Megyeri Tibor, a Magyar Telekom Termékmenedzsment és Innovációs Igazgatóságának igazgatója. Hozzáteszi: „Az interaktivitásra számtalan definíció létezik, de az egyszerűség kedvéért mi azt hívjuk interaktív tévének, amely több mint a hagyományos lineáris tévé. Utóbbin legfeljebb csatornát lehet váltani és hangerőt módosítani. Az interaktív tévézés során viszont ténylegesen le lehet válni az élő adásról. Ennek a legegyszerűbb, de már meglehetősen régi válfaja a felvehető műsor. Ezt az előfizetők már korábban is megtehették saját adásrögzítő készülékeikkel, de többletszolgáltatást kapnak, ha mindezt tőlünk veszik igénybe. A szolgáltatói megoldás azért kényelmesebb, mert az össze van hangolva az elektronikus műsorújsággal. A műsorok rögzíthetők egyedi módon, de a kedvenc sorozatok esetében választhatjuk a rendszeres felvételt is.”

Az interaktivitás első moduljába az adásrögzítésen kívül a tévéprogramok megállíthatósága és visszatekerhetősége is beletartozik. A jelátalakítók ugyanis folyamatosan rögzítik az adásokat, attól a pillanattól kezdve, hogy az ügyfél adott időben bekapcsolja a tévéjét. A felsorolt funkciók még mindig az élő adáshoz kapcsolódnak.

A következő viszont már egy olyan interaktív modul, ahol teljes mértékben el lehet szakadni az élő adástól, olyannyira, hogy a videotéka-tartalmak jelentős része a hagyományos tévécsatornákon egyáltalán nem érhető el – húzza alá Megyeri Tibor. Ennek kapcsán megjegyzi: „A legnépszerűbb programjaink jellemzően a hollywoodi sikerfilmek, amelyek a DVD-megjelenéssel nagyjából egy időben, nem sokkal a mozis premierek után érhetők el.”

A videotéka esetében az üzleti koncepció arról szól, hogy a szolgáltató az ügyfélnek ugyanarra a képernyőre adjon egyéb érdekes és értékes tartalmakat, fizetőseket, ingyeneseket egyaránt. Az előbbiek esetében a filmenként pár száz forintos árazás összhangban van a DVD-kölcsönzéssel vagy a -vásárlással. A T-Home videotékából „kivett” egyedi filmek kölcsönzési ideje 24 óra, azon belül többször is megnézhetők. Vannak csomagajánlatok, több film is elérhető kedvezőbb áron. Ingyenes tartalomként megnézhetők a Mindentudás Egyeteme adásai, illetve kedvező áron számos régi magyar film az m1 csatorna archívuma alapján. A videotéka második moduljának további eleme a havidíjas konstrukció, ennek keretében például a fitneszvideókból válogathatnak az előfizetők.

Az interaktivitás harmadik moduljába sorolhatók az internetszerű alkalmazások, amelyek a tévé képernyőjén és távirányítóval vezérelhetők. Megyeri Tibor példaként az Origo IPTV-s verzióját említi, de az ügyfél ezen a felületen megjelenítheti a saját Facebook vagy netpincéres oldalát is. Jelenleg mintegy 15-20 alkalmazás található ebben a kategóriában, amelyet a cég folyamatosan bővíteni kíván, ehhez további partnereket keres. „Bárki jöhet hozzánk jó ötlettel, amelyből piacképes alkalmazást lehet csinálni” – hívja fel a figyelmet az innovációs igazgató.

Az interaktív tévézés technológiai hátterét is többféleképpen lehet biztosítani. Megjelenhet IPTV-alapon, műholdon, illetve minden egyéb széles sávú hozzáférési módon, legyen szó akár a legújabb generációs mobiltechnológiáról, az LTE-ről. Azt is megjegyzi ugyanakkor, nagyon fontosnak tartják, hogy az ügyfélnek ne elsősorban a háttér-technológiákról beszéljenek. Lényeg az egységes szolgáltatás, amelyhez a cég műszaki szakemberei az adott területen megkeresik a legkedvezőbb netes összeköttetést, legyen szó optikai szálról, kábelről vagy éppen műholdról. Ahol pedig nincs megfelelő sávszélesség, ott jöhet a hibrid megoldás, a tévéadások jöhetnek a műholdról, az egyéb tartalmak pedig akár egy kisebb kapacitású internetkapcsolaton keresztül is.

Az idén amúgy is valódi áttörést akar a cég elérni ezen a piacon. Az utóbbi egy év során nagyjából százezerrel bővült az ügyfélkör, amely a közelmúltban lépte át a negyedmilliós küszöböt. A szolgáltatást még 2006 végén indították, internetes tévéként hirdették meg. Akkoriban azonban az ügyfélgyűjtés két szempontból sem mehetett gyorsan, egyfelől itthon sokan még a fogalmat sem nagyon értették. Nagyjából két éve, hogy a tévépiaci versenytársak is megjelentek ezzel a szolgáltatással.

„A negyedmilliós szám azért is figyelemre méltó, mert ez már tényleg meghatározó része a több mint 800 ezerre tehető televíziós ügyfélbázisunknak. Az ügyfélnövekedés mögött ráadásul a tévézés szempontjából új előfizetők lelhetők fel” – emeli ki Me­gyeri Tibor. A három éve létező műholdas technológia önmagában rövid időn belül mintegy 200 ezer előfizetőt hozott. Az IPTV-t használók pedig a társaság hármas díjcsomagú ügyfelei, tőle rendelik meg az internetet és a telefont is.

Szerinte az interaktív televíziózás terén Magyarország egyáltalán nincs lemaradva, hiszen ez a tévézési mód még nagyon újnak számít a világ más tájain is, azon belül kimondottan úttörőnek minősíthető az alkalmazásokkal kibővített konstrukció. „Utóbbi Magyarországon egyelőre csak a Magyar Telekomnál érhető el” – hangsúlyozza Megyeri Tibor.

Nyugat-Európának és Amerikának annyiban volt előnye, hogy kezdettől gazdagabb volt a kínálat a nagyságrendekkel nagyobb számban elérhető angol nyelvű tartalmak miatt. Emiatt hamarabb tudott ott felfutni a piac. Most viszont már azt lehet mondani, hogy Magyarország tartalomban is kezd felnőni a fejlettebb piacokhoz.

A legújabb hajtóerő az okostévé lehet, amelynek az aránya Magyarországon is gyorsan növekszik, az új értékesítésben már 30-40 százalékot képvisel. Ennek kapcsán Megyeri Tibor megemlíti, hogy a cégnél a közelmúltban készült el a Samsung okostévékre is a zenecenter-alkalmazás. (A zenecenter a Magyar Telekom testre szabható „hangulat” rádiója, amely eddig okostelefonon és magán az interneten volt elérhető.) Az alkalmazás használatával kapcsolatban az igazgató szerint az első tapasztalatok várakozáson felüliek. Az interaktív ügyfelek fele havi rendszerességgel használja az egyéb internetes alkalmazásokat is. Közülük a leggyakrabban a Facebookra és az Origóra kattintanak rá.

A három alapmodul közül egyébként a felvehető-megállítható-visszatekerhető a legnépszerűbb, az ügyfelek 80-90 százaléka használja már. A videotéka-használat is megközelíti a 60-70 százalékot, attól függően, hogy a szolgáltató milyen filmeket éppen milyen promócióval kínál.

Megyeri Tibor nem kívánt konkrét előrejelzésekbe bocsátkozni az idei ügyfélszám- bővüléssel kapcsolatban, de a tavalyihoz hasonló növekedési ütemmel mindenképpen számol. Ezt arra is alapozhatja, hogy a régi kábeltévés ügyfelek közül is egyre többen váltanak az interaktív csomagokra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.