BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Keresésben is előznek az okosok

Komoly fordulatot hozott az internetes keresés, illetve webes reklámok területén is az okostelefonok dinamikus terjedése. A mobileszközök használata rohamosan növekszik, erre pedig az ágazat szereplői is igyekeznek minél gyorsabban reagálni.

Nyolcszorosára emelkedett 2009 és 2011 között hazánkban a mobileszközről kezdeményezett internetes keresések száma, ha az elmúlt esztendő utolsó negyedévét vetjük össze 2009 hasonló időszakával, akkor pedig ennél is nagyobb mértékű, 751 százalékos növekedést mutatnak az adatok. A hihetetlen bővülés elsősorban annak köszönhető, hogy a fogyasztók egyre többet használják táblagépeiket és okostelefonjaikat, amikor vendéglátóipari szolgáltatás vagy valamilyen kiskereskedelmi termék után kutatnak a neten. Utazás témában az idei első negyedévben több, mint hatszor annyit kerestek mobileszközökről a Google keresőjén, mint 2011 hasonló időszakában, míg a szórakozáshoz kapcsolódó kulcsszavak esetében 339, a kiskereskedelem területén pedig közel 415 százalékos bővülést regisztráltak az elmúlt egy esztendőben.

A dinamikus növekedés természetesen a mobileszközök terjedésének köszönhető – mondta a Világgazdaságnak Robbie Douek, a Google mobilfejlesztésekért felelős régiós vezetője. Jelenleg hazánkban már minden negyedik mobilhasználónak okostelefonja van, s a szolgáltatók korábbi félelmeivel ellentétben – miszerint az emberek többsége csak telefonálásra és SMS-ezésre használja készülékét – egyre többen élnek is az új technológia nyújtotta lehetőségeket. Ráadásul szép fokozatosan a generációk közötti szakadék is kezd eltűnni, s egyre jobban látszik, hogy a mobileszközök használata nem kizárólag a fiatalabbak kiváltsága.

Robbie Douek jelezte: a magyarországi folyamatok egyértelműen beleillenek a globális trendekbe. A Google történetében például idén Valentin-napon fordult elő először, hogy világszerte több keresést kezdeményeztek mobil eszközökről, mint asztali gépekről, a társaság várakozásai szerint pedig 2012-ben még 10 további ilyen nap lehet. Az okostelefonok terjedése tehát egyértelműen átalakította a fogyasztói szokásokat az internetes keresőhasználat esetében, s most már akadnak olyan élethelyzetek, amikor teljesen általános a mobilinternetes keresés használata. A Google adatai szerint nyaralás közben például az emberek 59 százaléka vásárol okos készülék segítségével, míg a már a boltban lévő fogyasztók közül tízből hét „kér telefonos segítséget”.

A régiós vezető hozzátette: hazánkban a globális átlagnál is nagyobb növekedést mértek a közelmúltban, aminek oka, hogy nálunk kissé később indult meg a mobileszközök terjedése, a penetráció azonban szép lassan közelíti a fejlett országokban mért szintet. Robbie Douek várakozásai szerint miután a folyamatos innovációtól az árak csökkenéséig minden az okostelefonok terjedésének irányába hat – egy év múlva a mobilhasználók akár 40-50 százalékának is lehet ilyen készüléke, ami a közeljövőre további dinamikus növekedést vetít előre a mobiltelefonról indított keresések esetében is.

A fogyasztói szokások megváltozásának felismerése, illetve a mobil készülékek térnyerése azonban nem csak a keresőszolgáltatások esetében hozott komoly fordulatot, számos más ágazatot is éles irányváltásra késztetett. Ennek fényében nem meglepő, hogy egyre több vállalat ismeri fel a mobil eszközök nyújtotta kommunikációs lehetőségeket, aminek köszönhetően dinamikusan bővül az okostelefonokhoz, illetve táblagépekhez köthető reklámköltés is. Robbie Douek elmondta: a Google 2011 harmadik negyedévében a mobil üzletágának hirdetési forgalmát 2,5 milliárd dollárra becsülte. Ez ugyan nem közvetlenül a Google bevétele hanem az az összeg, amit a reklámozók ilyen hirdetésekre költöttek, de minden bizonnyal a mintegy 100 ezer kiadóval, és számos alkalmazásfejlesztővel bevételmegosztáson alapuló szerződésben álló cég is több 10 millió dollárra tett szert a rohamosan terjedő mobilreklámokból.

A következő években ezen a területen is komoly bővülés várható, már csak azért is, mert a Google hirdetőinek egyelőre mindössze tizede rendelkezik okostelefonra fejlesztett honlappal, s a mobilhirdetések még az Egyesült Államokban is mindössze 1 százalékot hasítanak ki a reklámtortából. Ráadásul a keresőszolgáltatások esetében említett tényezőkön túl a reklámoknál a növekedés irányába hat az is, hogy a legtöbb felmérés szerint jelentősen növeli a hatékonyságot, ha a kampányt mobilhirdetésekkel is megtámogatják. Egy Nielsen által végzett kutatás például arra jutott, hogy közel másfélszer többen tudják felidézni a kampányt abban az esetben, ha abba a televíziós reklámok mellé mobil eszközöket is bevonnak.

Magyarország ezen a területen talán kissé még le van maradva, azonban hazánkban is egyre több cég ismeri fel a mobil eszközökben, illetve az ezeken keresztül megvalósított kommunikációban rejlő lehetőségeket. Robbie Douek jelezte: az Egyesült Államokban akadnak olyan égek, amelyek forgalmuk 20-40 százalékát már most is az okostelefonokon keresztül bonyolítják le.

Bevezetés egyszerre mindenhol

A Google a világ minden pontján egy időben vezeti be fejlesztéseit, így jellemzően a magyar és az amerikai fogyasztók is ugyanakkor találkozhatnak az cég újításaival. Robbie Douek, a régiós fejlesztésekért felelős vezető elmondta: a vállalat az új megoldásokat általában egy tesztpiacon próbálja ki – ez alkalmanként eltérő országban is lehet – majd sikeres esetén mindenhol egyszerre teszik elérhetővé


Jandó Zoltán Bevezetés egyszerre mindenhol A Google a világ minden pontján egy időben vezeti be fejlesztéseit, így jellemzően a magyar és az amerikai fogyasztók is ugyanakkor találkozhatnak az cég újításaival. Robbie Douek, a régiós fejlesztésekért felelős vezető elmondta: a vállalat az új megoldásokat általában egy tesztpiacon próbálja ki – ez alkalmanként eltérő országban is lehet – majd sikeres esetén mindenhol egyszerre teszik elérhetővé-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.