BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiüti a mobilnet a vezetékest?

Az internetképes mobileszközök rohamos térnyerése szárnyakat adott a mobilinternet terjedésének is. A közelmúltban felgyorsult folyamat a következő években visszavetheti az otthoni előfizetések számát, a vezetékes internet halálától azonban nem kell tartanunk.

Az elmúlt évben globálisan több mint 300 millióval nőtt a mobilinternetet használók száma, aminek eredményeként – a Nemzetközi ­Távközlési Unió adatai szerint – 2011 vé­gére világszinten már közel 1,2 milliárdan fizettek elő ilyen szolgáltatásra. A 100 ­főre ­jutó előfizetések száma a fejlett országokban már a hatvanat közelíti, s bár a feltörekvő államok egyelőre igencsak távol állnak ettől a szinttől (a lakosság alig 8,5%-a használt mobilnetet tavaly), az ezekben az országokban 2011-ben mért 60% körüli bővülés már a felzárkózás kezdetét jelzi. A legfrissebb előrejelzések szerint a tendenciákban a jövőben sem várható számottevő változás, s így 2015-ben akár már

2 milliárd mobilnet-előfizető is lehet világszerte. Mindez azt ­jelenti, hogy az évezred közepére a ­mobilinternet-használók ­száma meghaladhatja a ve­zetékes internetethasználókét. Utóbbi tavaly valamivel másfél milliárd alatt volt, a lassabb bővülés miatt azonban 2015-ös adatot is „csak” 1,7 milliárd környé­kére várják.

A magyarországi trendek egyértelműen illeszkednek a globális folyamatokhoz, sőt hazánk kissé előrébb is jár, hiszen – mint ahogy erre Beck György, a Vodafone Magyarország elnöke felhívta a figyelmet – nálunk már tavaly év végén megelőzte a mobilinternet a vezetékeset. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság legutóbbi jelentései szerint 2012 feb­ruárjában a vezetékes szélessávúinternet-előfizetések becsült száma egy hajszállal elmaradt a 2,1 milliótól, miközben mobilinternet-előfizetésből a második hónapban már 2,27 milliót tartottak nyilván (igaz, az aktív ügyfelek száma csak 1,8 mil­lióra rúgott). A helycsere a két terület növekedése közötti jelentős különbséggel magyarázható: miközben a vezetékes előfizetések száma az elmúlt 12 hónapban 6,3%-kal gyarapodott, addig a mobilnetnél ez a mutató közel 68% volt. Beck György várakozásai szerint a tendencia a jövőben is folytatódik, s mivel ma már itthon is 9 millió ember számára elér­hető a szélessávú mobilinternet, a mobil- és a vezetékes szolgáltatás közötti olló biztosan tovább nyílik.

A mobilnet szárnyalása részben az interenetképes mobil­eszközök, főleg a táblagépek és az okostelefonok rohamos terjedésével magyaráz­ható, emellett azonban szerepet játszik benne a technológia fejlődése, az egyre gyorsabb letöltést biztosító kapcsolat és a ma már számtalan területen használható alkalmazások térnyerése is – hívta fel a figyelmet Takács Zoltán, a Telenor termék- és innovációs igazgatója. A szakember elmondta: miközben 2008-ban világszerte az összes eladott mobiltelefon alig több mint tizede volt okos készülék, tavaly ez az arány már elérte a 30%-ot, s mint ismert, igen gyorsan bővül a tabletpiac is. Ezek a folyamatok a jövőben is folytatódnak majd: az internetképes maroktelefon penetrációja 2014-re a fejlett világban közelítheti a 90%-ot, a széles­sávú internet pedig a Föld lakosságának 43%-a számára lesz ­elérhető.

A fentiek fényében nem meglepő, hogy sokan már temetik a vezetékes internetet, s úgy számolnak, hogy a mobiltechnológia kiüti „hagyományos versenytársát”. A szakértők és az ágazati szereplők azonban úgy vélik, egyelőre nem kell tartanunk a vezetékes internet eltűnésétől, mivel a két termék nem egymás helyettesítője, sokkal inkább kiegészítő szolgáltatásokról beszélhetünk. Robbie Douek, a Google mobilfejlesztésekért felelős régióvezetője a Világgazdaságnak elmondta: szinte biztosra vehető, hogy a két technológia képes lesz egymás mellett élni, az ugyanakkor már most látszik, a különböző internetképes eszközeiket eltérő időpontban használják az emberek. A nap nagy részét még mindig az asztali gépek és a vezetékes net dominálja, a késő délutáni órákban – munkából ­hazafelé – azonban már többet használják a fogyasztók netezésre mobiltelefonjaikat, este, otthon pedig egyre gyakrabban böngésznek táblagépről.

Nem tartanak a vezetékes internetre előfizető ügyfelek eltűnésétől a Magyar Telekomnál sem. A cégnél lapunk kérdésére elmondták: véleményük szerint előbbi szolgáltatás vonzerejét továbbra is fenntartja a kedvezőbb ár és a korlátlan adatforgalom. Utóbbi miatt pedig minden bizonnyal számos olyan tevékenység marad, amit még jó ideig vezetékes internetet igénybe véve végeznek majd a fogyasztók.

Ezzel kapcsolatban egyébként fontos megjegyezni, hogy az előfizetői számban tett összehasonlítások bár sok szempontból érdekesek, nem festenek teljesen pontos képet. Ebben a tekintetben ugyanis a mobilinternet potenciális ­piaca jóval nagyobb, hiszen míg a vezetékes szolgáltatásoknál háztartásonként egy előfizetés jellemző, addig a mobilinternetnél ez – épp a helyfüggetlen használat miatt – akár 3–4 is lehet. Az adatforgalomban tett összehasonlítások alapján ugyanakkor továbbra is nagy a vezetékes internet előnye, s ebben rövid távon nem is lehet számottevő ­változásra számí­tani, azaz korai még ­temetni ezt a szolgáltatást.

Növekszik az adatforgalom

Az előfizetők számának emelkedésével párhuzamosan jelentősen nőhet a közeljövőben a mobilinternet adatforgalma is. A globális forgalom 2011-ben – a Cisco adatai szerint – valamivel meghaladta a 7 exabytot, 2016-ra azonban ez 130 exabytra emelkedhet (utóbbi 33 milliárd DVD-n tárolható adatmennyiségnek felel meg). Mindez azt jelenti, hogy éves szinten 78 százalékkal nőhet a forgalom a következő öt esztendőben. A bővüléshez jelentősen hozzájárul majd a sebesség növekedése, a hazai mobilszolgáltatók tapasztalatai szerint ugyanis a nagy sebességű mobilnetcsomagokat használó ügyfelek 3-4-szer annyit forgalmaznak, mint a hagyományos mobilnetcsomagokra előfizetők.

Összehasonlításképpen: a vezetékes internet globális adatforgalma tavaly megközelítette a 250 exabytot.

Összehasonlításképpen: a vezetékes internet globális adatforgalma tavaly megközelítette a 250 exabytot.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.