Gyorsan közeleg az év egyik legjobban várt tőzsdei eseménye, a Facebook elsődleges részvénykibocsátása (IPO). A világ legnépszerűbb, lassan 900 millió felhasználót kiszolgáló közösségi oldalánál elérkezett az idő, hogy a benne rejlő potenciált üzleti szempontból is kiaknázza. Persze a májusban – egyes hírek szerint 17-én, más források közlése alapján 24-én – esedékes, a becslések szerint ötmilliárd dollár körüli tőkebevonást megelőzően is szép összeget költött a társaság terjeszkedésre, erre példa az Instagram felvásárlása csekély egymilliárd dollárért, a tőkepiaci finanszírozás azonban új távlatokat nyithat meg a cég számára. Kérdés ugyanakkor, hogyan tud majd élni a vállalat és menedzsmentje az új lehetőségekkel, amelyekhez persze kötöttségek is társulnak, hiszen a több százmillió felhasználó mellett a jövőben számos tulajdonos igényeinek, érdekeinek megfelelően kell majd működtetni a céget, vagyis folyamatosan növekvő bevételre és nyereségre kell törekedni.
A Facebook tőzsdei megjelenéséhez mérhető eseményre legutóbb 2004 augusztusában került sor az internetes piacon, amikor a Google tette meg ezt a nagy lépést, és az azóta eltelt években elért eredmények tulajdonképpen igazolták a döntést. Az 1998-ban alapított Google a tőzsdei bevezetéskor mindössze 85 dolláros áron kínálta részvényeit – összesen valamivel több, mint 19,6 milliót – az érdeklődő befektetőknek. Nos, az eredmények önmagukért beszéltek, 1,67 milliárd dollárt sikerült 2004 nyarán bevonni, a társaság piaci értéke elérte a 23 milliárd dollárt.
Ugyanakkor a nagy lépés kapcsán szinte rögtön lehetett hallani olyan véleményeket, hogy a szigorúbb felügyelet, a tulajdonosoknak való megfelelési kényszer negatív irányba befolyásolja majd a társaság működési elveit. Kérdésessé vált, hogy az addig követett „no evil” filozófiát (vagyis a hagyományos nagyvállalati kultúra követését elutasító, az alkalmazottaknak komoly juttatásokat és szabadságot kínáló magatartást) képes lesz-e tartani a Google. A cég alapítói, Sergey Brin és Larry Page természetesen elkötelezték magukat a korábbi vállalati kultúra megőrzése mellett. Az azóta eltelt években ugyan nyilvánvalóan sok területen módosultak a cég működési folyamatai, de a munkakörülmények, dolgozói juttatások vagy éppen az inspiráló munkahelyi légkör vonatkozásában még mindig a kiemelkedő vállalatok között emlegetik a Google-t.
A társaság részvényeinek árfolyama egyébként a 2004-es tőzsdei bevezetést követően meredeken emelkedett, 2005 tavaszán már 200, ugyanazon év nyarán pedig már 300 dollár fölött járt az értékük. Az eddigi csúcsot 2007 decemberében érte el a cég papírjainak árfolyama, megközelítve a 715 dollárt, igaz, alig egy éven belül komoly mélységeket is megjártak a Google-részvények, hiszen 2008 novemberében, a gazdasági válság kirobbanását követően alig értek többet 200 dollárnál. Az azóta eltelt években nagyjából magukra találtak a papírok, április végén – 600 dollár körüli áron kereskedtek velük a NADAQ-on, a cég piaci értéke 190 milliárd dollár felett van.
A dotkom lufi felfújódásának idejébe enged bepillantást a Yahoo! története. Az 1994 januárjában alapított vállalkozás alig több mint két évvel később már elég érettnek látszott a menedzsment és a piac számára is ahhoz, hogy megjelenjen a tőzsdén. Nos, a kezdetek mindenesetre ígéretesek voltak, hiszen az eredetileg 13 dolláros áron meghirdetett részvények értéke az első kereskedési hét végére 33 dollár körül szintet ért el, a társaság piaci értéke pedig egymilliárd dollárra nőtt. Az ezredforduló előtti években látványosan fejlődött a vállalat. A csúcsot 2000 januárjában érte el a cég részvényeinek értéke, ekkor 118,75 dollárért cseréltek gazdát. Ám ezt követően a dotkom lufi kidurrant, és a Yahoo! papírjai is gyors zuhanásnak indultak, 2001 szeptemberére már csak alig több mint négy dollárt értek. Az elmúlt években vergődik a társaság. Lapzártánkkor 15,6 dollárt adtak egy Yahoo!-részvényért, a vállalat piaci értéke pedig 19,1 milliárd dollár volt.
Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a Facebook sikertörténete meddig tart majd, az viszont biztos, hogy igen nagy érdeklődéssel várják a befektetők és nyilván maguk a riválisok is, hogyan sikerül a tőzsdére lépés a cégnek. A részvényesek felől érkező nyomás a bevételek és a nyereség növelésére ösztönzi majd a vállalatot, így a közösségi szolgáltatások mellett új piacokon is kénytelen lesz majd megjelenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.