BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bajban a játékkonzolgyártók

Az év elején még az ágazati szereplők és a szakértők is remélték, hogy 2012-ben végre növekedésnek indulhat a globális játékkonzolpiac, de az első néhány hónap számai alapján már nem reménykednek fordulatban.

Folytatódhat a globális játékkonzolpiac vesszőfutása, sőt idén az eladások akár az elmúlt években tapasztaltaknál is jobban zuhanhatnak. Ha a legfrissebb előrejelzések igaznak bizonyulnak, 2012 lehet zsinórban a negyedik olyan esztendő, amikor csökken a játékkonzolok globális értékesítése. Míg a válság kirobbanása előtt, sőt még 2008-ban is világszerte évi 90–100 millió ilyen készülék talált gazdára, az idén jóval 70 millió alá kúszhat az eladások száma.

Pedig az év elején sokan még fordulatban bíztak, 2011-ben ugyanis a korábbi évekhez képest kevésbé szűkült a piac. Tavaly világszerte nagyjából 77 millió konzolt értékesítettek, ami alig volt több, mint 3 százalékos esés 2010-hez képest, szemben a 2009–2010-es, jóval 10 százalék feletti zuhanással. Ezek alapján a piackutatók arra számítottak, hogy 2012-ben kissé nőhetnek az eladások, s az év egészében globálisan 78-79 millió készülék kelhet el.

Az év első három hónapjának eladási adatai azonban igen kiábrándítóra sikerültek. S bár a piac legnagyobb szereplőitől a növekedést jósoló szakértők is csökkenésre számítottak, olyan mértékű zuhanásra, mint amit az év első három hónapjában tapasztalhattunk, senki nem számított. A Microsoft, a Nintendo és a Sony ugyanis január és március között alig több, mint négymillió konzolt értékesített, míg tavaly bő hatmilliót, ez pedig 30 százalék fölötti visszaesés (20 százalék fölötti csökkenéssel a legpesszimistább szakértők sem kalkuláltak). Lényegében semmivel nem kedvezőbb a kép akkor sem, ha értékben szemléljük az első negyedév eladásait: az Egyesült Államokban, a világ legnagyobb nemzeti piacán az NPD piackutató cég adatai szerint mindössze 904 millió dollárt költöttek játékkonzolokra, ami 30 százalékos csökkenés 2011 hasonló időszakához képest.

Az igen gyenge első negyed­évet követően nem meglepő módon lényegében már senki nem bízik a szektor idei bővülésében, sőt a legfrissebb elemzések a tavalyinál is jóval nagyobb mértékű hanyatlással számolnak. A Strategy Analytics piackutató cég most úgy kalkulál, hogy az eladások az idén 19 százalékkal maradhatnak el a tavalyitól, ami azt jelenti, hogy 2012-ben alig több, mint 60 millió készüléket értékesíthetnek.

A gyenge eladási adatok fényében nem meglepő, hogy a gyártók első negyedéves gyorsjelentésükben kivétel nélkül kitértek a piac gyengélkedésére. A legnagyobb esésről a Microsoft adott számot, amely alig több, mint fele annyi Xbox 360 készüléket értékesített, mint egy évvel korábban, s ezzel annak ellenére elvesztette globális piacvezető pozícióját a szektorban, hogy az Egyesült Államokban továbbra is első helyen áll. A szoftveróriás egyébként kellemes meglepetést okozó gyorsjelentésében kizárólag az Xboxot jegyző divízió keltett csalódást: az üzletág forgalma ugyanis hatodával esett vissza. Nem sokkal kedvezőbb a helyzet a Sonynál sem, amelynek PlayStation3 konzolja ugyan globális piacvezetővé vált az első negyedévben, de a terméket jegyző divízió így is majd 230 milliárd jenes (2,8 milliárd dolláros) veszteséget hozott össze, ami komoly visszalépés a tavalyi 10,8 milliárdos nyereséghez képest.

A legrosszabb helyzetben mégis talán a Nintendo van. A japán gyártó ugyan „csak” negyedével kevesebb Wii konzolt értékesített 2012 első negyedévében, mint egy évvel korábban, de a társaság két szempontból így is komoly hátrányban van legnagyobb konkurenseihez képest. Egyrészt a Nintendónak a konzolgyártás a fő profilja – szemben a Sonyval és a Microsofttal, amelyek más üzletágak eredményéből fenntarthatják játékdivíziójukat, amíg gyengélkedik a piac. Másrészt a Nintendo üzleti modellje is kedvezőtlenebb ilyen környezetben, hiszen míg a másik két cég nem titkoltan veszteséggel értékesíti készülékeit, s a játékon keres, addig a japán vállalat eredményességében már a konzoleladások is meghatározóak.

Helyettesítő termékek

Hosszú távon nem sok jóval kecsegtet a játékkonzolgyártók számára az okostelefonok és táblagépek rohamos terjedése sem, ezek az eszközök ugyanis komoly konkurenciát jelentenek az ágazatban ténykedő cégek számára. Sokatmondó adat, hogy miközben a Nintendo és a Sony a hordozható eszközökre fejlesztett játékszoftverek piacán még három évvel ezelőtt is 80 százalékot meghaladó részesedéssel rendelkeztek, addig tavaly már az And­roid és iOS (a két legmeghatározóbb okostelefon operációs rendszer) platformra értékesítették a legtöbb játékot. Szakértők szerint a mobileszközök terjedése miatt a tendenciákban jövőre sem várható számottevő változás, azaz az okostelefonok és tabletek részesedése tovább emelkedhet.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.