BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Balatoni gondok a SZÉP kártyával

A SZÉP kártyát kibocsátó három bank között nem működik az adatátvitel, így csak az egyik intézet kártyáival lehet fizetni a Balatoni Hajózási Zrt. pénztáraiban.

„Jelenleg a SZÉP kártyát korlátozottan tudjuk elfogadni” – áll a vörös betűs figyelmeztetés a Balatoni Hajózási Zrt. (BH) honlapján. A korábbi ígéretekkel szemben ugyanis a pénztárakba telepített kártyaolvasó csak az egyik bank által kibocsátott kártyát fogadja el, pedig az előírások szerint mindhárom pénzintézet kártyáját kezelnie kellene.

„Noha az egyeztetések ősz óta folynak, mostanában pünkösdre ígérik, hogy a terminálokon mindhárom bank kártyáival lehet fizetni” – mondta a Világgazdaságnak Horváth Gyula, a társaság vezérigazgatója, hangsúlyozva, hogy ez elrontja az utasok pihenését, akik gyakran a pénztárosokat szidalmazzák, ugyanakkor a Balatoni Hajózási Zrt. (BH) is komoly bevételtől esik el.

Pedig a 22 balatoni önkormányzat tulajdonában lévő cégnek éppen elég bajt okoz az egyre kiszámíthatatlanabb időjárás. Ám a BH a tavaly júliusi kéthetes hideg ellenére is 3 százalékkal növelte árbevételét, bár a költségek emelkedése miatt az adózott eredmény szinten maradt. Mindezt úgy sikerült elérni, hogy nem emelték az árakat, és a létszám a tavalyelőtti 278-ról 287-re emelkedett, s az idei terv szerint 295-re nő a foglalkoztatottak száma. Ezzel kapcsolatban Horváth Gyula megjegyezte: végrehajtották a teljes körű bérkompenzációt, s emiatt az idei bérköltségek 11 százalékkal lesznek magasabbak.

Mivel a BH tarifái az elmúlt három évben változatlanok voltak, az év elején 5 százalékos emelésre kényszerült a társaság, amely a tavaly 147 millió forintos karbantartási keretéből 63 millió forintot fordított a hajókra. A BH a négy komp mellett már csak 23 személyhajót üzemeltet, miután tavaly eladták a Boglár motorost, amelynek két éve lejárt a műszaki engedélye. A harmincas években épült hajó csupán több tízmillió forintos beruházás révén állhatott volna újra forgalomba. A cég ugyanakkor nagy összeget fordít a tavaly félkészen vásárolt új hajója befejezésére.

Miután tőkeínség miatt a flotta bővítéséről továbbra sem lehet szó, viszont a hat elavult vízibusz lecserélése sürgető lenne, a társaság kapott az alkalmon, amikor tavaly híre jött, hogy Németországban van egy eladó félkész hajó. A Boden-tó egyik német hajógyára ugyanis csődbe ment, és így lehetőség nyílt arra, hogy a BH a befejezetlen 300 személyes hajót 500 ezer euróért megvásárolja. A 40 méter hosszú és 7 méter széles hajót kalandos módon – közúton, a Duna–Majna-csatornán, majd a Sión – hozták a Balatonra.

Amint Horváth Gyula elmondta, a hajót a cég flottáját karbantartó hajójavító és -építő csapat a siófoki üzemben fejezi be, és szeptember 21-én szeretnék ünnepélyesen felavatni. Ezen a napon – a balatoni gőzhajózás kezdeményezőjének és anyagi támogatójának, Széchenyi Istvánnak 55. születésnapján – indult első útjára 1846-ban az Óbudai Hajógyárban készült 300 személyes Kisfaludy, a tó első gőzöse.

A bodeni hajó mindenesetre jó vétel, hiszen a vételár, a szállítás és a befejezés költsége együttesen körülbelül 300 millió forint lesz, és egy ekkora új hajó nem kapható meg 450 millió alatt – mondta Horváth Gyula hozzáfűzve: általában az egy utasra vetített vételár 1,5 és 3 millió forint között van a piacon. A hajó őszi forgalomba állítása révén ugyanakkor a hat vízibuszból kettőt le lehet selejtezni.

Lehet, hogy két éven belül mégis elindul a lassan egy évtizede tervezett második balatoni kompjárat Badacsonytomaj és Fonyód között. Végre készül ugyanis a hatástanulmány, jóllehet már a 2007–2013-as időszakra szóló II. Nemzeti fejlesztési tervben is szerepelt az új kompjárat létesítése a turizmus, valamint a vidék közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése céljából. Hat éve, a döntés-előkészítő tanulmány készítésekor még kísérleti átkelést is végrehajtottak, ám ezidáig nem történt semmi, pedig a járat jelentősen tehermentesítené az északi part menti 71-es utat. A hat évvel ezelőtti tervek még úgy szóltak, hogy a két új komp vásárlásával együtt összesen 3 milliárd forintba kerülő projekt 2008-ra megvalósulhat.

A BH kompjai a Tihany és Szántód közötti 1450 méteres távot hét perc alatt teszik meg. A Fonyód–Badacsony 5,5 kilométeres táv megtételéhez szükséges idő 20 perc alá csökkentése érdekében azonban már erősebb motorokkal kellene hajtani a hajót.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.