„Noha az egyeztetések ősz óta folynak, mostanában pünkösdre ígérik, hogy a terminálokon mindhárom bank kártyáival lehet fizetni” – mondta a Világgazdaságnak Horváth Gyula, a társaság vezérigazgatója, hangsúlyozva, hogy ez elrontja az utasok pihenését, akik gyakran a pénztárosokat szidalmazzák, ugyanakkor a Balatoni Hajózási Zrt. (BH) is komoly bevételtől esik el.
Pedig a 22 balatoni önkormányzat tulajdonában lévő cégnek éppen elég bajt okoz az egyre kiszámíthatatlanabb időjárás. Ám a BH a tavaly júliusi kéthetes hideg ellenére is 3 százalékkal növelte árbevételét, bár a költségek emelkedése miatt az adózott eredmény szinten maradt. Mindezt úgy sikerült elérni, hogy nem emelték az árakat, és a létszám a tavalyelőtti 278-ról 287-re emelkedett, s az idei terv szerint 295-re nő a foglalkoztatottak száma. Ezzel kapcsolatban Horváth Gyula megjegyezte: végrehajtották a teljes körű bérkompenzációt, s emiatt az idei bérköltségek 11 százalékkal lesznek magasabbak.
Mivel a BH tarifái az elmúlt három évben változatlanok voltak, az év elején 5 százalékos emelésre kényszerült a társaság, amely a tavaly 147 millió forintos karbantartási keretéből 63 millió forintot fordított a hajókra. A BH a négy komp mellett már csak 23 személyhajót üzemeltet, miután tavaly eladták a Boglár motorost, amelynek két éve lejárt a műszaki engedélye. A harmincas években épült hajó csupán több tízmillió forintos beruházás révén állhatott volna újra forgalomba. A cég ugyanakkor nagy összeget fordít a tavaly félkészen vásárolt új hajója befejezésére.
Miután tőkeínség miatt a flotta bővítéséről továbbra sem lehet szó, viszont a hat elavult vízibusz lecserélése sürgető lenne, a társaság kapott az alkalmon, amikor tavaly híre jött, hogy Németországban van egy eladó félkész hajó. A Boden-tó egyik német hajógyára ugyanis csődbe ment, és így lehetőség nyílt arra, hogy a BH a befejezetlen 300 személyes hajót 500 ezer euróért megvásárolja. A 40 méter hosszú és 7 méter széles hajót kalandos módon – közúton, a Duna–Majna-csatornán, majd a Sión – hozták a Balatonra.
Amint Horváth Gyula elmondta, a hajót a cég flottáját karbantartó hajójavító és -építő csapat a siófoki üzemben fejezi be, és szeptember 21-én szeretnék ünnepélyesen felavatni. Ezen a napon – a balatoni gőzhajózás kezdeményezőjének és anyagi támogatójának, Széchenyi Istvánnak 55. születésnapján – indult első útjára 1846-ban az Óbudai Hajógyárban készült 300 személyes Kisfaludy, a tó első gőzöse.
A bodeni hajó mindenesetre jó vétel, hiszen a vételár, a szállítás és a befejezés költsége együttesen körülbelül 300 millió forint lesz, és egy ekkora új hajó nem kapható meg 450 millió alatt – mondta Horváth Gyula hozzáfűzve: általában az egy utasra vetített vételár 1,5 és 3 millió forint között van a piacon. A hajó őszi forgalomba állítása révén ugyanakkor a hat vízibuszból kettőt le lehet selejtezni.
Lehet, hogy két éven belül mégis elindul a lassan egy évtizede tervezett második balatoni kompjárat Badacsonytomaj és Fonyód között. Végre készül ugyanis a hatástanulmány, jóllehet már a 2007–2013-as időszakra szóló II. Nemzeti fejlesztési tervben is szerepelt az új kompjárat létesítése a turizmus, valamint a vidék közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése céljából. Hat éve, a döntés-előkészítő tanulmány készítésekor még kísérleti átkelést is végrehajtottak, ám ezidáig nem történt semmi, pedig a járat jelentősen tehermentesítené az északi part menti 71-es utat. A hat évvel ezelőtti tervek még úgy szóltak, hogy a két új komp vásárlásával együtt összesen 3 milliárd forintba kerülő projekt 2008-ra megvalósulhat.
A BH kompjai a Tihany és Szántód közötti 1450 méteres távot hét perc alatt teszik meg. A Fonyód–Badacsony 5,5 kilométeres táv megtételéhez szükséges idő 20 perc alá csökkentése érdekében azonban már erősebb motorokkal kellene hajtani a hajót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.