BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százmilliárdok az új mobilcégre

Bár továbbra sem árul el konkrétumokat terveiről a negyedik mobilszolgáltató, szakértői becslések szerint a tulajdonos állami cégek százmilliárdokat költhetnek a társaságra a következő években

Ágazati szakértők szerint több mint 100 milliárd forintot emészthet fel működése első évében a negyedik mobilszolgáltató rajtja. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) januári döntése értelmében a Magyar Posta, az MVM és az MFB Invest konzorciuma vehette a meg a 900 megahertzes frekvenciasáv – önálló szolgáltatás indítására is alkalmas – 5 megahertzes egybefüggő blokkját, így a három vállalat által áprilisban alapított MPVI nevet viselő társaság lehet a negyedik saját hálózattal rendelkező magyarországi mobilcég. Az NMHH azonban a frekvenciapályázatra kiírt árverésen komoly feltételeket határozott meg, aminek értelmében az új szolgáltatónak év végére Budapest belső kerületeiben már saját hálózatán kell sugároznia, 2014 végéig pedig minden 30 ezer főnél több lelket számláló településen meg kell kezdenie a mobiltelefon, illetve a nagy sebességű internet szolgáltatását.

Ennek fényében nem meglepő, hogy a kezdeti időszakban a hálózatépítés forrásigénye lesz a legmagasabb: becslések szerint a teljes infrastruktúra kiépítési költsége elérheti a 100 milliárd forintot, de akad olyan szakértő is, aki ennek másfélszeresével számol. Ráadásul a hálózat működtetése – a kiépítést követően is – igen költséges: jelenleg az éves működési kiadások egy teljes országos lefedettségű mobiloperátor esetén – függetlenül a szolgáltató piaci részesedésétől – minimum 20-30 milliárd forintra rúgnak, s ehhez még hozzáadódnak a becslések szerint szintén mintegy évi 20 milliárdot felemésztő ügyfelekkel kapcsolatos ráfordítások, illetve az értékesítési pontok kialakítása, ami nagyjából 2-3 milliárd forintba kerülhet. Utóbbinak egy részét ugyan talán megspórolhatja az MPVI, hiszen az elképzelések szerint az új szolgáltató a Posta értékesítési hálózatát használja majd, bizonyos átalakításokra azonban így is szükség lehet.

A hálózat kiépítése és működése mellett jelentős összeget kell fordítania az új belépőnek a márkaépítésre is. Tavaly a mobilcégek listaáron 7–13 milliárd forintot költöttek hirdetésekre, s bár az idén a plafon a kedvezőtlen gazdasági környezet és ágazati különadók miatt minden bizonnyal lejjebb került (a legaktívabb cég nagyjából 10 milliárdot szán ilyen célra 2012-ben), az MPVI-nek ezt szinte biztosan túl kell majd költenie, ha rá szeretné venni az amúgy igen nehezen mozduló magyar fogyasztókat a szolgáltatóváltásra.

Végül, de nem utolsósorban érdemes megemlíteni a személyi jellegű kiadásokat is, melyek a szektorra jellemző jelenlegi béreket és korábbi szolgáltatók indulását figyelembe véve már az első esztendőben is havonta 200 millió forintra rúghatnak. Összességben tehát csak a hálózat kiépítése, fenntartása, a marketing, illetve a működéshez szükséges létszámú alkalmazott foglalkoztatása az első két esztendőben 300 milliárd forintjába kerülhet az új mobilszolgáltatónak.

Az igen rövid határidő és a komoly fejlesztési költségek ellenére az MPVI részleteket továbbra sem árul el terveiről. Korábban Schmidt Pál, a vállalat igazgatóságának tagja mindössze annyit mondott – s ezt lapunknak most ismét megerősítették a cégnél –, hogy a társaság a beruházások során tulajdonosi hozzájárulásra és banki forrásokra is támaszkodik majd. Előbbihez ugyanakkor a három állami cégnek minden bizonnyal a zsebébe kell még nyúlnia, a céget ugyanis a több száz milliárdos forrásigény ellenére a mindössze félmilliárd forintos alaptőkével hozták létre.

Ráadásul azt sem tudni, hogy az MPVI milyen megtérüléssel számol, hiszen a társaság stratégiájáról sem árult el sokat: a cégvezetéstől egyelőre annyit tudni, hogy – ellentétben a korábbi feltételezésekkel – nem kizárólag az állami ügyfelekre koncentrál majd a vállalat. Mindenesetre az első években igencsak meglepő lenne, ha a cég a működési költségeit ki tudná termelni, a beruházások forrásigényétől pedig egy nagyságrenddel maradhatnak el a bevételek. A társaság forgalma ugyanis valószínűleg akkor sem éri el a 100 milliárd forintot az első két esztendőben, ha viszonylag gyorsan terjeszkedik, és átlagos piaci részesedése 7-8 százalékra rúg a vizsgált 24 hónapos időszakban.

Szűkül a hang-, lassul a mobilnet piac

Áprilisban a mobilhangpiacon folytatódott az előfizetők számának csökkenése, a mobilinternet-szegmensben pedig tovább lassult a korábban igen dinamikus növekedés. Az NMHH adatai szerint a negyedik hónapban 116,5 előfizetés jutott száz főre, ami bő 1,5 százalékkal marad el az egy esztendővel korábbitól, s egy hajszállal a márciusinál is alacsonyabb. Mindeközben a mobilnet-előfizetések száma megközelítette a 2,4 milliót, ez a 2011 hasonló időszakában mértnél ugyan még mindig 65 százalékkal magasabb, az egy hónappal ezelőttinél azonban csak szűk 2,5 százalékkal több.

Tavaly volt olyan hónap, amikor háromszor gyorsabban nőtt a mobilnet-előfizetők száma.

Tavaly volt olyan hónap, amikor háromszor gyorsabban nőtt a mobilnet-előfizetők száma.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.