Magyarországon valószínűleg nem az elmúlt napok hozták a rekordmutatókat a táblagépeladásokban. Nemcsak azért nem, mert nálunk nem hivatalos ünnep az apák napja, hanem mert ez az eszköz itthon még közel sem olyan széles körben ismert. A Magyar Infokommunikációs Jelentés szerint ma még nehéz megjósolni, hosszú távon mekkora szeletet hasíthat ki magának az egyre telítettebb PC-piacból.
A BellResearch kutatása szerint a tabletekből – az értékesítés amúgy dinamikus bővülése ellenére – még viszonylag keveset találunk a hazai lakosság körében. A 15 évnél idősebbek körében a penetráció a múlt év közepén még alig egy százalék volt, és a mutató az év végére is csupán a 2 százalékot közelítette meg, miközben más hordozható számítógépet – ideértve a laptopokat, netbookokat, ultranotebookokat – a hazai lakosságnak már a 28 százaléka használ.
Az is árnyalja a biztos jövőképet, hogy a múlt év közepén a táblagépek ismertsége is még viszonylag szerény mértékű volt. A 15 év felettieknek alig egyharmada hallott már erről az eszközről, és közülük is csak minden harmadik volt tisztában azzal, mire jó, mit tud ez a gép. Az igazsághoz tartozik azonban az is, hogy generációnként igen nagy az eltérés az ismertségi arányok között, a legmagasabb a fiatal felnőttek körében.
A vizsgálatból az is kiderült, hogy a legtöbben azért kívánnak előbb-utóbb ilyen eszközt beszerezni, mert ez manapság igen trendi, de nem elhanyagolható a kényelmi szempont sem. Az egyszerű, felhasználóbarát és intuitív használat is fontos tényező, a többségük szerint táblagépezni nem különösebben bonyolult dolog. Fontos megfigyelés ugyanakkor, hogy az internetezést a zömük kevésbé gondolja kényelmesnek az asztali számítógépekkel, illetve a laptopokkal összehasonlítva.
S hogy leginkább mire használják itthon a táblagépeket, a válasz nem meglepő: a legfontosabb alkalmazási terület a szórakoztatás. A kutatásba bevontak szerint a táblagépek leginkább multimédiás feladatokra alkalmasak: ide sorolható a képek nézegetése, a naptárhoz kapcsolódó feladatok, az internetes böngészés, a rövidebb e-mailek írása és olvasása, a zene- és videolejátszás, a játékok. Ezzel szemben a komolyabb munkavégzéssel kapcsolatos feladatokra – hosszabb e-mailek kezelésére, dokumentumok szerkesztésére – már kevesebben gondolják alkalmasnak a tableteket, ezek azok a felhasználási területek, amelyeknél a megkérdezettek harmada kizárólag a hagyományos asztali gépet vagy a laptopot részesítené előnyben.
Ettől függetlenül töretlen a táblagépek népszerűsége világszerte. Az amerikai Gartner piackutató egyik legfrissebb elemzése szerint az eszköz globális értékesítése az idén megközelítheti a 119 millió darabot, ami 98 százalékos növekedésnek számít a tavalyi 60 millió után.
A piacot továbbra is a termékkategória „kitalálója”, az Apple vezeti: az almás logójú cég az eddig piacra dobott iPadekkel az ez évi eladások 61,4 százalékára számíthat annak ellenére, hogy a konkurens gyártók is egyre nagyobb üzletet látnak ebben az eszközben. A versenytársak egy része a szakértők szerint megvárja a Windows 8 operációs rendszer megjelenését, és akkor már kettős platformmal lép a piacra, számolva azzal, hogy a Microsoft brand is segíti majd az értékesítést mind az üzleti, mind a lakossági felhasználók körében.
Az amerikai piackutató már a következő évek táblagépes trendjét is láttatja, számításai szerint jövőre 182 millió fölé juthat a világpiac, míg 2016-ra már megközelítheti a 370 milliót is az adott évben eladott tabletek száma.
Ez megdobhatja a vállalati célú felhasználásokat, hiszen az IT-részlegek egy számukra már ismerős operációs rendszerrel találkoznak ezeken az eszközökön. A szakértők szerint ennek nyomán három év múlva már a nagyvállalatoknál működik majd az adott évben vásárolt tabletek 35 százaléka. Ez azonban nem jelent egyben üzleti beszerzést, hanem csupán azt a lehetőséget, hogy a vállalatok megengedik a munkavállalónak a saját eszköz céges használatát.
Ez megdobhatja a vállalati célú felhasználásokat, hiszen az IT-részlegek egy számukra már ismerős operációs rendszerrel találkoznak ezeken az eszközökön. A szakértők szerint ennek nyomán három év múlva már a nagyvállalatoknál működik majd az adott évben vásárolt tabletek 35 százaléka. Ez azonban nem jelent egyben üzleti beszerzést, hanem csupán azt a lehetőséget, hogy a vállalatok megengedik a munkavállalónak a saját eszköz céges használatát. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.