Az Európában már évek óta jól működő kilométer-alapú díjazás hazai bevezetésének egyik fő kérdése, hogy milyen technológiával valósul meg – mondja Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország üzletágvezetője. Két megoldás kínálkozik: az elektronikus kapurendszer, vagy az EU ajánlása szerint a GPS jelekkel kommunikáló műholdas rendszerek telepítése. A meglévő infrastruktúrát teljesen át kell alakítani, hogy alkalmassá váljon az autópálya-használat pontos nyomon követésére.
Európában jelenleg az elektronikus kapu dominál, akkor építették ki ezeket a rendszereket, amikor más alternatíva még nem volt. Németországban, Ausztriában, Csehországban és Lengyelországban is így szedik az útdíjat. A szakember hangsúlyozza, elektronikus és nem fizikai kapukról van szó, mint például Horvátországban, ahol komoly dugókat okoznak a megállásra kényszerítő fizetőpontok. Az ellenőrző kapuk esetében az autópálya-használat megállapítása mikrohullámú jelek segítségével történik. A jelfogó kapuk a fizetős útszakaszra való fel- és lehajtást rendszám alapján ellenőrzik, az így beérkezett adatok segítségével mérik a megtett út hosszát, és állapítják meg a fizetendő összeget.
Az elektronikus kapu előnye, hogy egyszerűen üzemeltethető, a járművek bevonása a díjfizetésbe könnyen végrehajtható. Hátránya, hogy rugalmatlan, hiszen körülményes új szakaszokat hozzáadni a már meglévő hálózathoz, újabb kapukat kell felszerelni, ha egy útszakaszt fizetőssé akarnak tenni. A nem gyorsforgalmi utakon nehezen használható a sok kereszteződés és leágazás miatt. További hátrány, hogy az elektronikus kapuk egyéb, a közlekedéssel kapcsolatos információ gyűjtésére nem, vagy csak részlegesen alkalmasak.
Az Európai Unió ajánlása szerint a jövő a GPS technológiáé, ezért is indították el a Galileo Programot, amely az USA által üzemeltetett GPS szolgáltatás alternatívája. A műholdas rendszerek előnye, hogy rendkívül tág a felhasználási területük, az általános járműkontroll, illetve a logisztikai szabályozás terén is jól kihasználhatóak az így nyert adatok.
Svájcban évek óta jól működik a GPS-alapú útdíjfizetés, amit nemrégiben Szlovákiában is bevezettek. A megoldás lényege, hogy a beépített GPS eszköz rögzíti a jármű mozgását, és a műholdas követés segítségével az összesített adatok alapján megy végbe a számlázás. A technológia előnye, hogy könnyen és gyorsan bevezethető, csak a fedélzeti egységet kell telepíteni, ez pedig a tehergépjárművek zömében már eleve adott. Rugalmasan alakítható, új útszakaszokat az adatbázis frissítésével lehet a rendszerhez adni. A GPS több adatot képes rögzíteni, amelyekből a teljes megtett út kiolvasható. Hátránya, hogy nem olyan pontos, mint a kapus mérés. Előfordul, hogy a műholdak a fizetős utakkal párhuzamos nem fizetős útszakaszokat is díjkötelesnek regisztrálják, vagy az autópályát keresztező úton haladó járműre is díjat rónak ki, amiket később korrigálni kell. Komoly logisztikai szervezést is igényel, mivel – főleg tranzitforgalomnál – gond lehet a hozzájutás a fedélzeti egységhez, illetve kilépéskor a leadás.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.