BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erőteljes második generáció

Áttörést várnak a gyártók a második generációs készülékektől az ultrabookszegmensben. A könnyű, de nagy teljesítményű, hordozható számítógépek itthon is gyorsan terjedhetnek az év második felében

Közel három és félszer annyi ultrabookot adtak el a világ ötven legnagyobb gazdaságában 2012 első negyedévében, mint az előző év hasonló időszakában. A Gfk csoport által közölt felmérés szerint a vizsgált államokban 248 százalékkal ugrott meg az eladások száma, aminek eredményeként a piac mérete értékben elérte az 1,4 milliárd dollárt.

Az első negyedévben regisztrált bővülés azért impozáns, mert szakértők szerint az igazi áttörést a piacon csak majd a második generációs készülékek megjelenése hozza meg, ezt pedig a gyártók többsége tavaszra, illetve kora nyárra időzítette. Akad olyan piackutató, amely az év egészére 700 százalékos gyarapodással s mintegy 18 millió eladott ultrabookkal számol. Ezzel párhuzamosan természetesen a szegmens notebookpiacon belüli súlya is emelkedni fog: az IHS iSuupli legutóbbi becslése szerint az ultrabookok részesedése a tavalyi 1,8 százalék után az idén akár a 13 százalékot is elérheti.

Az értékesítés megugrását elsősorban az árak beígért csökkenése, illetve ezzel párhuzamosan a kínálat rohamos bővülése magyarázza. Horváth Richárd, az Intel retail marketingmenedzsere elmondta: tavaly még ágazati szakértők is kétkedve fogadták a világ legnagyobb chipgyártójának azon jóslatát, miszerint az idei második negyedévre legalább 60 féle ultrabook lesz a piacon, végül azonban a tényleges adatok még ezt a számot is jelentősen túlszárnyalták, jelenleg ugyanis már több mint 100-féle dizájnt tartanak számon. A gyártók versenyének élesedésével természetesen az árak is megindultak lefelé, így míg 2011-ben a legtöbb elemzésben arról írtak, hogy a készülékek nagy többsége 1000 dollárnál többe kerül, az idei második fél évre egyes modellek ára akár 700 dollár alá is csökkenhet.

Mindez azt is eredményezi – ahogy erre Horváth Richárd felhívta a figyelmet – hogy míg eddig elsősorban a bátrabb, szívesen kísérletezgető fogyasztók vettek ultrabookot, addig az év második felében az átlag vásárló is reális célközönség lesz. Ezzel párhuzamosan ráadásul várhatóan a céges vevők is feltűnnek a piacon, néhány konstrukció ugyanis már a vállalati szektor igényeit is kielégítheti. A szakember szerint emellett a Windows 8 őszi megjelenése újabb lökést adhat a szegmensnek, aminek köszönhetően az ultrabook akár a karácsonyi szezon slágerterméke is lehet.

A bővülés ráadásul a legtöbb előrejelzés szerint nem csak 2012-re korlátozódik majd, hosszabb távon is igen dinamikus lehet: Juniper Research úgy számol, hogy 2016-ban világszerte már 176 millió ilyen készüléket adhatnak el, közel hatvanszor annyit, mint tavaly, míg az IHS iSuppli becslései szerint a szegmens részesedése a teljes notebookpiacon az évtized közepén már az 50 százalékot közelítheti.

Bár sok az optimista előrejelzés, akadnak kétkedők is, akik túlzottan derűlátónak tartják az idei és a hosszú távú előrejelzéseket is. Aggodalmukat a táblagépek rohamos terjedésére alapozzák, felhívva a figyelmet, hogy a piac egyelőre nem döntött arról, hogy melyik konstrukció az életképesebb, így előfordulhat, hogy a tabletek végül kiütik a notebookokat. Horváth Richárd szerint ugyanakkor a két kategória együtt is létezhet, a táblagépek ugyanis tökéletesek az olyan felhasználóknak, akik elsősorban tartalomfogyasztók, azoknak azonban, akik tartalmat kívánnak létrehozni, szükségük van billentyűzetre, és ez az ultrabookoknak kedvez.

Az Intel retail marketingmenedzsere ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy a két szegmens – s erre utaló jelek már most is vannak – törvényszerűen közeledni fog egymáshoz, s hamarosan a már piacon lévő billentyűzettel ellátott tabletek mellett – a Windows 8 bevezetését követően – megjelennek az érintőképernyős notebookok is. Ezt támasztja alá a Microsoft napokban bemutatott konstrukciója, a Surface is, amit szakértők egyértelműen a két kategória hibridjeként írtak le. Horváth Richárd szerint nagyjából az idei harmadik-negyedik negyedévben dőlhet el, hogy mely dizájnok lesznek kapósak, ami nem mellesleg a gyártók közötti erőviszonyokat is jelentősen befolyásolhatja. A piac döntését a szakértők is igen kíváncsian várják, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a Surface hétfői bemutatása óta mindenki azt találgatja, miben lehet jobb a Windows készüléke az Apple iPadjánál.

A piac bővülését eddig fékezték a magas árak

A globálishoz nagyon hasonló Magyarországon is a helyzet, igaz, hazánkban tulajdonképpen csak az első negyedévben voltak az első jelentősebb ultrabookszállítások, aminek eredményeként nagyjából 1000–1500 ilyen készüléket adtak el a január és március közötti három hónapban – jelezte lapunknak Fauszt Gábor, az IDC vezető elemzője.

A szakember szerint a piac bővülését eddig itthon is a magas árak fékezték, jelenleg ugyanis 300 ezer forint alatt csak elvétve lehet kapni könnyű, de nagy teljesítményű, hordozható számítógépet. A második generációs készülékek megjelenésével azonban az árak már a következő hónapokban negyedmillió forint környékére süllyedhetnek, sőt Fauszt Gábor szerint jövő ilyenkor már 200 ezer forint környékén is kaphatunk majd ultrabookot. Ennek megfelelően a szegmens népszerűsége minden bizonnyal Magyarországon is gyorsan nőhet: az IDC vezető elemzője úgy számol, hogy egy év múlva a laptopeladások akár 15–20 százalékát is adhatják az ultrabookok. Fontos azonban megjegyezni, hogy sok múlik a belső kereslet alakulásán, illetve a vállalati szektor érdeklődésén is.

A szakember szerint a piac bővülését eddig itthon is a magas árak fékezték, jelenleg ugyanis 300 ezer forint alatt csak elvétve lehet kapni könnyű, de nagy teljesítményű, hordozható számítógépet. A második generációs készülékek megjelenésével azonban az árak már a következő hónapokban negyedmillió forint környékére süllyedhetnek, sőt Fauszt Gábor szerint jövő ilyenkor már 200 ezer forint környékén is kaphatunk majd ultrabookot. Ennek megfelelően a szegmens népszerűsége minden bizonnyal Magyarországon is gyorsan nőhet: az IDC vezető elemzője úgy számol, hogy egy év múlva a laptopeladások akár 15–20 százalékát is adhatják az ultrabookok. Fontos azonban megjegyezni, hogy sok múlik a belső kereslet alakulásán, illetve a vállalati szektor érdeklődésén is.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.