BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lendületben a magyar startupok

Miközben a recesszió miatt egyre többen panaszkodnak forráshiányra, a startupok világába sok friss tőke érkezik. A közelmúltban egy a génkutatásban használható szoftvert fejlesztő hazai cég kapott 400 millió forintos tőkeinjekciót

„Úgy gondoljuk, hogy a géntechnológia valóban robbanásszerű növekedés előtt áll. Pár év, és jelen lesz a mindennapi klinikai gyakorlatban – előbb a diagnosztika, később a gyógyítás területén is” – indokolta Tóth Zoltán az Euroventures kockázatitőke-befektető döntését, mellyel május végén 400 millió forintot fektettek az Omixon Bio­com­pu­ting Kft.-be. A társaság a génszekvenálásban használt szoftvert dolgozott ki, ennek további fejlesztését és piacra vitelét segíti a mostani befektetés. „Az Omixon terméke egy olyan alapvető funkciót lát el, amelyre minden felhasználónak szüksége lesz, a cég fejlesztőcsapata pedig olyan termékkel állt elő, amely versenyelőnnyel bír a piacon nagyobb pontossága miatt” – tette hozzá az Euroventures igazgatója.

„A befektetés elsődleges célja a termék nemzetközi piaci bevezetése. Ebben az iparágban nincsenek helyi piacok vagy egy-egy országra, régióra fókuszáló cégek. Egy technológia csak akkor lehet sikeres, ha az bárhol a világban elérhető” – mondta el Bérczes Attila, az Omixon ügyvezető igazgatója. Ehhez elengedhetetlen, hogy a társaság nemzetközi disztribúciót és megfelelő terméktámogatást alakítson ki. A finanszírozás jelentős része a termékek továbbfejlesztését is szolgálja. A génkutatás hihetetlenül dinamikus és gyorsan fejlődő tudomány és iparág, ezért az Omixonnak folyamatos fejlesztéseket kell folytatnia, ha tartani szeretné a lépést potenciális ügyfeleivel.

Az Euroventures alap egy speciális program, amely a társbefektetők hozamát igyekszik maximalizálni. „Így aztán mivel az Euroventures IV beéri a ­JEREMIE program és a Svájci Hozzájárulás tőkebefektetésekhez mérten rendkívül alacsony, 10 százalék körüli forrásköltségével, társbefektetőink befektetésük többszörösére számíthatnak egy sikeres kiszállás esetén” – közölte Tóth Zoltán. Az ebből adódó tőkeáttétel egyedülálló lehetőség a magánbefektetők számára, hogy korai szakaszú, nagy kockázatú befektetéseket valósítsanak meg a magyar kkv-szektorban.

Az Euroventures eddig tíz befektetési döntést hozott, társbefektetőivel együtt több mint hárommilliárd forintot köteleztek el kizárólag induló, illetve innovatív vállalkozásokban. Az Omixon a hatodik befektetése a társaságnak, a hetedik és a nyolcadik befektetést is még ebben a hónapban zárják.

Amikor a recesszió eredményeként mindenhonnan vonják ki a bankok és a vállalatok a forrásokat, üde színfolt a start­up világ, ahova sok friss pénz érkezik – mondta Schillinger Attila, az Empress ­Tree Marketing alapítója. A startup cégekre szakosodott marketingtanácsadó cég vezetője szerint a hazai tehetség is rendelkezésre áll, minőségi szempontból mindenképpen, kihívásokat inkább a mennyiség jelent, főként a fejlesztők esetében. Ez egyben az egyik legfontosabb kommunikációs kihívás is: hogyan vonzzuk magunkhoz a legjobb fejlesztőket? Schillinger Attila szerint ez nem csak pénz kérdése, sok függ attól is, mennyire érdekes, izgalmas és elég szexi-e egy-egy startup, milyen munkafeltételeket biztosít, mennyire jók az esélyei a „befutásra”. A legtöbb magyar induló technológiai vállalkozás nem hazafelé kommunikál, nem itt van a piaca. Igyekeznek globálisan, de legfőképp az USA-ban ismertségre szert tenni. Ehhez azonban már nem elég a jó termék, profi kommunikáció is kell, méghozzá angolul – tette hozzá az Empress ­Tree alapítója.

A marketingtanácsadó cég célja, hogy a hazai startupokat is gyors növekedéshez segítsék marketing- és kommunikációs eszközökkel. Támogatást nyújtanak olyan marketingstratégiák kialakításához, amelyek rendet tesznek a piacok, célcsoportok, üzenetek, termékek és csatornák dzsungelében és az üzleti prioritások mentén támogatják az értékesítést – vázolta a tevékenységet Schillinger Attila. Ősszel terveznek egy roadshow-t a Szilícium-völgyben, amelynek során végiglátogatják a legfontosabb ottani befektetőket és szakmai sajtóorgánumokat, bloggereket és startup gurukat. Ennek célja az ottani és a hazai startup világ közelítése és a figyelemfelhívás a magyar piacban rejlő lehetőségekre részben befektetési, részben technológiai szemszögből.

Áttörést az ezredforduló hozott az induló IT-vállalkozások piacán

Magyarországon a fejlett nyugati piacokhoz képest kis csúszással, a 80-as években indultak útjukra az első start­upok. A hazai pionírok között a Graphisoft és a Kürt volt a két legjelentősebb, őket követte a 90-es években például a Ki­rows­ki. Az igazi áttörést az ezredforduló jelentette, ekkor kezdtek el nagyobb arányban megjelenni a hazai startupok, amelyek közül a Vatera, az Indextools, a Gravity, a US­tream, a LogMein és a Prezi.com magaslik ki leginkább.

Jelenleg Magyarországon nagyságrendileg 100–200, mintegy 5–20 főt foglalkoztató startup cég működik; a bennük rejlő potenciált jól mutatja, hogy a Graphisoftot 24 milliárd forintért vásárolta fel 2007-ben a német Nemetschek AG, valamint ugyancsak ebben az évben az Indextools-t a Yahoo! vette meg vélhetően több milliárd forintért.

Jelenleg Magyarországon nagyságrendileg 100–200, mintegy 5–20 főt foglalkoztató startup cég működik; a bennük rejlő potenciált jól mutatja, hogy a Graphisoftot 24 milliárd forintért vásárolta fel 2007-ben a német Nemetschek AG, valamint ugyancsak ebben az évben az Indextools-t a Yahoo! vette meg vélhetően több milliárd forintért.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.