BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak a bal part a szállodahajóké

Ami a Duna jobb partján zavarja a lakosságot, a bal parton élőknek fel sem tűnik. Az I. kerület a zaj és a füst miatt megvonta a szállodahajók kikötési engedélyét, amelyek ezentúl a pesti oldalon kötnek ki. Ezáltal a Passnave nemzetközi kikötőjének forgalma nő, de vajon ami Budán gondot okozott, nem gerjeszt-e indulatokat Pesten.

Jogszerűtlenségről nem beszélhetünk, csak ésszerűtlenségről – mondta lapunknak Hajtó Dénes, a Lichtensteinben bejegyzett HUN Invest AG tulajdonában lévő Magyar Kikötő Zrt. (MK) üzemeltetési igazgatója azzal kapcsolatban, hogy az I. kerületi önkormányzat nem járult hozzá az alsó rakpart hat közforgalmú kikötőjéhez kapcsolódó közterület 2012. január l-jétől 2013. december 31-ig történő használatához.

„Évente mintegy 250 ezer utas érkezik szállodahajóval Budapestre, ebből mintegy százezren a mi első kerületi hat kikötőnkben szálltak partra. Most pedig, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatala július 30-án közzétette, hogy a Magyar Kikötő Zrt. kikötőhelyeinek használatát megtiltotta, a maradék három hajóstársaság is szerződést bontott cégünkkel” – összegezte Hajtó Dénes, hozzátéve, hogy hat céggel voltak kapcsolatban, de három már az év elején átszerződött a túlparti Nemzetközi Kikötővel rendelkező Mahart-Passnavéhoz. A társaságok mindegyike 4–8 hajóval jött Budapestre, az MK kikötőibe hetente 40–45 szállodahajó érkezett.

A területhasználat megtiltásáról szóló, január 4-én kelt határozat ellen a kikötőt üzemeltető MK Zrt. fellebbezett, amit az önkormányzat elutasított. Az önkormányzat az elutasítást azzal indokolta, hogy a kikötők működésével kapcsolatosan számos lakossági panasz érkezett. A környékbeliek sérelmezték, hogy a nagy szállodahajók, illetve nagyhajók fogadására is alkalmas kikötőben a hajók a szükséges energiaigényüket a saját áramfejlesztő motorok folyamatos működtetésével biztosítják, ez jelentős és számos esetben az előírt zajszintet meghaladó, folyamatos zajterhelést, zárt ablak mellett is hallható zajt jelent a környezet számára. A motorok üzemeltetése e zajterhelésen túl kedvezőtlen szélirány esetén légszennyezettséget is okozott – írja az önkormányzat közleménye.

Miután Budapesten az uralkodó szélirány északnyugati, nyilvánvaló, hogy a túlparton, a Mahart-Passnave nemzetközi kikötőiben álló és ugyancsak a segédmotorokat használó hajók kipufogóinak füstjét a pesti rakpartra néző házakra fújja. Az V. kerületi polgármesteri hivatal azonban úgy tájékoztatott, hogy nem kaptak lakossági panaszt sem a zaj-, sem a légszennyezéssel kapcsolatban.

Hajtó Dénes szerint a fővárosnak nincs hosszú távú koncepciója a kérdés megoldására. Azután kérdésünkre elmondta, hogy az Elművel már 2010-ben megállapodtak arról, hogy a hajók a partról kapják az áramot, és így a kikötői veszteglés idején nem kell járatni az áramfejlesztő segédmotorokat. Ám az I. kerületi önkormányzat nem engedélyezte, hogy az alsó rakparti útpálya alá telepítsék az elektromos vezetékeket.

A Mahart-Passnave egyik állandó bevételét a Belgrád rakparti nemzetközi kikötő jelenti, ahol idén várhatóan 120 szállodahajó áll a parthoz. Ez azonban nem csupán a Passnave számára üzlet, hiszen a szállodahajók utasai nem keveset költenek a Váci utca és a Nagycsarnok környékén. Emellett magyar utazási irodák szervezik a parti programokat, arról nem is beszélve, hogy nem csak az élelmiszert szerzik be nálunk a hajókonyhára, hanem például a mosatást is magyar cégekkel végeztetik, és mindez előnyös az országra, sőt a költségvetésre nézve.

Nem is csoda, hogy Spányik Gábor, a Passnave ügyvezető igazgatója három hónapja azt mondta lapunknak, a társaság azon dolgozik, hogy jövőre a belvárosi kikötőkben a hajók a partról kapják az elektromos áramot, és ne kelljen a segédgépeiket üzemeltetni, mert így csökkenne a zaj- és légszennyezés.

Kérdésünkre Hajtó Dénes elmondta, hozzájuk is jöttek a legmodernebb, környezetbarát hajók közül: nem gőzösök okádták a füstöt a város szívében. Másrészt a rendszeres testedzők tapasztalatai szerint az Újpesti rakparton téli estéken nemigen lehet kocogni, mert a Pozsonyi útig viszi a szél a valóban korszerűtlen rendezvényhajók hideg dízelfüstjét.

Légszennyező hajók?

Ami a légszennyezést illeti, Spányik Gábor, a Passnave ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a korszerűtlen, „füstös” orosz és ukrán hajókat nem a belvárosi, hanem a IX. kerületi Nehru-parti kikötőbe irányítják, ahol az igen magas partfal megakadályozza a füst közvetlen beáramlását a lakóházak közé. A belvárosnál kikötő hajók pedig olyan korszerűek, hogy ott nem beszélhetünk számottevő zaj- és füstterhelésről. A cég már tavaly elkezdte a tárgyalásokat, de a megoldás húzódik, mert míg a nyugat-európai kikötőkben csak a közvetlenül a part mellett álló hajó kap áramot, addig a Passnave az összes hajóstársasággal megállapodásra törekszik, hogy az egymás mellé kötött hajók mindegyikét elláthassa az Elmű. Ehhez a hajókon kell fix és számos biztonsági előírást teljesítő kábelrendszert kiépíteni.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.