– Az hogyan lehetséges, hogy a Malév csődje ellenére 2012 rekordév lehet a turizmusban?
– A nemzeti légitársaság leállásával alapvetően az átszálló utas lett kevesebb, ami a turizmust nem érinti. Egyelőre azért sincs negatív hatása, mert sok légitársaság járatsűrítéssel reagált a csődre, ami megdobta a beutazó forgalmat. A júliusi adatok szerint a külföldi vendégek számában 7,5 százalékos, az általuk eltöltött vendégéjszakák számában pedig 8,1 százalékos növekedést regisztráltak. A belföldi vendégéjszakák száma ugyan csökkent a tavalyihoz képest, de a tőlük származó szállásdíjbevétel 2,2 százalékkal nőtt. Nem tudhatjuk, hogy milyen számok születtek volna, ha a Malév nem csődöl be, de a legfontosabb tíz küldő országunk közül például Oroszországból és Olaszországból is jelentősen nőtt az érdeklődés Magyarország iránt.
– Hogyan alakul a 2013-as büdzséjük és a marketingterv?
– A költségvetés nem végleges, 12,5 milliárd forint áll a turisztikai célelőirányzat rubrikában, ami másfél milliárddal több, mint az idén, ezért bízom abban, hogy jövőre legalább hatmilliárd forint jut a mi működési és marketingköltségeinkre. A 2013-as turisztikai marketingtervet november végén mutatjuk be hivatalosan, de belföldön az egészségturizmus, a bor- és gasztronómia-, a vízparti és az ökoturizmus tartozik majd a kiemelt turisztikai termékek közé. Külföldön pedig Budapest, Balaton, egészségturizmus, hivatásturizmus, fesztiválok és a nagyrendezvények a sorrend. A klasszikus médiacsatornák szerepe átalakul, ezért a kommunikációs aktivitásunk egyre nagyobb hányadát az online eszközökre helyezzük át.
– A gulyásleves, a matyó hímzés hívószavakkal el tudjuk még adni magunkat külföldön?
– Ennél már sokkal többet tud nyújtani Magyarország. A külföldiek alapélménye, hogy sokkal többet kaptak az országtól, mint azt előzetesen várták. A Sziget Fesztivál és az A38 hajó is nívós díjat kapott a közelmúltban a maga kategóriájában, és már két étterem büszkélkedhet Michelin-csillaggal. Ugyanakkor a rólunk kialakult képet nehéz megváltoztatni, dolgozunk Magyarország új turisztikai arculatának kialakításán és bevezetésén. A jövőben egy márkaernyő alatt szeretnénk összehangoltan kommunikálni a termékkínálatot.
– Mi a jelentősége a turizmus világnapjának?
– A turizmus gazdasági és társadalmi jelentősége vitathatatlan. Ennek ellenére kevesen tudják, hogy a második legfontosabb iparág. Közvetlenül közel 400 ezer embernek biztosít munkát, ami a teljes foglalkoztatás 8,4 százaléka. Az ágazat tavalyi eredményei meghaladták a válság előtti szintet, 2011-ben a turizmusnak már 1115,7 milliárd forintot köszönhet a gazdaság, ami 16,1 százalékos növekedést jelent 2007-hez képest. A beutazó forgalomból éves szinten több mint 4 milliárd euró devizabevétel származik. De nem minden pénz kérdése, a mai nap arról szól: bánjunk jól a vendégeinkkel, hogy szívesen térjenek vissza hozzánk. Tavaly és idén is sok szolgáltató csatlakozott a felhívásunkhoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.