BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Húzóágazat a fogászati turizmus

Mivel tulajdonképpen külpiacra „termelnek”, így akár az exporttevékenység ösztönzését célzó uniós pályázatokból is pluszforráshoz juthatnának a jövőben a külföldi betegek ellátásában részt vevő fogászati és fogtechnikai vállalkozások – állítja Szűcs László, az Orvosi Turizmus Iroda vezérigazgatója.

Mivel külföldi betegeket látnak el, a fogászati turizmusban részt vevő fogászatok és fogtechnikák gyakorlatilag határokon belül, de határokon átnyúló szolgáltatást végeznek. Ez viszont azt jelenti, hogy minimum meg kell vizsgálni, hogyan részesülhetnek ezek a vállalkozások az exporttevékenység ösztönzését célzó uniós támogatásokból. Többek között ezen dolgozik most az Orvosi Turizmus Iroda (OTI), mely eddig leginkább annak kapcsán volt ismert, hogy az általa kidolgozott Magyar Fogászati Turizmus Fejlesztési Program képezte annak az egymilliárd forintos pályázatnak a szakmai bázisát, amelyet a kormány 2011-ben szavazott meg az ágazatnak.

Szűcs László, az OTI vezérigazgatója lapunknak elmondta: a magyar fogászati turizmus fejlesztéséhez kapcsolódó „turisztikai marketing” pályázatokon a múlt héten kihirdetett eredmények szerint 39 vállalkozás nyert összesen csaknem egymilliárd forintnyi vissza nem térítendő támogatást. A pályázaton azok a vállalkozások indulhattak, amelyek regisztráltak a Magyar Fogászati Turizmus Fejlesztési Programban, és vállalták, hogy vállalkozásukban alkalmazzák a Magyar Fogászati Turizmus Fejlesztési Program know-how licence szerinti ismereteket. Emellett a fogászati vállalkozások versenyképességének megőrzését célzó uniós pályázaton eddig majdnem 60 fogászat összesen 1,3 milliárd forintos támogatásban részesült a rendelkezésre álló 3,5 milliárdból. Míg az előbbi forrás kifejezetten a fogászatok marketingtevékenységének ösztönzését, az utóbbi a szolgáltatási színvonal növelését és a dolgozók bértámogatását célozta.

A fejlesztések folytatását tennék lehetővé az OTI szerint azok az uniós pályázatok, amelyek célja a kkv-k üzleti környezetének fejlesztése vagy akár a piacfejlesztési tanácsadás, mellyel a vállalkozások külpiacra jutását, exporttevékenységük ösztönzését támogatják.

További források bevonására Szűcs László szerint azért van szükségük a fogászatoknak, mert – bár Mexikó után a világon Magyarország a második számú célpontja a fogászati turizmusnak – hazánk különösen az unió kibővítésével könnyen elveszítheti pozícióját. Egyrészt azért, mert a gazdasági válság nehéz helyzetbe hozta a korábbi fejlesztéseket javarészt hitelből finanszírozó magyar rendelőket, másrészt mivel a szektor szereplői a túlélésre koncentráltak, nem képeztek fejlesztési tartalékot, és nem tudtak újabb beruházásokat megvalósítani.

Az OTI vezérigazgatója szerint a kormányfő azért támogatja a programot, mert a fogászati turizmus a hazai, orvosi szolgáltatásokon alapuló turizmus húzóágazata. A Treatment Abroad 2012-es felmérése szerint a brit betegek az Európai Unión belül Magyarországot tartották a legkívánatosabb desztinációnak, Európában a magyar fogorvosokat választják a külföldi betegek közül a legtöbben.

Mernek nagyot álmodni

Az Orvosi Turizmus Iroda Zrt. két másik vállalkozással, a Magyar Fogászati Turizmus Fejlesztő Kft.-vel és a Magyar Fogászati Turizmus Szervezővel alkot közös cégcsoportot. Az OTI az egyetlen vállalat, amelybe a tulajdonosok külső forrást, nemzetközi tőkét terveznek bevonni, sőt öt-hét éven belül a vállalat tőzsdei bevezetése is a tervek között szerepel.

Becslések szerint a fogászati turizmusra szakosodott 600 vállalkozás öt-nyolcezer magasan képzett szakembert foglalkoztat, és éves szinten megközelítőleg 70-80 milliárd forint bevételt termel.

Becslések szerint a fogászati turizmusra szakosodott 600 vállalkozás öt-nyolcezer magasan képzett szakembert foglalkoztat, és éves szinten megközelítőleg 70-80 milliárd forint bevételt termel.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.