BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

"Forradalmi" autógyárat épített a Renault

Háromnegyed éve termel Marokkóban a Renault új gyára, amelynek teljes kapacitása évi 400 ezer autó lesz. A Tanger melletti üzemben elsősorban a francia konszernhez tartozó Dacia márka modelljei (Dokker, Lodgy, Sandero) készülnek; bővítés esetén a franciákkal fúzióra lépett Nissan egyik-másik típusa is készülhet a korszerű gyárban - írta a Neue Zürcher Zeitung.

A marokkói autógyár érdekessége az alacsony fokú gépesítés: a hatalmas csarnokokban jóval több munkást látni, mint hasonló európai üzemekben. A gyártási folyamatoknak mindössze 6 százalékát végzik robotok - árulta el a svájci újságnak Tunc Basegmez igazgató. Csak a fényezőcsarnokban jut döntő szerep az automatizálásnak, aminek az az oka, hogy a robotok pontosabban dolgoznak.

Basegmez nem volt hajlandó megválaszolni az újságírónak azt a kérdését, vajon ugyanez a gyár francia földön kevesebb munkást foglalkoztatna-e. Jacques Prost, a Renault Maroc vezérigazgatója viszont nem ilyen szűkszavú. Mint rámutatott, egy gépkocsi előállítási költségein belül 12-15 százalékot tesz ki a munkabér és járulékai. Márpedig a bérek Marokkóban két és félszer alacsonyabbak, mint a Dacia "anyaországában", Romániában.

Marokkóban a törvényben megszabott minimálbér átszámítva havi 280 euró; a Renault ennél 12-15 százalékkal többet fizet a tangeri üzem alkalmazottainak. Viszont profitál abból, hogy az észak-afrikai országban a heti munkaidő 44 óra - szemben a franciaországi 35 órával. A teljes kapacitás elérése után maga az autógyár hétezer embernek ad majd munkát, a beszállítói kör pedig további 40 ezer munkahelyet jelent Marokkó számára.

Szakképzett munkaerőből még hiány van az afrikai országban. Ezért a Renault járműtechnikai oktatási központot működtet a gyár területén. Az Institut de Formation aux Métiers de l''Automobile létrehozását a marokkói kormány finanszírozta.

Basegmez és Prost mégsem erre a legbüszkébb, hanem a gyár környezetvédelmi mérlegére. A technológia során keletkező szennyvíz teljes mennyiségét újrahasznosítják. A forróvizes kazánokat olajbogyómagból, dióhéjból és aprófából készült biomasszával fűtik. Az üzem villamosenergia-igényét víz-, nap- és szélerőművek fedezik. A szén-dioxid-kibocsátás 98 százalékkal alacsonyabb a hasonló autógyárakénál.

A Renault 1999-ben vette át a Daciát. Tavaly a francia konszern által értékesített 2,7 millió autó közül egymillió Dacia volt. Igaz, a román modellek Európán kívül Renault-emblémával kerülnek forgalomba.

A francia autógyár Algériában is építene gyárat: tavaly decemberben, Francois Hollande elnök látogatása alkalmával írtak alá megállapodást gépkocsigyár létesítéséről a Renault és a helyi ipari minisztérium képviselői.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.