A marokkói autógyár érdekessége az alacsony fokú gépesítés: a hatalmas csarnokokban jóval több munkást látni, mint hasonló európai üzemekben. A gyártási folyamatoknak mindössze 6 százalékát végzik robotok - árulta el a svájci újságnak Tunc Basegmez igazgató. Csak a fényezőcsarnokban jut döntő szerep az automatizálásnak, aminek az az oka, hogy a robotok pontosabban dolgoznak.
Basegmez nem volt hajlandó megválaszolni az újságírónak azt a kérdését, vajon ugyanez a gyár francia földön kevesebb munkást foglalkoztatna-e. Jacques Prost, a Renault Maroc vezérigazgatója viszont nem ilyen szűkszavú. Mint rámutatott, egy gépkocsi előállítási költségein belül 12-15 százalékot tesz ki a munkabér és járulékai. Márpedig a bérek Marokkóban két és félszer alacsonyabbak, mint a Dacia "anyaországában", Romániában.
Marokkóban a törvényben megszabott minimálbér átszámítva havi 280 euró; a Renault ennél 12-15 százalékkal többet fizet a tangeri üzem alkalmazottainak. Viszont profitál abból, hogy az észak-afrikai országban a heti munkaidő 44 óra - szemben a franciaországi 35 órával. A teljes kapacitás elérése után maga az autógyár hétezer embernek ad majd munkát, a beszállítói kör pedig további 40 ezer munkahelyet jelent Marokkó számára.
Szakképzett munkaerőből még hiány van az afrikai országban. Ezért a Renault járműtechnikai oktatási központot működtet a gyár területén. Az Institut de Formation aux Métiers de l''Automobile létrehozását a marokkói kormány finanszírozta.
Basegmez és Prost mégsem erre a legbüszkébb, hanem a gyár környezetvédelmi mérlegére. A technológia során keletkező szennyvíz teljes mennyiségét újrahasznosítják. A forróvizes kazánokat olajbogyómagból, dióhéjból és aprófából készült biomasszával fűtik. Az üzem villamosenergia-igényét víz-, nap- és szélerőművek fedezik. A szén-dioxid-kibocsátás 98 százalékkal alacsonyabb a hasonló autógyárakénál.
A Renault 1999-ben vette át a Daciát. Tavaly a francia konszern által értékesített 2,7 millió autó közül egymillió Dacia volt. Igaz, a román modellek Európán kívül Renault-emblémával kerülnek forgalomba.
A francia autógyár Algériában is építene gyárat: tavaly decemberben, Francois Hollande elnök látogatása alkalmával írtak alá megállapodást gépkocsigyár létesítéséről a Renault és a helyi ipari minisztérium képviselői.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.