BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Microsoft uralja a magyar irodai szoftvercsomagok piacát

A Microsoft uralja az irodai szoftvercsomagok hazai piacát, 78,5 százalékos a cég részesedése. Az utóbbi években harmadára esett vissza a külső adatközpontokban elhelyezett levelezőrendszerek aránya, egyre több vállalat választ valamilyen felhő-megoldást

A hazai vállalkozások és intézmények 90 százaléka használ irodai szoftvert – derül ki a BellResearch kutatásából. A tíz főnél többet foglalkoztató cégek körében szinte teljes körű az ilyen megoldások elterjedtsége.

A kutatócég adatai szerint az irodai szoftvercsomagok esetén is érvényesül a Microsoft fölénye, igaz ebben a szegmensben nem olyan elsöprő, mint az operációs rendszereknél. A BellResearch 2012-ben készült kutatásában vizsgált szervezetek 13 százalékánál megtalálható az ingyenes OpenOffice (vagy a LibreOffice) is. Emellett a felhő-alapú megoldások is megjelentek, igaz még nagyon alacsony az arányuk.

A felmérés során megvizsgált vállalatok és szervezetek többsége továbbra is a Microsoft Office programcsomagot használja, a 2010-es kutatáshoz viszonyítva az arány nagyjából stagnál. Míg két évvel ezelőtt 78,9 százalék volt a szoftvergyártó irodai alkalmazásának részesedése, addig tavaly 78,5 százalék. A kisvállalkozások körében ugyanakkor alaposan megnőtt a vállalat részesedése az irodai programok területén, 2010-ben még 75,2 százalékos arányt mért a Bell Research, ez az érték a múlt évben 88,7 százalékra bővült.

A vállalatok összességét nézve az ügyfelek egy-egy szervezeten belül kevesebb Microsoft Office verziót használnak. A nagyvállalatok esetében például az az általános, hogy két Office-változatot támogatnak. A legelterjedtebb csomag az Office 2007, ezt követi a 2010-ben megjelent verzió, amely az üzleti felhasználók között a közelmúltban vette át a második helyet az évekig nagyon népszerű Office 2003-tól. (Mivel a kutatás 2012-ben készült, a felmérésben nem szerepel az új Office csomag). A Bell Research kutatásból kiderül, hogy az ügyfelek 45 százaléka az elmúlt két évben megvált valamelyik régi Office változattól – ez a folyamat jellemzően a 2003-as és/vagy az azt megelőző verziókat érintette -, és kizárólag a frissebb változatot hagyta meg a felhasználói számítógépeken.

A vizsgálatban részt vett cégek és vállalatok 23 százaléka az Office 2010-es változatát használja, amely 20 százalékos növekedést jelent a két évvel ezelőtti állapothoz képest.

Az elektronikus levelezési szokásokat illetően a Bell Research kutatásából kiderült, hogy a 2010-ben mért adatokhoz képest harmadára esett a külső adatközpontban elhelyezett rendszerek aránya. Napjainkra már az elektronikus levelezés mindössze 4 százalékát bonyolítják külső hoszting szolgáltatóknál elhelyezett szervereken keresztül a hazai szervezetek.
A legkisebb vállalatok körében az arány szinte nullára csökkent a 2010-ben mért 5 százalékról.

A vizsgálatban részt vett felhasználók 10 százaléka mára felhőn keresztül veszi igénybe az e-mail szolgáltatást. A kisvállalatok mellett az 50–250 személyi számítógépet üzemeltető cégeknél mérséklődött leginkább az on-premise, tehát a helyi szerver által üzemeltetett levelezés.

„A felhőalapú szolgáltatások, amilyen az Office 365 is, segítenek a kisvállalkozásoknak abban, hogy rugalmasabban oldják meg informatikai feladataikat. Bízom benne, hogy a felhő előnyeit egyre több hazai cég fogja felismerni, így a valóságban nem csupán minden negyedik vállalkozás pénzügyi helyzete fordulhatna kedvezőbbre a következő évben” – mondta el Nagy Levente, a Microsoft Office 365 üzletágának vezetője.

A hazai szervezeteknél mintegy 30-35 ezer táblagépet használnak – mondta el Sugár Mihály, a Bell Research vezető tanácsadója. A magyarországi vállalkozások és intézmények által használt okostelefonok száma 300 ezer körül van, ezek felén működik Android operációs rendszer. Bár az utóbbi években komoly fejlődés történt az intelligens mobil eszközök alkalmazásában, azonban ebben a szegmensben még jelentős fejlődési lehetőség van a szakember szerint. Sugár Mihály elmondta azt is, hogy nyugat-európai és amerikai mintára egyre nagyobb a nyomás a hazai szervezeteken is az egyéni felhasználók eszközeinek üzleti környezetben való alkalmazására (BYOD – bring your own device).

Az európai átlagnál jobb nálunk a felhőszolgáltatás-elfogadottság

Míg az európai kisvállalkozások 53 százaléka, addig a hazaiak 66 százaléka használ valamilyen felhőszolgáltatást – derül ki az Ipsos által a Microsoft megbízásából készített felmérésből. Nemzetközi összehasonlításban Norvégiában a legkevésbé (23 százalék), és Ukrajnában a leginkább (85 százalék) népszerű a felhő valamilyen formája. Itthon a leggyakrabban az elektronikus levelezést oldják meg ily módon (57 százalék), de népszerű még a dokumentumok megosztása (42 százalék), az azonnali üzenetküldés, a VoIP (31-31 százalék) és az adattárolás (23 százalék) is. Magyarországon nagy megbecsültségnek örvend az informatika, a vállalkozások 76 százaléka szerint kritikus fontosságú a sikerben – ez jelentősen magasabb érték, mint a 61 százalékos európai átlag.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.