BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-útdíj: hatalmas roham indulhat a GPS-készülékekért június végén

Már szerződnek az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-vel a bevallási közreműködők, a fedélzeti egységek adatait az autópályacég felé továbbító cégek az útdíjbevétel 1,8 százalékát kapják meg. Június végén óriási roham lehet a GPS-es fedélzeti egységekért, a Secret Control duplájára növeli szervizei számát, hogy kiszolgálhassák az igényeket.

Tegnap kezdték el megkötni a szerződéseket az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) és a bevallási közreműködők képviselői – tudta meg a Világgazdaság. Az előzetes egyeztetéseken több mint 30 cég vett részt, azt azonban egyelőre nem lehet pontosan tudni, ténylegesen mennyivel szerződnek majd. A GPS-s nyomkövető szolgáltatást kínáló társaságok adják az útdíjfizetéshez szükséges adatokat az ÁAK részére, az ezt a módszert választó fuvarozók pedig a beépített nyomkövető rendszer információi alapján számolnak el. A nemzeti fejlesztési miniszter rendelete szerint az egyetemes útdíjszolgáltató, vagyis az ÁAK átalány költségtérítést fizet alvállalkozóinak, amelynek alapja az adott hónapban az útdíjszolgáltató által az útdíjszedő részére megfizetett díjbevétel összege.

A rendelet alapján attól függően, hogy milyen jellegű tevékenységet végeznek az alvállalkozók különböző mértékű költségtérítésre jogosultak. Így például az a viszonteladó, amely az ÁAK rendszerével integrált, zárt egységet alkotó, saját megoldásán keresztül értékesíti majd a viszonylati jegyeket, a teljes díjbevétel 2 százalékát kapja majd meg. A bevallási közreműködők esetében ez az érték 1,8 százalék.

Tapasztalatok hiányában egyelőre nem lehet pontosan megmondani, hogy a rendeletben szereplő 1,8 százalékos költségtérítés mennyire fedezi majd a tényleges kiadásokat – közölte lapunk érdeklődésére Szász János, a műholdas járműkövetési megoldásokat kínáló Secret Control GPS Kft. kereskedelmi vezetője. A vállalat tegnap megkötötte a bevallási közreműködőkre vonatkozó szerződést az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-vel, így egyike lesz azon cégeknek, amelyeken keresztül a járművekre telepített fedélzeti egységekkel tudhatják le útdíjfizetési kötelezettségüket az arra kötelezettek. A szakember elmondása szerint ahhoz, hogy megfelelően működjön a szolgáltatás, jelentős fejlesztéseket kell végrehajtaniuk, így növelik a dolgozók létszámát, hiszen a szerződés egyik alapfeltétele, hogy többnyelvű call centerrel rendelkezzen a bevallási közreműködő. A Secret Control meglévő ügyfelei számára fenntart egy 20 fős telefonos ügyélfszolgálati központot, azonban ez a jelenlegi igények kiszolgálására elegendő, így mindenképpen jelentősen bővíteni kell majd. Emellett az informatikai rendszerek fejlesztése, az ÁAK-val történő integráció is komoly kiadást jelent – tette hozzá Szász János. A bevallási közreműködők a telepített GPS-es fedélzeti egységekért és esetleges többletszolgáltatásokért kérhetnek pénzt a fuvarozóktól, havidíjat ugyanakkor nem szedhetnek az eszközök után, így az egyéb költségeiket az autópályacég felé végzett információ átadásért kapott összegből kell fedezniük.

Az 1997-ben alapított Secret Control kezdetben csak műholdas járművédelemmel foglalkozott, 2001 óta flottakövetési szolgáltatást is kínálnak. Jelenleg Magyarországon nagyjából 30 ezer olyan jármű lehet, amelyet érint a használatarányos elektronikus útdíjfizetés, és már felszerelték műholdas nyomkövető rendszerrel, ezek nagyjából egyharmadának a vállalat a szolgáltatója. A múlt évben 1,8 milliárd forintos bevételt elérő, jelenleg mintegy 100 főt foglalkoztató társaság az e-útdíj bevallási kötelezettség teljesítésére három féle GPS-es fedélzeti egységet (on the board unit – OBU) is kínál az ezt a módszert választó fuvarozók számára. Szász János közlése szerint a legbiztonságosabb megoldást a fixen telepített eszközök jelentik, ugyanakkor várhatóan a szivargyújtóra csatlakoztatható mobil OBU-k iránt lesz a legnagyobb az igény. Ebből két változatot is kínál a cég, az olcsóbb nettó 30 ezer forint körüli összegbe kerül, míg a drágább, nagyobb tudású eszköz ára nagyjából nettó 45 ezer forint. Ennek előnye, hogy az európai uniós EETS szabványra is alkalmassá tehető. A társaság hatalmas rohamra számít a hónap végén, a fuvarozók ugyanis június 20-ától regisztrálhatnak az ÁAK-nál. Szász János közlése szerint a várható nagy keresletre készülve a jelenlegi 40-ről hamarosan 80-ra növelik a GPS készülékeik beszerelését végző szervizek számát, ezzel kapcsolatban már előrehaladott tárgyalásokat folytattak. Azonban a rendkívül rövid idő miatt reálisan tízezres nagyságrendben tudnak felszerelni járműveket.

A kedvezmények miatt nem csökken a bevétel

Éves szinten összesen 15 milliárd forintos bevételkiesés prognosztizálható az elektronikus útdíjrendszerben azon kedvezmények miatt, amelyekkel a kormány a hazai fuvarozók versenyképességének megőrzését segíti a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint.

A múlt héten aláírt megállapodás szerint csökken a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó, a használatarányos e-útdíj 7,5 százaléka levonhatóvá válik a helyi iparűzési adóból. A hazai árufuvarozóknak nyújtott teherkönnyítések ugyanakkor nem veszélyeztetik az elektronikus útdíjrendszertől várt költségvetési bevételek teljesülését, a tárca a 7,5 milliárd forintra becsült bevételkiesés ellenére is tarthatónak tartja az idei 75 milliárd forintos előirányzatot.

A múlt héten aláírt megállapodás szerint csökken a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó, a használatarányos e-útdíj 7,5 százaléka levonhatóvá válik a helyi iparűzési adóból. A hazai árufuvarozóknak nyújtott teherkönnyítések ugyanakkor nem veszélyeztetik az elektronikus útdíjrendszertől várt költségvetési bevételek teljesülését, a tárca a 7,5 milliárd forintra becsült bevételkiesés ellenére is tarthatónak tartja az idei 75 milliárd forintos előirányzatot. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.