BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem kapkodnak a PC-kért

Az első negyedévben több mint 100 ezer táblagépet adtak el Magyarországon az IDC adatai szerint, ez háromszor annyi, mint az egy évvel korábbi értékesítés. A tabletek előretörését megérezte a PC-piac is, az asztali gépeknél visszafogott volt a csökkenés, a notebookok piaca ugyanakkor ötödével esett vissza

Háromszor annyi táblagépet adtak el Magyarországon az első negyedévben, mint egy évvel korábban – tudtuk meg Bagi Bencétől, az IDC Magyarország elemzőjétől. A szakértő elmondása szerint a január-márciusi időszakban mért 101 ezer darabos tabletforgalom még a múlt év utolsó három hónapját is felülmúlja. A látványos felfutást több tényező is segíti, így például a táblagépek átlagára 2013 első negyedévében 238 dollár körül alakult, míg egy éve ez az érték 345 dollár volt. Emellett igen vonzóvá teszi ezeket az eszközöket mobilitásuk, hiszen könnyebbek, kisebbek, mint a notebookok, ráadásul jól érzékelhető az is, hogy a fogyasztók divatosnak tartják a tableteket. A hazai piacot egyébként nem a nagy nemzetközi gyártók uralják, a legnagyobb forgalmat a MyAudio nevű magyar márka produkálta az első negyedévben, részesedése 15 százalékos volt, míg a második Samsung 12, a harmadik, szintén magyar Concorde pedig 9 százalékos piaci részt tudott kihasítani magának. Az olcsóbb, távol-keleti gyártók által készített, magyar brand alatt forgalmazott készülékek előretörése stratégia váltásra ösztönzi a nagy márkákat is, a Samsung és az Apple is igyekszik erősíteni pozícióit az alacsonyabb kategóriákban is – vázolta a trendeket Bagi Bence. A dél-koreai gyártó erőfeszítései tűnnek sikeresebbnek, és a szakértő szerint az év vége felé már olyan áron kerülnek a boltokba a társaság tabletjei, amelyek ebben a vonatkozásban is versenyképessé teszik őket. Az Apple eszközök esetében azonban további radikális árcsökkentésre lenne szükség ahhoz, hogy nagyobb kereslet legyen irántuk. Az IDC elemzője szerint az idén még gyorsan bővül majd a táblagépek piaca, jövőre azonban már lassabb fejlődésre lehet számítani ebben a szegmensben.

A tabletek előretörése az egyik fő oka a személyi számítógépek iránti kereslet visszaesésének. A január-márciusi időszakban asztali gépekből és notebookokból 15 százalékkal kevesebbet adtak el itthon, mint 2012. első három hónapjában. Az asztali gépekből az IDC adatai alapján 26 ezret szállítottak le az első negyedévben, ami öt százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Lényegesen nagyobb volt a visszaesés a hordozható PC-knél, amelyek forgalma 20 százalékkal, 90 ezerre csökkent az év első három hónapjában 2012 hasonló időszakához képest. A személyi számítógép piacon a gyártók rangsorát az első negyedévben a Dell vezette, megelőzve a Lenovo-t és az Asus-t. Jelentős változásra az április-júniusi időszakra sem lehet számítani. A harmadik negyedév ugyanakkor fordulatot hozhat, ugyanis jelentős vállalati és állami beszerzésekre kerülhet sor.

Őrségváltás a mobilpiacon

Alaposan átrendeződött a hazai mobiltelefon piac az elmúlt egy évben. Míg 2012 első három hónapjában a hagyományos készülékek még az értékesítés 52 százalékát adták, addig az idei év első negyedévében már csak 32 százalékát, a fennmaradó rész pedig az okostelefonokra esett – közölte érdeklődésünkre Tóth László, az IDC elemzője. A január-márciusi időszakban 815 ezer mobiltelefont adtak el Magyarországon, ez 4 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az okosmobilok hazai piacán a Samsung a legnagyobb szereplő, részesedése 60 százalékos. A dél-koreai gyártót a Sony, LG, Apple trió követi, nagyjából hasonló számú eladott készülékkel. Abban, hogy 2013. első negyedévében közel 200 ezerrel több okostelefont adtak el, mint egy évvel korábban komoly szerepet játszott, hogy mintegy negyedével visszaesett az ilyen típusú készülékek átlagára.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.