Leginkább az utóbbi zavarja a Nagy Magyar Kassza-bohózat érintettjeit. Szeptember 19-én ugyanis a NAV honlapján megjelent egy közlemény, hogy az adóhatóság csak azt a megrendelés-visszaigazolást fogadja el, amelyben meghatározzák a teljesítési határidőt. A Világgazdaság kérdésére, hogy vajon a hatóság visszamenőlegesen szabálytalannak nyilvánítja-e a megrendelés visszaigazolásokat és tömeges bírságolások elé nézhetnek a kereskedők, a NAV Adószakmai Sajtóiroda azt válaszolta, hogy „a közlemény rendelkezése nem teszi a közlemény kiadása előtt leadott megrendeléseket, megkötött szerződést érvénytelenné. Ha olyan visszaigazolást, illetve szerződést kapott az üzemeltető, amelyben nem szerepel szállítási határidő, a megrendelést felvevő köteles a megrendelőnek a szállítási határidőt utólag írásban meghatározni.”
Szakmai becslések szerint a pénztárgép forgalmazóknak alig több mint ötvenezer megrendelést kell módosítani, hiszen a nevezett dátumig csak annyi gépet rendeltek meg. Az Országos Kereskedelmi Szövetséget (OKSZ) meglepte a bírságolás, hiszen a Nemzetgazdasági Minisztérium augusztus 26 -i nyilatkozata szerint „a pénztárgépcsere kapcsán nem cél a szankcionálás”.
Vámos György, az OKSZ főtitkára ugyanakkor külön kiemelte lapunknak, hogy nincs érvényes határideje a pénztárgépek online kasszákra való cseréjének. Mint mondta, a pénztárgépekről szóló 3/2013. NGM rendelet alapján az átállás határideje 2013. május 1. A hagyományos pénztárgépet használók számára később türelmi időt adtak június 30-ig. Ez módosult később előbb augusztus végére. Azóta pedig nem foglaltak rendeletbe újabb határidőt.
Amint a kereskedelmi szövetség rámutat, a szállítási határidő visszaigazolását csak a NAV kéri, hiszen a pénztárgép rendelet szövege csupán a szerződés, vagy az érvényes visszaigazolás meglétét írja elő. A pénztárgép forgalmazók visszaigazolása ugyanakkor semmiféle biztosítékot nem jelent a pontos, ütemezhető szállításra, mivel jelenleg egyikük sem tudja megmondani, pontosan mikor indulhat meg a folyamatos gyártás felfutása bármelyik típusnál.
Ráadásul hírek szerint alkatrészhiány is lassítja a különféle pénztárgéptípusok sorozatgyártásának indítását. Nem is csoda, hogy egyre több trafikos panaszkodik, hogy a Nemzeti Dohányboltokba megrendelt pénztárgépek nem működnek megfelelően, vagy egyéb szerződést szeg a kasszaszállító, emiatt nem tudnak naponta adatot küldeni az NDN Zrt.-nek. Így viszont természetesen ki vannak téve a bírság kockázatának.
Támogatási anomáliák
A kasszarendelések elhúzódásának döntő oka az új online pénztárgépek drágasága: a kezdeti 170 ezer forintos ár már esett ugyan, de 120 ezer forintnál olcsóbb gép nincs a piacon. A kisvállalkozások többsége viszont 100 ezer forintnál többet nem tud pénztárgépre fordítani, még akkor sem, ha jogosult a gépenkénti 50 ezer forint támogatásra. Ennyiért eddig csak az NGM támogatásával kínálhattak 10 ezer darabot a forgalmazók, amit órák alatt le is kötöttek. Egy másik forgalmazó is kötött ilyen megállapiodást, szintén 10 ezer gépre, de a pénzügyi háttér rendezetlensége miatt ezek nem kerültek piacra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.