BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tudunk még újat nyújtani?

Az NGM szerint Magyarország az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan tud újat, érdekeset nyújtani a látogatóknak. A KSH májusi adatai ezt nem igazolják

Felemás hónapot zárt a turizmus májusban, ugyanis a KSH adatai szerint a külföldivendég-éjszakák száma 4,1 százalékkal csökkent, míg a belföldi 14 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi szinthez képest. „A beutazás enyhe csökkenése mögött két tényező állhat: egyrészt a pünkösdi hosszúhétvége tavaly májusra esett, míg idén június elején volt, másrészt a tavalyi bázis nagyon magas volt” – reagált a Nemzetgazdasági Minisztérium. A beutazó forgalom szerkezete nem változott, az első három helyen Németország, Oroszország és Ausztria áll. Májusban mindhárom vezető piac esetében csökkent a vendégéjszaka-szám: Németországból 10,3, Oroszországból 13,2, Ausztriából pedig 5,8 százalékkal. „Az adatok értékelésekor figyelembe kell venni, hogy tavaly ilyenkor mindegyik országból növekedett a beutazás, Oroszországból például 61,3 százalékkal” – fogalmazott a gazdasági tárca. Ennél azért többről van szó. Az első öt hónapban ugyanis a legfontosabbak közül a német, az osztrák, a brit, a holland, a lengyel és a spanyol piac is gyengült. Az átlagot csak az orosz, a cseh és a szlovák turisták érdeklődése húzza a pozitív tartományba. Az osztrák piac zsugorodása és a cseh bővülése májusban például azt eredményezte, hogy mindkét országból 71 ezer éjszakát töltöttek nálunk a vendégek. Horváth Viktória turizmusért felelős helyettes államtitkár az eredményeket értékelve mégis úgy látja, hogy a beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan tud újat, érdekeset és általában az előzetesen vártnál jóval többet nyújtani a látogatóknak.

Általában júliusban szokta a belföldi vendégéjszakák száma meghaladni a külföldit. Ha idén folytatódik a kedvezőtlen tendencia, akkor ez most már júniusban bekövetkezhet. Látványos az olló záródása: idén májusban 1 millió 197 ezer külföldi éjszaka áll szemben 922 ezer hazaival, tavaly ilyenkor ez 1 millió 241 ezer volt 791 ezer ellenében. A külföldi vendégéjszakák csökkenése elsősorban a fővárosi, nem pedig a vidéki szállodákat érinti. Azért is meglepő a visszaesés, mert májusban több mint 800 ezren fordultak meg a repülőtér termináljain, amire az nyaralási szezont megelőző hónapban még sohasem volt példa a Budapest Airport történetében. „A belföldivendég-forgalom a Tisza-tó kivételével minden régióban bővült. A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 56 százalékos volt, ami 2,5 százalékponttal több az előző évinél” – fogalmaz a KSH. A magyarok körében májusban is a Balaton volt a legnépszerűbb utazási célpont, a 189 ezer vendégéjszaka 13 százalékos növekedést jelent. A jó ár-érték arány miatt az ötcsillagos házak szobáinak igénybevétele kiemelkedő, 74 százalékos volt. A szálláshelyek összes folyó áron számított árbevétele 8 százalékkal volt magasabb, mint a tavalyi év ötödik hónapjában. Összesen 31 milliárd forint bruttó árbevételt értek el.

Fordított tendencia Németországban

A németországi kereskedelmi szálláshelyeken májusban csökkent a belföldi és emelkedett a külföldi vendégéjszakák száma – közölte csütörtökön a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis. A német kereskedelmi szálláshelyek májusban 39,5 millió, az egy évvel korábbival közel megegyező számú vendégéjszakát jelentettek. Ezen belül a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma 9 százalékkal, 6,9 millióra emelkedett, a belföldieké pedig 2 százalékkal, 32,6 millióra csökkent. Január-májusban a vendégéjszakák száma az egy évvel korábbihoz képest 2 százalékkal, 145,9 millióra emelkedett. Ezen belül a belföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma egy százalékkal, 119,9 millióra nőtt.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.