BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meg-megáll az ekáer

A jelek szerint jócskán akad még tennivaló az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszerrel Az ekáer a szerdára virradó éjszakai karbantartás miatt állt le. Szerdán reggel 8-tól a rendszer hat órán keresztül nem működött, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közlése szerint üzemszünet miatt.

A köztartozásmentes cégek adatbázisát mindeközben sajnos nem sikerült összefuttatni az áfacsalások kiszűrésére hivatott rendszerrel. Így az ekáer azoktól is kérte a – tegnap óta kötelező – kockázati biztosíték megfizetését, akik egyébként mentességet élveznek.

A nagy nemzetközi logisztikai szolgáltató cégek is rendszeresen végeznek karbantartásokat, ezek azonban előre tesztelt és előkészített programcsomag-cserék, amelyek általában 20, legfeljebb 60 perc alatt véget is érnek. Ez itt nem sikerül. Megint nem.

Az akut hibajavításokat kivéve az ilyen munkákat a felhasználók védelmében hétvégére kellene időzíteni, és ezekről nem a leállás előtt néhány órával tájékoztatni a cégeket – méltatlankodtak a vállalatok a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaságnak (MLBKT). Volt, aki a kései tájékoztatás miatt hirtelen nem tudott elég embert bevonni a munkába, pedig éjfélig be kellett volna fejezni a komissiózást.

A cégek arra is panaszkodnak, hogy bár ők tájékoztatták külföldi partnereiket az ekáer-re vonatkozó szabályok változásáról, mivel azok nem érhetők el a NAV oldalán angolul és németül, sokan félnek ekáer-szám nélkül elindítani a kamionokat Magyarország felé. A nem kockázatos tételekre vonatkozóan például a jelenleg hatályos 2500 kilogramm és/vagy 5 millió forint alatti határ helyett továbbra is a korábbi, 2500 kilogramm és 2 millió forint szerepel a hatóság honlapján. A NAV ráadásul az ekáer váratlan leállásáról sem azonnal, hanem olykor csak órákkal később tesz ki tájékoztatást – egy mondatot, amiben semmilyen utalás nincs arra, hogy vajon mikor indul újra a rendszer.

Az MLBKT-nál az eddigi problémákat látva azt javasolják: akinek van köztartozásmentességi igazolása, készítsen képernyőmentést, jegyzőkönyvet és indítsa útnak a kamionokat. A szervezetnél ismét felhívták a figyelmet arra: ha az ekáer leáll vagy elérhetetlen, a vállalatok a következő munkanapon pótolhatják a bejelentéseket.

Bonyolult mentesség

A NAV egyedi mentességet biztosít az ekáer-bejelentési kötelezettség alól azoknak a közúti fuvarozóknak, amelyek éves nettó árbevétele 2013-ban elérte vagy meghaladta az 50 milliárd forintot, a saját termelésű készlet értékesítéséből származó nettó árbevétel elérte vagy meghaladta a 40 milliárd forintot, a cég szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban és adószáma nincs felfüggesztve. Aki megfelel ezeknek a kritériumoknak, annak már csak azt kell tételesen bizonyítania: a mentességre a gyártásszervezés sajátosságaira tekintettel, a fuvarozás gyakorisága miatt van szüksége, a belföldi fel- és kirakodási címek közötti távolság legfeljebb 20 kilométer, a napi bejelentési kötelezettség pedig aránytalan terhet róna a cégre.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.