A szakmával ugyanis nem egyeztet senki, így a Világgazdaság által megkérdezett érintettek egyrészt arra várnak, hogy a Miniszterelnökséget vezető miniszter még márciusban benyújtsa az előterjesztését a kabinetnek, másrészt megpróbálják követni és értelmezni a különböző kormányzati megszólalásokat.
Rogán Antal, a kormánypárt frakcióvezetője tegnap például a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában arról beszélt, azt szeretné, ha a legkisebb bevételű cégeknek nem kellene reklámadót fizetniük, mert ez esetükben indokolatlan lenne és felesleges bürokratikus költségeket jelentene. Ez a nulla kulcsos sáv megtartását jelentené.
Jelezte ugyanakkor, hogy az ügyben ütközésre számítanak Brüsszellel, mert az egyik európai uniós hivatal azt szeretné, hogy a legkisebb cégeknek és a legkisebb reklámbevétel után is fizetni kelljen az adót. Vagyis a kormány szerint Brüsszel hibája lesz, ha végül a legkisebb médiacégek a teher miatt megszűnnek. (Eközben a kifogások vélhetően inkább a kulcsok közötti túlzott eltérést kifogásolják, és nem azt, hogy egyáltalán létezik adómentes sáv, vagy sávos rendszer).
Rogán Antal a rádióinterjúban kiemelte: a költségvetésben tervezett körülbelül 7 milliárd forintos reklámadó-bevétel nagyságrendjét tartani kell, ezért beszélt a gazdasági bizottság keddi ülésén 3-5 százalékos intenzitásról, ami nem adókulcsot jelent. Logikusnak nevezte, ha a reklámadó kulcsai csökkennek, akkor az adófizetésre kötelezettek körét kell bővíteni.
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter 5 és 10 százalék közötti reklámadót javasolhat, miközben tárgyalásokat folytatnak arról, hogy a legkisebb bevétellel rendelkező cégek kaphatnak-e mentességet. Nincs még végleges döntés a reklámadó általános kulcsáról Gulyás Gergely, az Országgyűlés fideszes alelnöke szerint sem, szerinte csak annyi biztos, hogy egységes, a jelenlegi legmagasabb reklámadókulcsnál lényegesen alacsonyabbat vezetne be a kormány. Ha pedig az EU versenyjogi és adóügyi részlege jóváhagyja a tervezetet, akkor pedig lenne egy összeghatár, ameddig nem kellene semmit sem fizetni. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb cégek megúszhatnák a fizetést, de a közepes médiavállalkozásoknak a mainál többet kellene fizetniük.
A jelenleg hatályos adószabályok szerint 0,5 milliárd forint alatt 0 százalékos a kulcs, de 5 milliárd forintig is csak 1 százalék, miközben 10, 20, 30 és 50 százalékos kulcs is létezik, utóbbi 20 milliárd forint felett. Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) elnöke szerint 5 százalékos drágulás várható a hirdetési piacon, amit végül a fogyasztó fog megfizetni. A szakember úgy látja: a globális szereplők meglévő versenyelőnyét a hazaiakkal szemben tovább növeli az egységes kulcs. Ugyanis a saját reklám okán minden magyarországi kereskedelmi vállalkozásnak, amely egy zöldséges reklámot kirak, reklámadót kell fizetnie. Az MRSZ álláspontja szerint a reklámadó egyértelműen torzítja a piacot, piaci bizonytalanságot okoz és tovább emeli a belépési korlátot a hazai termékek és szolgáltatásokat forgalmazó cégek számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.