BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább nőtt a hazai PC-piac

A globális trendekre rácáfolva tizedével bővült az első három hónapban a hazai személyiszámítógép-piac az egy évvel korábbihoz képest. A táblagépek forgalma azonban csökkent, több gyártó kiszállhat a legolcsóbb készülékek szegmenséből

Az első negyedévben összesen 149,2 ezer személyi számítógépet adtak el Magyarországon, ami több mint 10 százalékos növekedést jelentett az egy évvel korábbihoz képest – tudtuk meg Bagi Bencétől, az IDC Magyarország elemzőjétől. Az asztali gépek esetében jelentős, 24 százalékos visszaesés volt, az ilyen készülékekből mindössze 22,7 ezret értékesítettek a január-márciusi időszakban. A notebookok forgalma ugyanakkor ötödével nőtt az első három hónapban, 126,5 ezret adtak el belőlük. A gyártók rangsorát továbbra is a Lenovo vezeti a HP előtt, a harmadik helyre azonban az első negyedévben feljött az Asus, megelőzve a Dellt.

A január-márciusi időszakban az egyéni felhasználók vásárlásai mozgatták a piacot, jelentősebb vállalati, illetve állami beszerzésre nem volt példa – számolt be a tapasztalatokról Bagi Bence. Az erős dollár hatása egyelőre nem érződik a személyi számítógépek hazai árain, ami arra utal, hogy a gyártók még raktárkészletükből tudják ellátni a piacot. Az év hátralévő részében ugyanakkor várhatóan már megjelenik ez a hatás, ami az árak emelkedését hozhatja magával – tette hozzá az IDC elemzője.

A magyarországi pc-piac egyelőre szembemegy a globális trendekkel, világszinten ugyanis folyamatosan zsugorodik ez a szegmens. Az IDC elemzése szerint az év első három hónapjában 68,5 millió személyi számítógépet adtak el világszerte, ez 6,7 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A piackutató közlése szerint 2009 óta nem adtak el ilyen kevés pc-t az év első három hónapjában. A csökkenés több tényezőre vezethető vissza, így például 2014 első felében a forgalmat jelentős mértékben megdobta, hogy a Windows XP támogatásának megszűnése miatt sok vállalkozás és magánszemély döntött számítógépe lecserélése mellett. Emellett több régióban a gazdasági nehézségek, valamint az árfolyamingadozás is negatívan befolyásolták az értékesítést. Az IDC elemzése szerint Japánban például 44 százalékos volt a visszaesés éves összehasonlításban, ugyanakkor az Egyesült Államokban a jelek szerint stabilizálódik a helyzet, ott mindössze egy százalékos csökkenést mért a piackutató cég.

Míg a személyi számítógépeknél eltérő trendek tapasztalhatók itthon és világszinten, a tabletek szegmensében a globális folyamatoknak megfelelően Magyarországon is zuhanás volt az első negyedévben. Összesen 98,3 ezer ilyen készüléket adtak el itthon, ami 10 százalékos visszaesést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A már több negyedéve tartó csökkenés miatt több gyártó is azt fontolgatja, hogy beszünteti a legolcsóbb táblagépek gyártását, mivel nem éri meg számukra, hogy jelen legyenek ebben a szegmensben – tette hozzá Bagi Bence.

Globálisan 47,1 millió tabletet értékesítettek a január- márciusi időszakban, ami 5,9 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Ez egyébként nagyobb visszaesést jelent, mint amit 2014 utolsó negyedévében mért a piackutató, akkor ugyanis mindössze 3,2 százalékos volt a zuhanás a 2013 októbere és decembere közötti értékhez viszonyítva.

Zuhanás a régióban

Az első negyedévben mindössze 2,7 millió táblagépet adtak el Közép- és Kelet-Európában (KKE) az IDC adatai szerint, ami 20 százalékos zuhanást jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A jelentős visszaesésben több tényező is szerepet játszott, ám valószínűleg a legnagyobb hatása az ukrajnai válságnak volt, ami miatt nem csak Ukrajnában, de Oroszországban is nagyot csökkent a kereslet. Emellett a térség valutáihoz képest sokat erősödő dollár sem könnyítette meg a gyártók és forgalmazók dolgát, hiszen így eszközeiket csak magasabb áron tudtak eladni.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.