Erőteljesen visszaesett a nagyvállalatok beruházási szándéka: a hazai nagy cégek alig több mint harmada tervez fejlesztést a következő egy év során – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési indexének legfrissebb, lapunkhoz tegnap eljuttatott adataiból. A nagyvállalati növekedési index legfrissebb adatai alapján a Magyarországon működő nagyvállalatoknak jelenleg csupán 37 százaléka tervez beruházást a következő egy évben.
– A K&H-nak a kétmilliárd forint éves árbevételt meghaladó hazai vállalatok döntéshozóinak visszajelzésein alapuló nagyvállalati növekedési indexe gyakorlatilag a vállalati szektor beruházási szándékának folyamatos csökkenését mutatja. Egy év alatt 45-ről 63 százalékra ugrott azoknak a vállalatoknak az aránya, amelyek semmilyen fejlesztést nem terveznek. Ez tehát azt jelenti, hogy míg egy éve a nagyvállalatoknak kevesebb mint fele jelezte, hogy nem tervez új beruházást, addig ma már a szektor túlnyomó többségére ez jellemző – közölte a felmérés adatai kapcsán Peter Roebben, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
A megvalósítandó beruházásoknál legnagyobb arányban továbbra is technológiafejlesztésre (19 százalékos arányban) és kapacitásbővítésre (12 százalék) készülnek a cégek, habár mindkét célnál szintén jelentősen visszaesett a szándék. A beruházási hajlandóság számottevő csökkenésének hátterében az áll, hogy a vállalatok döntő többsége – háromnegyede – a következő egy évben nem változtat a fejlesztésekre fordítandó költségeken, és csupán minden ötödik cég tervezi növelni azt. Leginkább a Nyugat-Magyarország régióban várható, hogy emelik a fejlesztésekre szánt ráfordításokat – itt a megkérdezettek 27 százaléka számolt be erről –, míg a keleti és a fővárosi cégeknél ez az arány jóval alacsonyabb, 21, illetve 17 százalékos.
A vállalatok tervezett beruházási aktivitása igen meghatározó a vállalati hitelpiac alakulásának szempontjából is.
– A kutatásban részt vevők visszajelzései alapján egyértelműen az látszik, hogy a fejlesztések csökkenésével párhuzamosan a hosszú távú hitelekben gondolkodó cégek aránya is nagymértékben csökkent. Csak az elmúlt negyedévben 54-ről 59 százalékra ugrott azoknak az aránya, akik egyáltalán nem gondolkodnak ilyen finanszírozásban. Márpedig ez azt jelenti, hogy az év hátralevő részében nem várható a vállalati hitelállomány bővülése – mondta az üzletágvezető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.