A két évtized alatt nagy műgonddal felépített vállalatbirodalom ékköveinek eladásával szerezhet pénzt a Volkswagen-konszern a károsanyag-kibocsátási botrány tetemes számlájának részbeni rendezéséhez. A globális eladási statisztikák élén a Toyotát az idén felváltó német konszern 12 márkából álló portfóliója szakértők szerint jelentős átalakítás előtt áll. A cégóriás a kialakult helyzetben nem engedheti már meg magának azt a luxust, hogy a húzó márkái által megtermelt profitot olyan veszteséges leányvállalatainak életben tartására fordítsa, mint a spanyol Seat, a luxusautó-gyártó Bugatti, Bentley és Lamborghini, az olasz motorgyártás egyik büszkeségének számító Ducati vagy a teherszállító járműveket gyártó MAN. A dízelbotrány 30 milliárd eurósra becsült kárainak megtérítéséhez, a környezetbarátnak nem minősíthető 11 millió autójának műszaki átalakításához szükséges források nem teremthetők elő csak a beruházások már bejelentett átértékeléséből és némelyik elhalasztásából vagy eltörléséből, sem a javításokhoz első körben elkülönített 6,5 milliárd eurós tartalékból.
Sok VW-márka jelvénye szépen csillog ugyan a vitrinben, de ezek távolról sem illeszkednek a konszern „pénzcsináló filozófiájába” – hangsúlyozta a Bloombergnek Stefan Bratze, a Bergisch Gladbach-i Műszaki Egyetem autóipari intézetének igazgatója, aki szerint első körben a luxusmárkákat lehetne kiszórni a portfólióból, leszámítva természetesen az érinthetetlen kategóriába tartozó Porschét. Ilyen szándék azonban – egyelőre – nem fogalmazódott meg Matthias Müllerben, a botrányba belebukott Martin Winterkorn vezérigazgató utódjában, szerinte forradalmi változásokra nem lesz szükség, anélkül is kezelni tudják a problémáikat.
A luxusautó-portfólió 2012-ben a Ducati 860 millió euróért történő felvásárlásával vált teljessé. Bár pénzügyi adatokat márkák szerinti lebontásban nem közöl a VW, annyit tudni lehet, hogy a brit Bentley üzemi eredménye az első fél évben 43 százalékkal 54 millió euróra esett vissza a kínai keresletcsökkenés nyomán. A Lamborghini és a Bugatti valahol a nyereségesség határán balanszírozhat. Utóbbi márka egymillió eurónál többe kerülő modelljei után sem kapkodnak, a VW-nek a Bugattihoz fűződő jogok hét évvel ezelőtti megszerzése óta egyetlen cent nyereséget sem hozott a legendás név. Ezt a teljesen fölösleges vételek közé sorolják az iparági elemzők – persze csak pénzügyi értelemben.
A nehézjárműveknél is érdemes lesz körülnézni. A német MAN és a svéd Scania integrálása sem hozott eddig egyetlen cent megtakarítást a wolfsburgiaknak, pedig a szinergia kiemelt szempont volt a vásárláskor. A MAN továbbra is szenved, az első féléves profit 17 százalékkal 185 millió euróra esett vissza. Stefan Bratze szerint logikus lenne kiszervezni teherautó-gyártó portfóliót – a VW többségi részesedésének megtartása mellett. Bár eddig a VW a többi részvényes kiszorítását tartotta szem előtt, Matthias Müller felülbírálhatja a régi vezetés ezen döntéseit.
A Seat dolgozói sem lehetnek nyugodtak, de az utóbbi hét év mindegyikét veszteséggel záró márka túlélési esélyeit javítja, hogy jövőre városi terepjárójával (SUV) robbanthat a piacon, a modellt ráadásul a Skoda csehországi gyárában készítik majd. A Seat és a Skoda valamilyen összevonása értelmes megoldás lenne költségcsökkentési szempontból, más kérdés, hogyan lehetne ezt a falatot lenyomni a VW-konszern húsztagú felügyelőbizottságában ülő tíz szakszervezeti delegált torkán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.