Autónként 99 dollár az ára annak, hogy átverték a dél-koreai Volkswagen tulajdonosokat. A szöuli környezetvédelmi minisztérium elsőként szabott ki konkrét bírságot a károsanyag-kibocsátási botrány főszereplőjére, miután saját mérései is igazolták, hogy a német autógyártó-csoporthoz tartozó márkák dízeles modelljeiben durván manipulálták emissziós értékeket. A 12,31 millió dolláros, a helyi járműszektorban rekordot jelentő bírság mellett arra is kötelezték a Volkswagen Koreát, hogy január 6.-ig dolgozza ki a csalással érintett 125,5 ezer autójára vonatkozó átalakítások terveit és menetrendjét.
A bírság kiszabásánál azt is figyelembe vették, hogy az eset az importautók megítélésére is negatívan hat. Sokakat eltántoríthat a külföldi kocsik megvásárlásától, ezzel tompítaná a versenyt, még ha ez épp a helyiek, főképp a Hyundai és a Kia malmára hajtaná is a vizet. Bár a Reutersnek nyilatkozó koreai elemzők szerint markáns átrendeződést ez a bírság nem hoz a piaci részesedéseknél, a számok egyelőre mást mutatnak: az importjárművek aránya a világ tizenegyedik legnagyobb autópiacán a szeptemberi 15,7 százalékról októberben 12,3 százalékra, több mint két éves mélypontra esett vissza.
A VW eladásai ezalatt 2901-ről 947 darabra csökkentek, s az importon belüli részesedésük 14,2 százalékról 5,4 százalékra zsugorodott. A koreaiak egyébként nem diszkriminálnak, áprilisig 15 másik autógyártó dízel modelljeinek károsanyag-kibocsátását is letesztelik. A koreai bírság amúgy meglehetősen szerény, ha azt vesszük, hogy az amerikai jogszabályok az ottani, legalább félmillió megbütykölt VW, Audi, Porsche után 18 milliárd dolláros büntetést is kiróhatnának a német autógyártóra. Az amerikaiak azonban csak most kezdtek el számolgatni, kérdéses, hogy az autótulajdonosok számára felkínált 500 dollár készpénz és 500 dolláros, a VW-nél beváltható szervizutalvány mennyire lágyítja meg a döntéshozók szívét.
A Volkswagennél szerdán bejelentették, hogy képesek lesznek viszonylag egyszerű megoldásokkal megfeleltetni a botrányban érintett modelljeiket az Európában honos emissziós szabványoknak. Az 1,6 literes dízeleknél egy szoftverfrissítés, valamint egy a papírtörlők hengerére emlékeztető áramlásmódosító csőnek a rendszerbe illesztése elegendő lesz ehhez. A 2,0 litereseknél elég az átprogramozás, az 1,2 litereseknél még dolgoznak a módszeren, vélhetően ott is szoftveresen kezelik a problémát. Az átalakítás a gyártó szerint nem érinti a kocsi teljesítményét és fogyasztását, ám beismerték, hogy erre azért nem vállalnak garanciát.
Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Esseni Egyetem professzora szerint a visszahívások európai költségvonzata félmilliárd eurós lehet, ami a töredéke annak a 6,7 milliárd eurónak, amit erre a célra félretettek. Az átalakításokat januártól kezdik meg Európában, de az említett technikai megoldás az Egyesült Államokban - a jóval szigorúbb nitrogénoxid határérték miatt - kevés lesz. Sok ideje ott sincs a Volkswagennek: a kaliforniai hatóságok csütörtökön közölték, hogy 45 napot adnak a megfelelő módszer megtalálásához - írja a The New York Times.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.