BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

VW: indulhat a szoftverfrissítés

Négy százalékkal erősödött a Volkswagen AG részvényárfolyama a Die Welt hírére, miszerint a német közlekedésbiztonsági hatóság megfelelőnek találta és engedélyezte a dízelbotrányban érintett autók átalakítását. Ennek értelmében a VW-nek 2,46 millió Németországban futó autóját kell januártól ütemezetten visszahívnia és kijavítania. Különösen jó hír a VW számára, hogy az esetek többségben egyszerű szoftverfrissítéssel kiküszöbölheti az alapproblémát, és a károsanyag-kibocsátást a szabványok által megengedett szint alá szoríthatja. A mérési eredményeket meghamisító szoftverrel szerelt autók száma 11 millió, ebből 8,5 millió fut Európában. A konszern a javításokra 6,7 milliárd eurót tartalékolt, ebből kényelmesen ki tud jönni. A szervizekbe 1,54 millió Volkswagent, 532 ezer Audit, 287 ezer Skodát és 104 ezer Seatot rendelnek vissza.

Ha a felvázolt műszaki megoldás sikeres lesz, Európa-szerte alkalmazni fogják, de erről később hoznak döntést. Alexander Dobrindt közlekedési miniszter megerősítette, hogy az 1,2, az 1,6 és a 2,0 literes motorok kijavítására a vonatkozó tervet elfogadták, míg az Amerikában megbukott 3,0 literesek javításán még dolgoznak Wolfsburgban. A tárcavezető leszögezte: a VW-nek mielőbb megnyugtatóan rendeznie kell az ügyet, emiatt a fogyasztókat semmilyen hátrány sem érheti. Hozzátette: pár hete kötelezték a VW-t minden szoftveresen manipulált dízelautójának a visszahívására, ez történik most meg.

Abból a 2 milliárd euróból sem sok marad, amit a november elején kipattant szén-dioxid-botrányban érintett 800 ezer autó kijavítására tartalékolnak. Esetükben a szén-dioxid-kibocsátást „mérték el”, és erre alapozva a valóságosnál jóval kedvezőbb fogyasztási értékekkel árulták a modelleket. A Bild am Sonntagnak a lemondott Martin Winterkorn VW-vezér környezetéből származó értesülései szerint a felső vezetés előtt a probléma régóta ismert volt, noha ezt is őszinte megdöbbenéssel vették tudomásul.

Már tavaly tudtak arról, hogy egyes modellek fogyasztása köszönő viszonyban sincs a hivatalosan feltüntetettel, de Winterkorn a problémát a legnagyobb darabszámban érintett modell, a VW Polo TDI 1,4 BlueMotion értékesítésének idén tavaszi leállításával gondolta megoldani. Ezt feltűnésmentesen megtehették volna, hiszen a modell már túljutott fénykorán, forgalma visszaesett. A VW szóvivője a Reutersnek megerősítette, hogy a 2012-től gyártott Polo szén-dioxid-kibocsátását is tesztelik. Bár tudott róla, a VW elhallgatta a tulajdonosok előtt járművük hibáját, ami átlagosan 18 százalékos többletfogyasztást okozott. Nemcsak a régi Polók gyártása, az újaké is szünetel december 17. és január 11. között, mivel a kereslet visszaesésére és a karbantartásokra hivatkozva az eddig szokásos egy hét helyett bő három hétre szabadságolják az európai VW-gyárak dolgozóit.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.