BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Feláldozta amerikai vezérét a VW

Közös megegyezéssel távozik posztjáról Michael Horn, a Volkswagen amerikai leánycégének vezetője. A döntés meglepetést keltett, mivel az amerikai üzletet felvirágoztató Hornhoz ragaszkodtak a VW ottani független kereskedő partnerei, jelezve hogy eltávolítása katasztrofális következményekkel járna a forgalom számára. Lobbizásuk eredménytelen volt. Lapértesülések szerint a céget 2014 januárja óta vezető Horn hirtelen leváltását különösen nem kellett indokolni, hiszen a dízelbotrány tavaly szeptemberi kirobbanása után a VW márka eladásai folyamatosan csökkentek, igaz számos modell értékesítését a vizsgálatok idejére maga a konszern rendelte el. A legnagyobb, 13 százalékos havi visszaesést februárban mérték. A dízelek részaránya korábban 20 százalék volt VW amerikai forgalmában. A botrányban érintett másik két „családtag”, az Audi és a Porsche eladásai ugyanakkor nem estek vissza, sőt.

A valós károsanyag-kibocsátást szoftveresen meghamisító Volkswagen nevében Horn volt az, aki számos alkalommal nyilvánosan kért bocsánatot az amerikaiaktól a csalás miatt, s mind a szakma, mind az elemzők körében hiteles figurának számított. Azt nem lehet felróni neki, hogy az amerikai környezetvédelmi hatósággal (EPA) a többszöri határidő ellenére máig sem sikerül megállapodni az érintett 600 ezer autó kijavításának módjáról. A botrány felelőseit Wolfsburgban kell keresni, Hornnak a tűzoltó szerep jutott. A vezérigazgató januárban azt hangsúlyozta, hogy a VW-tulajdonosoknak csak egy viszonylag kis hányada cserélné le autóját, azaz a többség ragaszkodik a kocsijához, s a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő átalakítás után megtartaná azt.

Ezzel a cserével járó hatalmas kiadástól szabadulna meg a VW – amennyiben erre kötelezné őket az EPA. Egyelőre 7,4 milliárd dollárt tartalékoltak a botránnyal kapcsolatos műszaki és jogi kiadásokra, de már többször is jelezték, hogy ez kevés lesz – emlékeztet írásában a Bloomberg.

A VW amerikai jövőjét illetően erős kétségek fogalmazódtak meg. A Volkswagen-kereskedőket tömörítő amerikai szakmai szervezet elnöke, Alan Brown garanciákat kért a konszern vezetésétől arra, hogy a korábban már rögzített időben megkapják majd az új fejlesztésű modelleket. Brown erről vasárnap személyesen tárgyal velük Wolfsburgban. Ha a kereskedők április eleji éves találkozójáig nem kapnának biztosítékokat erre, annak beláthatatlan következményei lennének – jelezte az elnök. A hálózatnak ugyanis 2018-végéig 800 ezer Volkswagent kellene értékesítenie az amerikai piacon, ami rendkívül ambiciózus cél. A németeknek már más sem hiányzik, hogy saját kereskedői is ellen forduljanak. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.