BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Félmillió autót vásárolhat vissza a Volkswagen

Visszavásárolja a dízelbotrányban érintett félmillió, Amerikában futó autóját a Volkswagen (VW) – értesült a Reuters. Pontosabban ezt a lehetőséget is felajánlja a San Francisco szövetségi bíróság elé csütörtökön terjesztett egyezség tervezete szerint. A cég ehhez létrehoz egy kárenyhítési alapot több mint egymilliárd dollárral. Arról, hogy milyen módszer alapján vásárolnák vissza a gépkocsikat, arról annyit tudott meg a Reuters, hogy a járműnek az emissziós botrányt megelőző napokban számított értékét veszik alapul, de erre még „rápakolnak” egy nem részletezett összeget. A Die Welt egységesen 5000 dollárról tud, de ezt nem erősítették meg a lapnak. A Kelley Blue Book kutatócég 7 milliárd dollárra teszi visszavásárlás teljes számláját.

Kárenyhítést azok a tulajdonosok is kapnak, akik megtartják autójukat a hiba – VW költségére történő – kijavítása után is. Nem kell sietni: a tulajdonosoknak két évük lesz rá, hogy döntsenek járművük sorsáról. Az viszont még nem tudható, hogy a visszavásárolt autókat újraértékesítheti-e az Egyesült Államokban a VW. Az optimális javítási technológiában sem jutott még egyezségre a VW az amerikai környezetvédelmi hatósággal (EPA).

Mint ismert, az európainál szigorúbb amerikai károsanyag-kibocsátási előírásokat csak egy csaló szoftver közbeiktatásával tudta teljesíteni a Volkswagen-csoport, ám tavaly szeptember közepén fény derült a manipulációra és világbotrány lett az ügyből. A Volkswagen beismerte a csalást, az árfolyam megroppant, a vezetés felállt, s a cégnek gigantikus kártérítést kell majd fizetnie, nem is szólva a műszaki javításának horribilis költségeiről. Első körben a VW-csoport 6,4 milliárd eurót tartalékolt a kiadásokra, de ez nyilvánvalóan kevés lesz. Egyedül az amerikai kötelezettségek teljesítése többet visz el, ha a kiszabható bírság maximális, 18 milliárd dolláros értékét nézzük. Igaz, ez precedens nélküli lenne, és elemzők szerint nagyobb kárral járna, mint amekkorát a levegóbe juttatott plusz szennyezőanyag okozott. (Megjegyzendő, hogy a VW csalással érintett autói hét hónappal lelepleződésük után is korlátozások nélkül róhatják az amerikai utakat.) Az eddigi legnagyobb bírságot a Hyundai-Kia kapta tavalyelőtt, a dél-koreaiak 100 millió dollárt fizettek a levegőtisztasági szabályok megsértéséért – írja a Bloomberg.

A cserelehetőség a 2009 óta forgalomba helyezett 2.0 literes Golfokat, Jettákat és Audi A3-asokat érinti, de nem vonatkozik a 3.0 literes motorokkal szerelt 80 ezer Audi, Porsche és VW városi terepjáróra (SUV), az már vállalhatatlanul nagy terhet jelentene a cég számára. A tőzsdén jól fogadták a fejleményeket, a VW Amerikában jegyzett részvényei 6 százalékkal értékelődtek fel.

Nem tisztázott, hogy a bíróság előtti megegyezés az érintettek mely körére terjed ki. Az EPA és a közlekedési hatóságok mellett a károsultak megbízásából fellépő egykori FBI igazgató, Robert Muller is részt vesz az egyeztetéseken. Az sem tudható, hogy a küszöbön álló egyezség mennyiben befolyásolja az Igazságügyi Minisztérium által januárban, a fogyasztók megtévesztése miatt indított per kimenetelét. A felelősség megállapítására irányuló bűnügyi vizsgálat természetesen független a San Franciscó-i bíróság döntésétől. Mindenesetre Martin Winterkorn, a VW-csoport botrányba belebukott vezérigazgatójáról kiderült, hogy már 2014-ben tudott a csalássorozatról, de azt a botrány kipattanásáig eltitkolták a közvélemény elő. A VW-csoport modelljei közül 11 milliót érint a csalás, közülük 8,5 millió Európa útjain fut.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.