Visszavásárolja a dízelbotrányban érintett félmillió, Amerikában futó autóját a Volkswagen (VW) – értesült a Reuters. Pontosabban ezt a lehetőséget is felajánlja a San Francisco szövetségi bíróság elé csütörtökön terjesztett egyezség tervezete szerint. A cég ehhez létrehoz egy kárenyhítési alapot több mint egymilliárd dollárral. Arról, hogy milyen módszer alapján vásárolnák vissza a gépkocsikat, arról annyit tudott meg a Reuters, hogy a járműnek az emissziós botrányt megelőző napokban számított értékét veszik alapul, de erre még „rápakolnak” egy nem részletezett összeget. A Die Welt egységesen 5000 dollárról tud, de ezt nem erősítették meg a lapnak. A Kelley Blue Book kutatócég 7 milliárd dollárra teszi visszavásárlás teljes számláját.
Kárenyhítést azok a tulajdonosok is kapnak, akik megtartják autójukat a hiba – VW költségére történő – kijavítása után is. Nem kell sietni: a tulajdonosoknak két évük lesz rá, hogy döntsenek járművük sorsáról. Az viszont még nem tudható, hogy a visszavásárolt autókat újraértékesítheti-e az Egyesült Államokban a VW. Az optimális javítási technológiában sem jutott még egyezségre a VW az amerikai környezetvédelmi hatósággal (EPA).
Mint ismert, az európainál szigorúbb amerikai károsanyag-kibocsátási előírásokat csak egy csaló szoftver közbeiktatásával tudta teljesíteni a Volkswagen-csoport, ám tavaly szeptember közepén fény derült a manipulációra és világbotrány lett az ügyből. A Volkswagen beismerte a csalást, az árfolyam megroppant, a vezetés felállt, s a cégnek gigantikus kártérítést kell majd fizetnie, nem is szólva a műszaki javításának horribilis költségeiről. Első körben a VW-csoport 6,4 milliárd eurót tartalékolt a kiadásokra, de ez nyilvánvalóan kevés lesz. Egyedül az amerikai kötelezettségek teljesítése többet visz el, ha a kiszabható bírság maximális, 18 milliárd dolláros értékét nézzük. Igaz, ez precedens nélküli lenne, és elemzők szerint nagyobb kárral járna, mint amekkorát a levegóbe juttatott plusz szennyezőanyag okozott. (Megjegyzendő, hogy a VW csalással érintett autói hét hónappal lelepleződésük után is korlátozások nélkül róhatják az amerikai utakat.) Az eddigi legnagyobb bírságot a Hyundai-Kia kapta tavalyelőtt, a dél-koreaiak 100 millió dollárt fizettek a levegőtisztasági szabályok megsértéséért – írja a Bloomberg.
A cserelehetőség a 2009 óta forgalomba helyezett 2.0 literes Golfokat, Jettákat és Audi A3-asokat érinti, de nem vonatkozik a 3.0 literes motorokkal szerelt 80 ezer Audi, Porsche és VW városi terepjáróra (SUV), az már vállalhatatlanul nagy terhet jelentene a cég számára. A tőzsdén jól fogadták a fejleményeket, a VW Amerikában jegyzett részvényei 6 százalékkal értékelődtek fel.
Nem tisztázott, hogy a bíróság előtti megegyezés az érintettek mely körére terjed ki. Az EPA és a közlekedési hatóságok mellett a károsultak megbízásából fellépő egykori FBI igazgató, Robert Muller is részt vesz az egyeztetéseken. Az sem tudható, hogy a küszöbön álló egyezség mennyiben befolyásolja az Igazságügyi Minisztérium által januárban, a fogyasztók megtévesztése miatt indított per kimenetelét. A felelősség megállapítására irányuló bűnügyi vizsgálat természetesen független a San Franciscó-i bíróság döntésétől. Mindenesetre Martin Winterkorn, a VW-csoport botrányba belebukott vezérigazgatójáról kiderült, hogy már 2014-ben tudott a csalássorozatról, de azt a botrány kipattanásáig eltitkolták a közvélemény elő. A VW-csoport modelljei közül 11 milliót érint a csalás, közülük 8,5 millió Európa útjain fut.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.