Június 23-án ötven nyomozó szállt ki hat német autóipari társaság irodáiba, hogy egy feltételezett acélkartellről gyűjtsön bizonyítékot. A német versenyhivatal kedden közölte, hogy az acélárakra kötött megállapodás gyanújával indított nyomozást többek közt a Daimler, a BMW, a Volkswagen, a Robert Bosch és a ZF Friedrichshafen ellen. A gyanú szerint a legnagyobb német autógyártók és a világ két vezető autóipari beszállítója megállapodtak arról, mennyit fizetnek a járművekben használt acélipari termékekért. Mindez kellemetlenül érintheti a német autógyártást a VW kibocsátási botránya után, főként, hogy a manipuláció gyanúja más márkák esetében is felmerült.
Az érintett cégek megerősítették a vizsgálat és az irodáik átkutatásának tényét, ám csak annyit közöltek, hogy együttműködnek a hatóságokkal, minden további kommentárt pedig későbbre ígértek. „Azon dolgozunk, hogy tisztázzuk a helyzetet” – mondta a BMW szóvivője a The Wall Street Journal beszámolója szerint. A Robert Bosch szóvivője pedig arról beszélt, hogy a társaság segíti a versenyhatóságot az ügy tisztázásában, hiszen „az egyik legfontosabb elve a törvények betartása”.
A német versenyhivatal egyelőre nem sok részlettel szolgált, annyit mondtak: elegendő ok van azt feltételezni, hogy a vállalatok az acélvásárlások területén megsértették a trösztellenes szabályokat. Ha a gyanú bebizonyosodik, az autógyárak tetemes összeg kifizetésének nézhetnek elébe: a német versenyhatóság akár az éves árbevétel 10 százalékára rúgó bírságot is kiszabhat. A legnagyobb versenyhatósági bírságot egy cementkartell ügyében szabták ki: 700 millió eurót (ám ezt később 400 millióra mérsékelték).
Egyelőre nincs becslés sem arra, mekkora kárt okozhatott az árrögzítéssel az acéliparnak a hat cég. Annyi biztos: az autógyártás a német acélipar legnagyobb vásárlója. A Német Acélipari Szövetség adatai szerint az elmúlt év acélértékesítése 37,8 milliárd euró (közel 12 ezer milliárd forint – vagyis a magyar költségvetés méretével összemérhető összeg) volt, ennek a 26 százalékát adták az autóipari megrendelések. Az ágazat társaságai ráadásul épp a járműgyártók miatt vannak nyomás alatt: az autóipar folyamatosan bővíti a helyettesítő anyagok körét, hogy minél nagyobb súlycsökkentést érjen el.
A gyártók egyre inkább alumíniumot vagy szénszálas anyagokat használnak fel, hogy mérsékeljék a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást.
Az acélipari társaságok is visszafogottan kommentálták a számukra is meglepő hírt. A Salzgitter AG szóvivője azzal hárította el a The Wall Street Journal érdeklődését, hogy a vizsgálat csak most kezdődött el. Szavai szerint az autóiparnak a termékeik 15 százalékát értékesítik, „mindenki vásárol mindenhonnan” – mondta az érintettségről. A Thyssenkruppnál azt mondták, nem volt tudomásuk a számukra potenciálisan kárt okozó árrögzítő megállapodásról, és hangsúlyozták, hogy a részletek megismerése után tudnak nyilatkozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.