BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Menthetetlenek a Volkswagen dízelei

Lassan egy éve, hogy a Volkswagen lebukott Amerikában a környezetszennyező dízeleivel, de a félmillió autóból máig egyet sem javítottak meg. Lehet, hogy nem is fognak

Nincsen egyelőre olyan gazdaságos műszaki megoldás, amellyel Volkswagen-csoport dízelbotrányba keveredett modelljei maradéktalanul ki tudnák elégíteni a rendkívül szigorú amerikai károsanyag-kibocsátási előírásokat. Magyarán: az Egyesült Államokban 2009-től forgalmazott mintegy 540 ezer, 2,0 literes motorral szerelt VW Golf, Beetle és Jetta ilyen értelemben menthetetlen, jobban mondva tökéletesíthetetlen. A Kaliforniai Levegőtisztaság-védelmi Tanács (CARB) becslései szerint a megjavított Volkswagenek károsanyag-kibocsátása 80-90 százalékkal csökkenne ugyan, de ennek az az ára, hogy a levegőbe eregetett nitrogén-oxidok mennyisége a negyvenszeresére nőne, vagyis a helyzet cseppet sem lenne jobb.

Nem véletlen, hogy a németek által beterjesztett műszaki megoldások egyikére sem bólintott még rá az emissziós értékekkel történt csalást tavaly szeptemberben leleplező környezetvédelmi hatóság (EPA), s a VW is egyre inkább hajlik a kifogásolt típusok visszavásárlására, és vezeklésképpen dollármilliárdokkal támogatná levegőtisztasági programokat. A Volkswagen június 28-án 15,3 milliárd dollár értékű megállapodást kötött az amerikai hatóságokkal, melynek értelmében tízmilliárd dollárért visszavásárolja azokat az autókat, amelyre csalódott tulajdonosaik nem tartanak igényt, emellett 2,7 milliárd dollárért támogatja a kaliforniai légszennyezettséget csökkentő beruházásokat és programokat, és kétmilliárdot a tiszta technológia kidolgozására ajánl fel.

A VW 44 szövetségi államban 603 millió dollárt költ a fogyasztói perek és panaszok rendezésére. A gyártó és a kormány, valamint az átvert tulajdonosok közötti egyezséget várhatóan a jövő héten hagyja jóvá az illetékes kaliforniai bíróság. A felek abban is egyetértenek, hogy az autó­tulajdonosoknak a legcsekélyebb kellemetlenséget okozhatják csak a javítások során, már amennyiben ezekre sor kerül. A megegyezés értelmében a Volkswagen azt vállalta, hogy 2019. június végéig a járművek 85 százalékát megfelelteti az emissziós előírásoknak.

Ahány százalékponttal kevesebb autó lesz addigra kész, annyiszor 85 millió dollárt kell majd fizetniük a németeknek a környezeti károk mérséklésére szolgáló alapba, s ha a kaliforniai rendszámú VW-knál is alacsonyabb lenne a javítási arány, akkor százalékpontokként 13,5 millióval gyarapodna az alap – írja a Bloomberg. A büntetési összeg olyan magas, hogy a cégnek inkább megéri összegyűjteni és bezúzatni a hiányzó mennyiséget, ez kétségtelenül meggyorsítaná a környezetterhelő dízelek eltüntetését az utakról. Az egyezséget úgy hozták tető alá, hogy nemcsak a múltbeli, hanem a forgalomban maradó autók jövőbeni többletszennyezését is kompenzálja, és motiválja a VW-t a gyors munkára. A CARB elnöke szerint a tárgyalásokon a VW igyekezett mindenkit meggyőzni arról, hogy a technikai megoldásai működőképesek.

Mary Nichols hozzátette: nagy kérdés az emissziócsökkentő megoldás tartóssága is, arra a VW-nek a régebbi típusoknál 190, az újabbaknál pedig 240 ezer mérföldre kellene garanciát nyújtania, azaz gyakorlatilag a jármű „élete” végéig. Már ha az egyes államok nem döntenek úgy, hogy kitiltják útjaikról ezeket a járműveket. A Volkswagen visszavásárlási kötelezettsége a 2015. szeptemberi, a botrány kirobbanása előtti piaci árra vonatkozik, de efelett is még kompenzálnia kell a tulajdonosokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.