Van-e valaki, aki azért pártolna át az Auditól, a BMW-től vagy a Mercedestől a Volvóhoz, mert az hasonló felhasználói élményt nyújt? A válasz nem egyértelmű, mindenesetre a svédek az XC90-es után ismét bizonyították, hogy más területekre helyezik a hangsúlyokat, mint a németek. Az S80-as helyébe lépő S90-es limuzin és a V70-es utódjának tekinthető V90-es kombi a vetélytársakkal ellentétben csak négyhengeres motorokkal lesz elérhető, a teljesítményskála 150-től 407 lóerőig terjed (utóbbi a 45 kilométeres elektromos hatótávolságú T8-as plug-in hibrid lesz). Mindegyik blokk 2,0 literes.
A D5-ös jelű csúcsdízelt kipróbálva egyértelmű volt, hogy a hangszigetelés csodákra képes: csak 3000-es fordulat felett azonosítható, hogy mit kell tankolni az autóba – persze a hathengeresek mély hangjáról le kell mondani. A Volvo mérnökei komoly hangsúlyt helyeztek arra, hogy a kisebb méretű egységek is hozzák az öblösebb motorok rugalmasságát. Míg az Audi elektromos légsűrítővel szünteti meg a dízelmotorok rákfenéjének tekinthető turbólyukat, addig a Volvo által szabadalmaztatott Power Pulse miatt olyan a 235 lóerős, ikerturbós D5-ös karaktere, mintha egy izmos, szívó benzines lenne, annyira közvetlenül reagál a gázra. Ezek után megkérdőjelezhető a T6-os benzines létjogosultsága, ugyanis hiába kettős feltöltésű a blokk, érzésre semmivel sem dinamikusabb, csak a fogyasztása jóval magasabb.
Szépen és egyenletesen húz, de a 320 lóerőt túl diszkréten tálalja, a katalógusadatok potensebbnek mutatják a valóságnál. Mivel a D5-öshöz és a T6-oshoz is alapáron jár a BorgWarner Haldex-rendszerű összkerékhajtása, a volánon megjelenő hajtási befolyás ismeretlen fogalom. A váltó a japán Aisintól érkező nyolcfokozatú automatikus – a 150, illetve a 190 lóerős bázisdízelek kivételével –, finoman kapcsol, de azért zavarba lehet hozni.
A két modell az XC90-esnél is használt platformra épül sok pozitív változással: az egyenes futás fényévekkel jobb, illetve itt van a futómű. Mi csak a légrugós változatot próbálhattuk ki, de az biztos, hogy az XC-nél jobban nyeli az úthibákat. A másik előrelépés a félautonóm vezetés. Az S90-es és a V90-es az útburkolati jelek alapján is tartani tudja a sávját 130-as tempóig. A rendszer még nem tökéletes, mert a kis ívű kanyarokat nem képes lekövetni, de komoly lépés az önvezető autók irányába. A biztonsági szintet emeli a nagy testű állatokat felismerő rendszer, amely fékezésre is képes az ütközés elkerülése érdekében.
Az utastérben érezni a 11,6 centis tengelytáv-növekedést, illetve, hogy a limuzin és a kombi is kis híján öt méter hosszú. A kardánalagút ugyan vaskos, de minden irányban hatalmas a hely, és a fejtér is teljesen rendben van. A puttonyos modell csomagtere azonban 15 literrel kisebb a V70-esénél, az 560 literes érték mutatja, hogy ez már nem egy klasszikus kockakombi. Az ülések szuperkényelmesek, elöl négy masszázsprogram közül választhatunk, a vékonyított támla pedig nem vesz el értékes centiket a hátul ülők lábteréből. Eljutottunk oda, hogy egy Volvónak nem kell pironkodnia egy Audi beltere mellett, ha az anyagokról vagy az illesztésekről van szó: olyan, mint egy minimalista nappali. Az egyetlen bökkenő a tabletközépkonzol: menet közben sokkal több figyelmet igényel, mint ha hagyományos gombok lennének, például a hőfokszabályozásra vagy a start-stop rendszer kikapcsolására. Az S90-es és V90-es hazai forgalmazása már megkezdődött, az előrendelések alapján a szedán ígérkezik népszerűbbnek. A D3-as, 150 lóerős bázismodell 10 880 000 forinttól rendelhető, ebben benne van a félautonóm vezetést biztosító Pilot Assist, a gyalogos-, a kerékpáros- és az állatérzékelés is.
Nyomás alatt
A D5-ös topdízelben jelent meg elsőként a Volvo Power Pulse, amely a turbólyukat gyakorlatilag teljesen megszünteti. Egy szivattyú 12 bar nyomást állít elő egy tárolóban, és amikor a gázpedál lenyomásának mértéke meghaladja az 58 százalékot, a tárolóból egy szelep kiengedi a nyomást a turbina kerekére, ami azonnali felpörgést eredményez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.