Tárgyalóasztal mellett töltötték az éjszakát a Volkswagen konszern és két kisebb beszállítójának képviselői, hogy egyezségre jussanak, és újra megindulhassanak az alkatrészszállítmányok a kényszerszünetet tartó VW-üzemekbe. A felek húsz órán át küzdöttek, mire egyezségre jutottak. A vitás kérdéseket sikerült rendezni a szlovén Prevent-csoporttal, illetve a hozzá tartozó két céggel, az üléshuzatokat gyártó CarTrimmel, valamint a VW sebességváltóihoz fémelemeket készítő ES Automobilguss-szal. A Reuters úgy tudja, hogy hosszú távú megállapodás született, ám a részletekről egyik érintett sem kívánt nyilatkozni. Annyit lehetett megtudni, hogy a VW felmondott egy beszállítói szerződést, ezzel több tízmillió eurós kiesést okozott a Prevent-csoportnak. A szlovénok mindenesetre azonnal feloldották a kérdéses alkatrészek beszállítói zárlatát, a Volkswagennél pedig intézkedtek a munka újraindításának ütemezéséről – a jó hír hatására több mint 2 százalékkal kilőtt a VW-részvények árfolyama.
Az alkatrészhiány a tíz németországi VW-üzem közül hatnak az életében okozott fennakadást, a Golf és a Passat egyes típusainak gyártását például fel kellett függeszteni, és szabadságolni kellett 28 ezer dolgozót. A megegyezés elsősorban a VW-nek volt kulcsfontosságú, a dízelbotrány miatt csökkenő forgalommal és hatalmas kártérítési összegekkel szembesülő konszern kilábalási programjának végrehajtását sodorta veszélybe a váratlan konfliktus. A UBS elemzői szerint egy egyhetes leállás százmillió eurós profitkiesést okozna a Volkswagennek. A cég mintegy száz nagyobb beszállítója is sokat vesztett volna a kényszerleállással, de ők e nélkül is nehéz helyzetbe kerültek, miután a VW a dízelbotrányt követő takarékossági intézkedések keretében elrendelte a beszállító szerződések felülvizsgálatát, mert alacsonyabb árakat akart kicsikarni partnereitől. A beszállítók a kényszerszünet idején sem álltak le, bízva a gyors megállapodásban, inkább raktárra termeltek.
Olaf Lies, a VW-konszernben tulajdonos Alsó-Szászország gazdasági minisztere szerint a lehető legrosszabbkor tört ki a vita, ami egyben ráirányította a figyelmet a beszállítóktól való egyoldalú függés veszélyeire. „Ezt a problémát generálisan rendezni kell” – húzta alá a tartományt a VW felügyelőbizottságában képviselő Olaf Lies.
A legnépszerűbb Volkswagen-modell, a Golf iránti kereslet egyébként folyamatosan csökken, ezért a cég októberben és decemberben eleve 3-3 napos leállást tervezett, ennek „előrehozatalát” eredményezte a vita.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.