A MOL-csoport 2030-ig jelentősen átalakítja downstream tevékenységét, felismerve a működési környezet markáns megváltozását. Új stratégiája azon alapul, hogy hosszabb időn át – értelemszerűen ingadozásokkal – hordónként 50 dollár körüli olajárak, fokozatosan csökkenő olajalapú üzemanyag-kereslet, jelentősen megváltozó, ezen belül egyre környezettudatosabb vásárlói szokások és növekvő műanyagkereslet várható.
E trendekhez igazodva, finomítóinak üzemanyag és nem üzemanyag típusú termékarányát a jelenlegi 70-30 százalékról 50-50 százalékra javítja, melyben az 50 százalék nem üzemanyag típusú alapanyagok jelentős része petrolkémiai alapanyag lesz. Petrolkémiai képességei fejlesztésére ötévente mintegy másfél milliárd dollárt szán, azaz a következő 15 évben 4,5 milliárd dollárt költ petrolkémiai befektetéseire. A végcél a nagy hozzáadott értékű, speciális műanyag termékek csoporton belül, esetenként külföldi licenctulajdonosokkal történő közös előállítása. Eközben fenn kívánja tartani a jól bevált upstream-downstream integrált működést is, mert a következő tíz évben ez marad a legfontosabb készpénztermelő motorja. Kiskereskedelmi üzletága is teljesen megújul.
Korábban a downstream üzletág részeként működő területet kiemeli onnan, és a fogyasztói igényekre fókuszáló külön üzletággá alakítja. Ennek az üzletágának a része lesz a jelenlegi kiskereskedelem, amelyben nagy hangsúlyt kapnak az új fogyasztói igényeket kielégítő megoldások is. A cél az, hogy a MOL a lehető leggyorsabban reagáljon az ügyfelek folyamatosan megújuló igényeire, így nyitni fog a közlekedésben felmerülő olyan új szolgáltatások felé is, mint az elektromos autó vagy az autómegosztás. A MOL igazi kiskereskedelmi vállalattá kíván válni.
A vegyipar felé fordulás máris meghozta a gyümölcsét, és mutatja a vegyiparban kínálkozó piaci lehetőségeket is. A MOL Petrolkémia EBITDA-eredménye 2014-ben 37,2, 2015-ben 160,3 milliárd forint volt. Már ma is a vegyipar a csoport egyik legjövedelmezőbb üzletága.
Váltásának látványos eredménye is van. A tervek szerint jövőre megkezdi kereskedelmi termelését a MOL Nyrt. és a japán JSR Corp. tiszaújvárosi műgumigyára. A 49-51 százalékos magyar–japán tulajdonú JSR-MOL Synthetic Rubber Zrt. beruházáshoz a külföldi fél hozta a technológiát. Az üzemből évi 60 ezer tonna szintetikus gumi kerülhet ki. A száz dolgozóval induló műgumigyártó kapacitás később bővíthető. Nem kizárt, hogy a bővítésre szükség is lesz, hiszen a gumiabroncsokra vonatkozó nemzetközi szabályozás szigorodása a szintetikus gumi piacának kedvez. Az új üzem tevékenysége megkönnyíti a hazai abroncsgyártók alapanyag-ellátását, és csökkenti importszükségletüket.
A beruházás beleillik a MOL azon törekvésébe, amely szerint ki kell használni a csoport által lefedett értékláncban kínálkozó szinergiákat. A tiszaújvárosi gyár ugyanis nem a piacról vásárol alapanyagot, hanem egyik testvércége, a MOL Petrolkémia (korábban TVK) által előállított butadiént fogja felhasználni. A butadiénüzem 35 milliárd forintból épült, éves kapacitása 130 ezer tonna, ennyiből évi 5 millió gumiabroncs készíthető. A csoporton belülről érkezik a butadién alapanyaga is, azaz a MOL Petrolkémia etiléngyártásának melléktermékéből kinyert szénhidrogén, a C4-es frakció. Ezt először a C5 frakciótól kell elválasztani, majd kinyerni belőle a butadiént. A C4/C5 frakciókat korábban az olefinüzemekben „energetikailag hasznosították”, azaz elégették. Végül pedig: maga az olefingyártás is részben csoporton belülről származó kőolajból dolgozik.
Még figyelemreméltóbb, hogy a MOL által követett „a kőolajtól a műanyagig” értéklánc elnevezés további, de a társaság által egyelőre meg nem jelölt beruházásokra utal. Annyi már tudható a MOL múlt héten meghirdetett új stratégiájából, hogy a csoportnál 2030-ig ötévente 1,5 milliárd eurót költenek majd petrolkémiai fejlesztésekre. Ez az összesen 4,5 milliárd dollár több, mint a Mercedes vagy az Audi eddigi magyarországi beruházása. E fejlesztésekkel az a MOL célja, hogy a butadién (és más kemikáliák) ne a csoport piacra kerülő végtermékei, hanem további gyártásának az alapanyagai legyenek. Nagy hozzáadott értékű, speciális műanyag árucikkekről van szó, amelyeknek a vevőkörébe a lakosság ugyanúgy beletartozik majd, mint az igényes ipari felhasználók, például a járműgyártók. Mivel ezekhez a fejlesztésekhez a piacon nem feltétlenül hozzáférhető technológiára is szükség lesz, a MOL kész arra, hogy ezek megszerzése érdekében a japán céggel létrehozotthoz hasonló együttműködéseket indítson. Viszont a MOL–JSR gyárban kizárólag gumiabroncs-alapanyag készül.
Az új, műanyagipari beruházások szintén a MOL Petrolkémiánál, illetve a MOL-csoport finomítás és értékesítés (downstream) divíziójának pozsonyi egységénél, a Slovnaft Petrochemicalsnél kerül majd sor. Pozsonyban hamarosan új LDPE- (kis sűrűségű polietilén) üzem létesül, amely három régebbi, 180 ezer tonna összkapacitású egységet vált ki. Az összesen mintegy 350 millió dolláros beruházás révén rugalmasabb lesz a termelés, javul a termékek minősége, mód lesz a finomítóból származó vegyipari benzin átvételére, összességében pedig a költségek csökkentésére. A petrolkémiai tevékenység megerősítése érdekében fejlesztésekre lesz szükség az alapanyagok egy részét adó százhalombattai Dunai Finomítóban és az egész értéklánc alapját jelentő nyersolajtermelésben is.
A japán kapcsolat
A Tiszaújvárosban tervezett műgumigyártás technológiáját hozó JSR Corp. világszerte 5500 főt foglalkoztat, Japánban az egyik fő alapanyaggyártó. Számos gyárat és irodát működtet Japánon kívül Európában, Tajvanon, Dél-Koreában, Kínában, Szingapúrban és Thaiföldön. Petrolkémiai tervein belül éppen a felfutó piacú és a MOLlal is előállítani kívánt S-SBR típusú műgumira összpontosít. A tiszaújvárosihoz hasonló beruházásba Thaiföldön is beszállt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.